Nekromanti Sparka nån ur spelgruppen?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hej! Medlemmar i vår spelgrupp har lagt in flera inlägg om en jobbig spelare vi fått på halsen. Och flera gånger har det kommit på tal att vi borde kicka ut honom ur gruppen. Vi har diskuterat lite men är inte säkra på vilka åtgärder som är de bästa.
Är kickning det bästa sättet? Är det inte lite drastiskt? Vi har ju ändå känt honom ett par år. Om vi nu bestämmer oss för att kicka honom, vilket vi överhuvudtaget inte är säkra på, vilket är det bästa sättet? ska man sluta ringa honom och sedan släcka lamporna och gömma sig på toaletten om han kommer förbi? Som någon uttryckte det. Eller prata med honom och säga att han inte får va med och spela längre, öga mot öga? en lösning som kräver avsevärt mod.

Tacksamma för svar!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Prata med honom först

Alltså, jag vet inte vem ni pratar om och vad han har gjort för att ni inte ska vilja ha med honom, men jag tycker defenitivt inte att man ska sparka någon ur gruppen hur som helst. Försök först komma med råd om hur han ska spela bättre (och ge det till honom i enrum, då känner han sig inte utelämnad på samma sätt) eller fråga honom om han tycker att rollspel är så kul överhuvudtaget. Han kanske tycker det är astrist men väljer att vara med ändå bara för att få umgås med er som en vän.

Om så är fallet har man ju iaf fått klart för sig vad som är problemet.

Man ska inte spela "i smyg" och tro att det är någon lösning, det är ärligare och bättre att inleda en dialog med killen och fråga honom vad han egentligen väntar sig att få ut av sitt rollspelande och vilka ändringar han behöver göra för att ni också ska få ha det kul.

Jag tycker inte att man ska peka på en massa brister och säga "du är så djävla dålig" eller något sånt, utan försök vara lite taktfulla och konstatera att rollspelandet inte riktigt funkar i spelgruppen och hör efter hur han tycker att ett bra spelscenario ska vara. När ni vet hur varandra tycker och tänker så kan SL försöka skriva äventyr som alla tycker är roliga.

Eller så kan man säga att "okej, du gillar inte vårt sätt att köra. Är det okej om vi fortsätter den här kampanjen utan dig då, så kan vi börja en ny kampanj paralellt och lira den lite mer så som du tycker är roligt?"

Så har jag gjort i Kult, där min gamla spelargrupp varit ganska oense om hur det är roligt att spela.

När man provat alla dessa grejer så kan man (som sista utväg, och jag menar verkligen sista utväg) konfrontera spelaren och kräva att han skärper till sig om han överhuvudtaget ska få vara kvar å spela. Kan/vill han inte det så får man sparka honom.

Men gör även den biten lite schysst. Det är ju ändå en kompis. Ni vill väl inte sluta umgås med honom överhuvudtaget?

/Rising
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Prata med honom först

Tack för ditt fina svar.... vill du veta lite han har gjort kan du (och alla andra)
läsa inläggen "vad tycker ni om...." och "powergaming"

Tack än en gång.....
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Prata med honom först

Vi har också en besvärlig spelare som vi står i begrepp att kicka ut. Han är dock inte lika besvärlig som er, men han vägrar helt att samarbeta med de andra. Han spelar sin karaktär på ett sätt som går ut över hela spelargruppen, vilket har lett till en hel del irritation.

Visst kan man spela en mindre dödlig kampanj där spelarna kan göra lite som de vill utan större konsekvenser, men vi har tillsammans enats om att vår kampanj ska ha lite mörka undertoner och vara skrämmande, så motståndet är på riktigt.

Vi har löst det som så att de andra karaktärerna har ställt ultimatum till honom - om han inte drar sitt strå till stacken så måste han lämna gruppen - och jag har som spelledare gjort klart att hans nya karaktär i så fall går in på en nivå lägre, på de xp han skulle haft om han dött och återupplivats.

Det är förstås inte riktigt samma problem som ni har, men det är den här spelarens tredje problemkaraktär, och ingen vet om han kommer att foga sig eller sluta spela alldeles. Det är tråkigt, men eventuellt kommer jag att ta Risings råd och försöka starta en kampanj som är mer anpassad för honom. Problemet är att få spelare till den...

