Nekromanti [Spandex] - Introtext, respons?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nedan finns introduktionstexten till Spandex, mitt superhjälteregelsystem.

(taget från wikin:

De flesta av oss har någon gång önskat att vi haft en superkraft. Att vi varit superstarka, kunnat teleportera, flytta saker med tankekraft - eller kunnat flyga.

Under superhjältegenrens framväxt, genom dess Golden Age på 1930-40-talet då genren växte fram ur pulpmagasinen, genom Silver Age då hjältarna började tvivla på sig själva och genom Bronze och Iron Age där hjältarna blivit allt mer mänskliga, så har dessa drömmar vuxit med sin publik. Genren, som började som tämligen naiva drömmar om mytiska, felfria hjältar, innehöll redan från början ett element av mänsklig svaghet, men med tiden har både det fantastiska och det mundana elementet kristalliserat sig och blivit mognare, mer komplexa.

En del moderna superhjälteserier kombinerar fantastiska element på stor skala med en god portion förankring i verkliga händelser och förhållandevis trovärdiga och ofta extremt trasiga människor. De utforskar gränslandet; vad som händer med en människa som befinner sig i sådana extraordinärt påfrestande omständigheter?

Det är i mötet mellan människa och myt, mänsklig svaghet och övermänsklig styrka, som det centrala dilemmat finns. Vi drömmer alla om att kunna påverka världen omkring oss mer än vad vi kan, men hur skulle vi hantera denna makt? Innebär absolut makt att man blir absolut korrupt?

Spandex är ett rollspelsregelsystem med fokus på att spela supervarelser. Det som skiljer Spandex från andra regelsystem i samma genre är att vi fokuserat på att få in en relativ grad av realism, att försöka fånga frågan ”vad skulle hända om någon av oss vaknade imorgon med superkrafter” och göra den till vår. Vi har med andra ord inte varit intresserade först och främst av genresimulering; vi har inte tagit så jättestor hänsyn till genrekonventioner - om någon som inte är supertålig blir slagen genom en vägg av någon som är superstark, då kommer vederbörande knappast att resa på sig igen inom överskådlig tid. Vi försöker alltså arbeta in vår syn på trovärdighet och, om man vågar säga det, ”realism” i systemet.

Det betyder att Spandex är fel regelsystem om allt man vill göra är att uppleva X-men eller Stålmannen i rollspelsform; möjligen skulle en del serier ur Iron Age och senare fungera, till exempel Watchmen, Ultimates och The Authority.

Det betyder å andra sidan att om du vill berätta berättelser om vanliga män och kvinnor som mer eller mindre plötsligt utrustats med superkrafter, om du vill skapa kampanjer där huvudpersonerna faktiskt har krafter som närmar sig mytiska, och om du vill ha ett regelsystem som är lätt att rota i vår värld, med de naturlagar och de regler och företeelser den för med sig till bordet - då är Spandex rätt regelsystem.

Jag vill gärna ha alla former av kommentarer. Språkliga, historiska, stilmässiga.

Det är ett "early draft", den första skissen som innehåller ungefär allt jag ville säga.

KamiFisk

Hero
"Det betyder att Spandex är fel regelsystem om allt man vill göra är att uppleva X-men eller Stålmannen i rollspelsform; möjligen skulle en del serier ur Iron Age och senare fungera, till exempel Watchmen, Ultimates och The Authority."

Det här stycket känns lite överflödigt, större delen av texten har redan gått ut på att förklara att det är de mörkare superhjältarna/anti-hjältarna spandex handlar om.

//Jag har snart slut på kaffe.

Nässe

Myrmidon
Mycket inspirerande som intro-text tycker jag, jag får lust att spela det här. En lugn och pedagogisk ingång.

