Nekromanti [Spandex] - Nytt namn?

Arfert

Facit
krank said:
Den allra första skissen tror jag hette Superheroics, men det är ju rätt keff. Jag vill nog ändå ha nåt kort och klatchigt.
Annars funkar ju SUPERHERO kort och gott... om inte det finns redan som spel..

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Annars funkar ju SUPERHERO kort och gott... om inte det finns redan som spel..
Där slår mina assiciationsbanor bakut, jag associerar bara till Superhero Movie... =(

Bra tanke, men funkar tyvärr inte.

Dilandau

Myrmidon
Om man tänker sig ett Sverige som aldrig exponerats för superhjälteserier... ja, då blir det svårt. Vad skulle superhjältar kallas om de var ett svenskt fenomen från början?

Spetsar. Som i "spets i kanten", eller "spjutspets".
Asar.
Bomber.
Starkemän.
Övermänniskor.
Äss.

Jag vet inte.

Arfert

Facit
krank said:
Där slår mina assiciationsbanor bakut, jag associerar bara till Superhero Movie... =(
Är det nån som sett den filmen överhuvudtaget? jag visste inte ens vad det var för nåt...

krank

Magnus Edlund said:
Om man tänker sig ett Sverige som aldrig exponerats för superhjälteserier... ja, då blir det svårt. Vad skulle superhjältar kallas om de var ett svenskt fenomen från början?

Spetsar. Som i "spets i kanten", eller "spjutspets".
Asar.
Bomber.
Starkemän.
Övermänniskor.
Äss.

Jag vet inte.
Många balla förslag... Observera dock att jag mest ville ha just de namnen som... öh, avstamp till spelnamnsdiskussion...

//Krank ska nog låna några av de där om han kör en kampanj i Sverige nångång)

krank

Arfert said:
Är det nån som sett den filmen överhuvudtaget? jag visste inte ens vad det var för nåt...
Har du sett Scary Movie? Scary Video?

Superhero Movie hamnar nånstans mellan en lite töntig superhjältefilm och en väldigt töntig sådant komedi.

Dilandau

Myrmidon
Frågan är: Vad skulle kvällstidningarna kalla dem? Det måste vara kort för att få plats i rubriker som "XXX dödade 10 på tbanan".

Arfert

Facit
Scary Movie ja, men resten är ju bara (ännu mera) pinsamma uppföljare som ingen ser.. direkt till DVD...

Simon

Swashbuckler
Jag tycker faktiskt att Spandex är helt genialt i sig själv - det sticker ut, det är lätt att säga, det associeras inte till helt sak, trots det där med lättviktig golden age-seriegenre.

Ram

Skev
Vad tror du om Mega?

Men jag måste bara flika in att jag verkligen tokgillar Torn. Måste det vara ett ord? Torn spandex är underbart om man bortser från att jag inte tål spandex-delen. Det skulle vara ascoolt om man både kunde avspegla de dilemman som jag anar skall finnas och det superkraftiga. Typ "Kraft och val" fast... Tja, inte kasst...

Fast... Vad tror du om att kalla det Makt?

hakanlo

Hero
Inte helt nydanande kanske... men vad sägs om "FX" (uttalat som "effects"), kanske med ett prefix, som "SuperFX", "HeroFX", "MegaFX", "BioFX". Eller kanske "SpandX"?

Ett "X" eller "Z" eller två kan aldrig vara fel när det handlar om superhjältar. Eller...?

Nässe

Myrmidon
För att börja bygga ett vindflöje-rykte så börjar jag nog hålla med dig- finns inget av de andra namnen som föreslagits som har samma svung i sig, det ligger bra i munnen.

Ändå går ju associationerna till en annan sorts superhjältar- kanske kan man motverka det med vilken bild man väljer att ha på framsidan?

En viktig fråga är kanske om hjältarna ens "ska" ha dräkter på sig- kommer du att instruera eventuella konstnärer om att hjältarna ska ha dräkt på sig- om inte kan det bil ganska knasigt- ett spel som heter något som nite alls finns med i spelet....

Är det dock mer som i The Authority där flera hjältar faktiskt har dräkt- men med en annan tagning på det, så kanske jag, som började med att såga namnet, får säga att det trots alla förslag ligger och skvalpar bland favoriterna... Arferts senaste fröslag var spännande också...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag hade nog tycket »Torn Spandex« hade varit bäst om det inte var just för krocken med svenskan. »Riven/Trasig/sliten spandex« hade väl varit helt schysst om det faktiskt hade varit en serie eller nåt, men om det nu ska vara ett generiskt superhjältespel så tycker jag det blir lite klumpigt, ingen skulle säga det. »Spandex« är ett lättillgängligt namn däremot, om än med möjligt olyckliga associationer.

krank

NilsH said:
Är det dock mer som i The Authority där flera hjältar faktiskt har dräkt- men med en annan tagning på det, så kanske jag, som började med att såga namnet, får säga att det trots alla förslag ligger och skvalpar bland favoriterna... Arferts senaste fröslag var spännande också...
Mjo, så är det. Man kan visserligen spela Heroes-supervarelser också (alltså vanliga människor utan dräkt, med krafter) men fokus ligger ju på Iron Age och Widescreen Age, dvs Watchmen-Authorityspannet. Utan dräkter tycker jag mycket av spänningen mellan människa-hjälte försvinner.

Min illustratörska har helt enkelt fått en stor hög utseendebeskrivningar och lite bakgrundsinfo om en massa roll- och spelledarpersoner i min egna spelvärld, och blivit åtsagd just att det ska vara "människor med krafter" snarare än klassiska superhjältar.

Jag har ett par idéer till framsidesbild, tanken är att kontrastera bilden av det heroiska och spandexdräkterna mot en rå och lite skitig verklighet - kanske genom att skapa typ en "sliten propagandaaffisch"- grej med nån stiliserad superhjälte i motljus.

Ram

Skev
krank said:
Mjo, så är det. Man kan visserligen spela Heroes-supervarelser också (alltså vanliga människor utan dräkt, med krafter) men fokus ligger ju på Iron Age och Widescreen Age, dvs Watchmen-Authorityspannet. Utan dräkter tycker jag mycket av spänningen mellan människa-hjälte försvinner.
Hur gör du med alter egos? Är det något man förväntas ha och hantera eller ej?

krank

Ram said:
Hur gör du med alter egos? Är det något man förväntas ha och hantera eller ej?
Regelsystemet har inget vidare stöd för det; det finns ett särdrag som heter "extra identitet" som man kan skaffa om man vill, men...

...det är en sån där grej setting och SL och spelare får bestämma =)