Zawoud, Half-Ogre/Half-Fiend
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Sparka gamle Sebbo? Han lär bli ganska sårad... men det är säkert bättre än att prata illa om honom bakom hans rygg. Det har aldrig kännts bra!!
I alla fall inte för oss med samvete /images/icons/sad.gif

DOH! - Homer Simpson
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Prata med honom först

Jag betraktar nog det här som ett två-delat problem. Det första problemet är att spelaren ifråga förstör för alla andra. Det andra är att spelgruppen verkar utgöra ett kompisgäng.

Först tänkte jag bara påpeka att det ofta är en väldigt bra idé att inte spela rollspel med samma personer som man umgås med dagligen. De borde i alla fall inte vara ens förstahandsval, tycker jag. Det flyter helt enkelt bättre om det inte finns en massa annat runtomkring spelet som stör. Det är också lättare för spelledaren att ha auktoritet om han inte bara är "en i gänget", utan en lite främmande och helst också lite äldre person. Dessutom behöver man som spelledare eller som medspelare inte ta särskilda hänsyn för enskilda spelare, liksom man inte frestas att favorisera någon lika lätt. Det är i alla fall min lärdom och jag saknar inte mina ursprungliga spelare i kompisgänget från grundskoletiden.

Nåja, åter till det aktuella fallet. Jag känner givetvis inte spelgruppen ifråga men jag tar mig ändå friheten att tycka saker och ting.

Först och främst så förstår jag inte "rättvise-resomanget", eller vad det nu är som föregående talare menar. Självklart bör en missnöjd spelgrupp göra allting som står i dess kraft att försöka rätta till saker som upplevs som störande för större delen av spelgruppen! En enda spelare ska verkligen inte ha någon rätt att förstöra, samtidigt som medspelarna inte har någon rätt att protestera, eller ens påpeka vad man upplever som netagivt. (Detta är förresten inte något mothugg till Rising personligen, så han behöver inte känna sig träffad av ovanstående.)

Det kan ju inte vara någon absolut "rättighet" att få delta i den aktuella spelgruppen. Det skulle nämligen innebära att den övriga spelgruppen hade en "skyldighet" att fortsätta spela med någon de inte vill fortsätta spela med! Tycker man det så har man inte förstått att rollspel ska vara roligt. Om det inte är roligt så finns det liksom ingen poäng med att fortsätta.

Däremot håller jag med om att det kan upplevas som väldigt obehagligt om spelaren ifråga måste konfrontera hela spelgruppen öppet. Jag föreställer mig att han skulle känna sig både hotad och illa behandlad. Samtidigt kanske det är bästa sättet att hantera situationen. Spelgruppen verkar ju klart ängslig inför att behöva konfrontera spelaren överhuvudtaget! Om alla verkligen håller ihop och är stenhårda så har spelaren faktiskt inget annat val än att lyssna och ta till sig kritiken. Om han sedan klarar av att hantera situationen är en annan sak, men det får faktiskt vara hans problem. (Jag menar, killen stör spelledaren och sover på spelmötena! Han är klart överflödig i en så pass stor spelgrupp.)

Man behöver dock inte ge honom sparken på en gång, utan han förtjänar säkert både en och två chanser. Men om han är okapabel att ta till sig kritiken kan han helt enkelt inte vara kvar i längden. Anser jag. (Om jag vore spelledare så skulle jag också se det som mitt ansvar att spelaren ifråga lämnade spelgruppen. Men jag tar också spelledarrollen med stort allvar.)

Jag förstår givetvis att spelaren ifråga är vän med många i spelgruppen utanför spelmötena, men jag ser det faktiskt inte som ett alternativ att fortsätta som förut. Och jag tycker inte heller att det ska behöva vara ett alternativ att sluta spela helt och hållet. Någonting måste göras och jag ser inte heller något fel i exempelvis Risings förslag ovan. Huvudsaken är att man löser problemet och att alla verkligen har roligt när man spelar. (Den som inte har roligt bör inte vara kvar i spelgruppen, helt enkelt, eftersom man då förstör andra nöje.)

Slutligen håller jag med om att skitsnack bakom ryggen eller hemliga spelmöten inte är någon riktig lösning på problemet. Antingen spelledaren eller hela spelgruppen bör konfrontera honom öppet så att han inser problemet och inte bara blir sur och förstör ännu mera.

/Baldyr, hårdhänt
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Prata med honom först

Jo, spelaren i fråga är faktiskt väldigt överflödig!
Även om de flesta i rollspelsgruppen umgås utanför spellokalen hör inte han till dem. /images/icons/devil.gif
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Prata med honom först

Jo, spelaren i fråga är faktiskt väldigt överflödig!
Även om de flesta i rollspelsgruppen umgås utanför spellokalen hör inte han till dem... /images/icons/devil.gif
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
våga säga ifrån

Om man inte umgår privat så borde det vara betydligt enklare att bli av med spelaren ifråga. Även om det kanske inte är så enkelt i praktiken så känns det i alla fall för mig som utomstående som ett solklart fall. En spelare beter sig illa, förstör för andra och delar uppenbarligen inte ens de övrigas spelstil. Dessutom är spelgruppen i vilket fall i största slaget (10 personer inklusive spelledaren, om jag förstått saken rätt). Sabotören är helt enkelt överflödig, precis som Mondrin säger.

Några förslag på hur man kan gå till väga:

Först och främst bör spelledaren ta sitt ansvar som auktoritetsperson i spelgruppen. Han har också viss "makt" över hela spelgruppen genom att kampanjen faktiskt slutar att existera om han inte ställer upp, gång på gång. Denna auktoritet och denna makt är till för att användas för spelgruppens bästa, anser jag.

Prata därför med er spelledare och se till att han förstår att ni helst ser att spelaren ifråga lämnade spelgruppen (om det nu är det ni vill). Begär alltså att spelledaren talar allvar med sabotören och att denne ställer både krav och ett ultimatum. Exakt vad spelledaren ställer för krav och så vidare är givetvis upp till honom, men han bör ha hela spelgruppens väl för sina ögon. Påpeka gärna för spelledaren att det faktiskt är hans ansvar att alla i spelgruppen trivs och har roligt!

Spelledaren behöver givetvis inte vara (onödigt) elak. Argument som en diplomatisk spelledare använder är att spelgruppen egentligen är för stor och att det är viktigt att alla har samma spelstil. Annars förstör man lätt nöjet för andra, och så vidare. Det skadar nog inte heller att antyda att spelare kan tvingas lämna spelgruppen om inte man kan finna en bättre laganda eller om spelet inte börjar flyta smidigare framöver. Det viktiga är nog ändå att spelledaren påpekar vad det är han och medspelarna upplever som störande.

En feg spelledare däremot tar upp saken med hela spelgruppen och undviker att peka ut någon enskild spelare. I så fall klagar man med fördel på hur tråkigt man har det som spelledare och kräver förbättring från hela spelgruppen. Att vissa sedan får skärpa sig extra mycket torde vara självklart. Spelledaren hotar alltså spelgruppen kollektivt att antingen sluta spelleda eller att sparka spelare som sköter sig dåligt.

Om inte spelledaren lyckas få rätsida på problemet kan hela spelgruppen helt enkelt tvinga ut spelaren. Detta görs med fördel inte bakom sabotörens rygg utan öppet och gärna av hela spelgruppen tillsammans. Då visar man nämligen att man dels menar allvar och dels kan han inte inbilla sig att det bara är några få i spelgruppen som är taskiga mot honom. Det blir helt enkelt mindre personligt om alla är närvarande och eniga, även om ett par personer kan ta initiativet och framför budskapet.

Har man sedan dille på att allting i spelgruppen ska ske under "demokratiska former" så borde det vara enkelt att helt enkelt rösta ut en sabotör. Man talar helt enkelt ihop sig i förväg (bakom sabotörens rygg, förrvisso) och sedan begär någon omröstning. Det räcker med att en majoritet tycker att bråkmakaren ska uteslutas, så eventuella fegisar kan ju lägga ned sin röst för att slippa bli ovän med spelaren ifråga. (Annars kan man givetvis ha en omröstning utan handuppräckning så att ingen vet vad man har röstat på.)

Lycka till!
/Baldyr, spelledare
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tack....

För alla fina svar! Vi har fått en hel del idéer som kan komma till god användning....
problemet är bara att man inte riktigt vågar ta steget och kicka honom eller ens prata med honom på skarpen.... Personen i fråga är väldigt känslig och som om det inte vore nog så har han nyligen fått ett sammanbrott av ett slag jag inte ska disskutera här. Så i nuläget håller vi oss lågt och vidtar inga större åtgärder... även om det säkert blir ett snack med hela gruppen från spelledarens sida. Men det blir väl kanske strängare åtgärder senare, det är något vi får disskutera vid ett senare tillfälle.

Tack ändå!
/ Herr_Balderk med flera.
 
Top