Håller med nedanstående talare om att det är bättre att ge exempel på vad man kan/ bör spela och vara tydlig i det snarare än att säga vad man inte får spela- jag blir lätt rebellisk då och letar upp ett annat spel som tillåter saker... :gremsmile:

Grym text. Det enda som stör mig är namnet på spelet... Jag tänker på just den sortens Superman som man alltså då inte ska spela. Det var ju trots allt dessa första hjältar som började med dräkterna. Eller är namnet en ironisk kommentar som gör sig lite löjlig över de mer "misslyckade" hjältarna som du vill att spelet ska beskriva? Får inte rätt associationer hur som helst... Kanske bara jag.

krank

Uppfattat. Plockar bort textstycket. Gillade det ändå inte; försöker minimera användandet av proprietära titlar och namn... Nu tror jag inte att nån stämmer mig för att jag nämner stålmannen, men ändå... =)

krank

NilsH said:
Grym text. Det enda som stör mig är namnet på spelet... Jag tänker på just den sortens Superman som man alltså då inte ska spela. Det var ju trots allt dessa första hjältar som började med dräkterna. Eller är namnet en ironisk kommentar som gör sig lite löjlig över de mer "misslyckade" hjältarna som du vill att spelet ska beskriva? Får inte rätt associationer hur som helst... Kanske bara jag.
Namnet... Jag kom inte på nåt bättre, och nu känns det inarbetat. Lite känns det som en ironisk kommentar; men om det skulle dyka upp ett bättre förslag så är jag fett på.

KamiFisk

Hero
Ett kortare ord skulle nog se snyggare ut.

Till exempel Omega både för dess betydelse och att det ser snyggt ut samt att det får serietidnings känslan.
Gjorde ett snabbt exempel.

krank

McFisk said:
Ett kortare ord skulle nog se snyggare ut.

Till exempel Omega både för dess betydelse och att det ser snyggt ut samt att det får serietidnings känslan.
Gjorde ett snabbt exempel.
Omega är tyvärr redan namnet på ett helt annat systemklur jag pillat på sedan typ 2000, men tack ändå =)

Vad sägs om 'Torn Spandex'? Det är fortfarande relativt kort, behåller den ironiska kommentaren, men uttrycker samtidigt det trasiga hos de tänkta rollpersonerna.

KamiFisk

Hero
Ja eller bara Torn för den delen, även det är ju kort och konsist.
Och om jag förstått spandex rätt kommer man stå lite i valet och kvalet om att använda sina krafter för gott eller ont.

krank

McFisk said:
Ja eller bara Torn för den delen, även det är ju kort och konsist.
Och om jag förstått spandex rätt kommer man stå lite i valet och kvalet om att använda sina krafter för gott eller ont.
Mnjaeä, alltså det finns inget i systemet som stödjer ont/gott, och spelet saknar ju setting - det är ett rent regelsystem för en viss typ av superhjältar: De som är människor-med-superkrafter snarare än traditionella superhjältar.

Nackdelen med ordet Torn är ju att det har en svensk betydelse, som då givetvis blir den svenska publikens första association...

Arfert

Facit
synd att det mesta verkar vara taget redan i namnväg, typ

HEROES & VILLIANS
HEROES
MUTANTS

och sånt...

krank

Arfert said:
synd att det mesta verkar vara taget redan i namnväg, typ

HEROES & VILLIANS
HEROES
MUTANTS

och sånt...

Man kanske skulle sätta dit ironiska 90-talscitattecken:

"Heroes"

...eller nä. =)>

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej, om den här tråden har övergått till utkastande av namnförslag så bidrar jag med ett:

ULTRA

/tobias

krank

Gurgeh said:
Okej, om den här tråden har övergått till utkastande av namnförslag så bidrar jag med ett:

ULTRA

/tobias
Ballt! Är associationerna till MK Ultra medvetna, eller en bonus?

Arfert

Facit
Man kan ge folk med superkrafter namnet "ultra-humans" i media i spelvärlden.. så binder du ihop det...

"Ögonvittnen säger att de såg två så kallade ultra-humans i närheten av katastrofplatsen, rapporterar Al-Jazeera..."

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ballt! Är associationerna till MK Ultra medvetna, eller en bonus?
Om du menar CIA:s forskningsprogram så var det inte medvetet, tyvärr.

/tobias

krank

Arfert said:
Man kan ge folk med superkrafter namnet "ultra-humans" i media i spelvärlden.. så binder du ihop det...

"Ögonvittnen säger att de såg två så kallade ultra-humans i närheten av katastrofplatsen, rapporterar Al-Jazeera..."

Andra varianter vore ju kanske Nova... eller bara Super?

Problemet med "spelvärlden" är ju som sagt att den inte finns, men det är en schysst tanke.

Jag funderar på om jag ska starta ny diskussion om just namnet...

Dilandau

Myrmidon
"Ultra humans" är för långt för att funka i en rubrik. Skulle nog bara bli "ultras".

Eller uhmans. :gremsmile: