Nekromanti Special trupper...

G

Guest

Guest
Tänkte göra en mod till "Arsenal of Democracy" där jag lägger till brigaden special forces...
Men jag har lite frågor angående detta, angående kostnader mest...
Vad jag har hört så borde en brigad med "spec" kosta mer i träning och grundutrustning än en infanteridivition... stämmer detta och hur mycket mer eller mindre annars?
Folk har också sagt att denna typ av elittrupper är effektivare med material ute i fält per man... så hur mycket mer eller mindre per man än vanliga trupper använder de?

/Zorbeltuss som hoppas på att någon av de militärt kunniga svarar, men uppskattar även andra om de kommer med källhänvisningar...

Korpen

Hero
Zorbeltuss said:
Tänkte göra en mod till "Arsenal of Democracy" där jag lägger till brigaden special forces...
Vad jag har hört så borde en brigad med "spec" kosta mer i träning och grundutrustning än en infanteridivition... stämmer detta och hur mycket mer eller mindre annars?
Skulle säga att det verkligen inte stämmer, av flera skäl:
En brigad har (beroende på period och stat) grovt räknat mella 3000 och 6000 man, en division har som regel två till fyra gånger så många soldater, så ren kvantitet innebär att träningskostnaderna blir högre för den större enheten.
Vad gäller utrustning så kan man nog säga att SF-styrkorna har bättre och dyrare personlig utrustning än en vanlig infaterist, men infanterienheten har tillgång till oändligt mkt mer tunga vapen (artilleri, granatkastare, LV-enheter, kanske även eget pansar)och tillhörande logestik som gör att kostnaden per man blir högre än för en SF-styrka.

Folk har också sagt att denna typ av elittrupper är effektivare med material ute i fält per man... så hur mycket mer eller mindre per man än vanliga trupper använder de?
Jag skulle inte säga att det är effektivare, snarare så saknar de lätta specialstyrkorna de tunga vapnen som gör av med mest ammunition (en artilleribattaljon med 10,5;or kan göra av med över tre ton ammo på en minut om de så önskar).

En SF-enhet och en Infanteridivision är lite äpplen och päron, specialstyrkor är designade för operationer på djupet och premierar rörlighet och förmåga till autonoma operationer, en infanteridivison är till för att ta och hålla terräng, något en SF-enhet inte kan göra.

G

Guest

Guest
Korpen said:
Zorbeltuss said:
Skulle säga att det verkligen inte stämmer, av flera skäl:
En brigad har (beroende på period och stat) grovt räknat mella 3000 och 6000 man, en division har som regel två till fyra gånger så många soldater, så ren kvantitet innebär att träningskostnaderna blir högre för den större enheten.
Vad gäller utrustning så kan man nog säga att SF-styrkorna har bättre och dyrare personlig utrustning än en vanlig infaterist, men infanterienheten har tillgång till oändligt mkt mer tunga vapen (artilleri, granatkastare, LV-enheter, kanske även eget pansar)och tillhörande logestik som gör att kostnaden per man blir högre än för en SF-styrka.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Folk har också sagt att denna typ av elittrupper är effektivare med material ute i fält per man... så hur mycket mer eller mindre per man än vanliga trupper använder de?
Jag skulle inte säga att det är effektivare, snarare så saknar de lätta specialstyrkorna de tunga vapnen som gör av med mest ammunition (en artilleribattaljon med 10,5;or kan göra av med över tre ton ammo på en minut om de så önskar).

En SF-enhet och en Infanteridivision är lite äpplen och päron, specialstyrkor är designade för operationer på djupet och premierar rörlighet och förmåga till autonoma operationer, en infanteridivison är till för att ta och hålla terräng, något en SF-enhet inte kan göra. </div></div>
Tackar för svaret, det enda jag måste påpeka är att i spelet måste man betala tilläggskostnad för artilleri eller liknande specialutrustning, samt att en brigad alltid är satt som ett tillägg till en division, men tack återigen för svaret, det har gett mig en del att tänka på...