Nekromanti Specialisering av färdigheter

Stridsfursten

Veteran
Joined
12 Mar 2004
Messages
29
Location
Sthlm
en grej som jag tänkt mycket på är specialisering av färdigheter.

om man specialiserar en färdighet så får man ynka +1

en person som har Fingerfärdighet (Stöld) FV 11
och en annan har Fingerfärdighet (knopar) FV 13

då är han som har knopar bättre på stjäla saker, trots att han har specialiserat på knopar.

detta gör att färdigheterna och rollpersonerna blir alldeles för lika varandra oavsett yrke, ni kanske har tagit upp detta förut eller har nån idé som kan funka?

jag menar att knopar och stöld går under fingerfärdighet men är så vitt skilda saker trots allt...

nu har jag inte formulären framför mig, men detta gäller en stor del av färdigheterna...

hoppas nu förstår vad jag menar :grina:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Har tänkt lite också i dessa banor och kommit fram till att en sak som skulle vara väldigt bra vore om det fanns motsvarande stridskonster till alla färdigheter, inte bara de stridsbaserade.
Att man kan köpa tekniker till fingerfärdighet, att Balans (en stridskonstteknik) skulle höra till Akrobatik istället osv.

Låter denna tanke helt befängd eller som något att bygga vidare på?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
I vissa fall så skulle man kunna göra så att specialiseringar gör så att man får dra bort en nivå (-Ob1T6) om man har den. Samt i vissa fall lägga till en nivå (+Ob1T6) om man inte skulle ha den. Detta skulle inte fungera för stridsfärdigheter då dessa skulle bli alldeles för superbra. Men ta exempelvis exemplet med fingerfärdighet.

En person som försöker trassla sig ur knopar har en nivå svårare om han inte har specialiseringen och en nivå lättare om han har den.

Detta kan förvisso vara lite jobbigt då svårighetsgraden tycks bli Ob4T6 då man inte har en specialisering men Spelledaren kan ju bedömma från fall till fall när det är svårare om man inte har en specialisering.

Kanske vill spelledaren då öka kostnaden för en specialisering från 1 till 3 eller 5 enheter.
 

Stridsfursten

Veteran
Joined
12 Mar 2004
Messages
29
Location
Sthlm
det dära med att ta bort (-ob1T6) samt att lägga till (+ob1T6)
låter ju vettigt faktist.

sen vidare tycker jag att man kanske borde införa att alla RP MÅSTE specialisera sina färdigheter, (primära färdigheter)
på så vis blir rollpersonerna mer olika varandra, hur låter det?
det kanske blir att införa i min spelgrupp!
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
I vissa fall så skulle man kunna göra så att specialiseringar gör så att man får dra bort en nivå (-Ob1T6) om man har den. Samt i vissa fall lägga till en nivå (+Ob1T6) om man inte skulle ha den. Detta skulle inte fungera för stridsfärdigheter då dessa skulle bli alldeles för superbra. Men ta exempelvis exemplet med fingerfärdighet.
Att SL kan välja att göra en sak en nivå lättare om man har en specialisering är en god idé tycker jag. Däremot tycker jag inte man ska lägga till en nivå för någon utan den då det blir alldeles för stor skillnad med Ob2T6 mellan två personer som rent generellt är fingerfärdiga (som exemplet rörde).

När jag tänker efter kanske jag tycker bättre om att bara ge +Ob1T6 om man inte har specialiseringen för att man inte ska få så lätta slag men det är ju en smakfråga. Hursomhelst tycker jag man ska välja mellan att göra det lättare för den med specialisering eller svårare för den utan, inte både och.

Använder man det mycket stödjer jag också din idé om att specialiseringar ska kosta mer för det är ändå rejäla hopp när man byter svårighetsgrad.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jadu, jag kan hålla med om att specialiseringar är lite "smådåliga"... Stridsfärdigheter hade blivit för bra om man förbättrade tror jag...

Vi kör med att om man är specialiserad så har man lite "style and grace" när man gör det man är specialiserad på...
En som är specialiserad på stöld, gör det snyggare... En som har:
Svärd (kortsvärd) 10
slåss snyggare än en med svärd:
Svärd 14 som slåss med kortsvärd

Om det inte räcker med att man "ser bra ut" när man gör det (vilket i sig kan ha en positiv effekt för karaktären) så kan man nog göra lite som folk sagt, lägre svårighet för den med specialisering, ibland... Men jag skulle nog inte köra med det...

Men säg, inträdesprov till tjuvgillet, en med
fingerfärdighet (stöld) FV 11 kommer framstå som mycket bättre än en med fingefärdighet (knopar) 13... Och kanske därför blir invald istället för knopknytaren...

Kom ihåg att specialiseringar är både billiga (när man skapar karaktär) och enkla att skaffa sig under spelets gång... Och bör därför inte vara så bra. Ska du göra en upphottad variant av specialiseringar tycker jag personligen att du ska göra det svårare att komma över dem också... Men det är ju vad jag tycker...

Jag säger bara, gör det till en grej som är snygg utöver det +1 det ger...
Många av mina spelare har specialiseringar för att det passar på karaktären, för att det är "rätt"... Det där +1 är bara en bonus... Gör så att folk vill ha det av rollspelsanledning, inte regeltekniskt tjafs... Tycker jag då! :gremwink:
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Jeg synes at spesialiseringene er veldig ubalanserte..
Noen kan dekke stoore områder, mens andre veldig små..

Men generelt er jeg veldig glad for at de er mye mer generelle
enn de feks var i drakar (4.0), slik at de blir mer nyttige og brukt.

Feks.
Eon - overtale
Drakar - muta, overtale, lyva, bluffa, kjøpslå osv.





Veldig omfattende spesialisering: :gremooo:

Feks en spiller lager en daakprest som har levd i kloster i
hele livet, han er derfor drillet i daaks lære (fv 14 i ockultisme,
spec. mot daak).
Men han har faktisk nesten like mye peiling på shamanisme,
folketro, ritualmagi og så videre...

(Kanskje halv FV på det en ikke er spesialisert i da det
gjelder kunnskapsferdigheter?)






Ganske smal spesialisering: :gremooo:

Tja, her er det jo flere eksempler..
Men hva med växtlära?
der kan en for eksempel spesialisere seg innen
träd og rötter og bär.. Hvorfor er ikke de slått sammen?
Hva med et träd som har spiselige rötter, selve trädet er
spiselig og bärene på trädet :p

(kanskje det hadde vært bedre med spesialisering innen
klimazoner eller lignende? feks sletter, jungel osv.)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag tycker att specialiceringarna motsvarar vad man oftast använder sin färdighet till
ex: en tjuv med fingerfärdighet 12 (fickstöld) använder sin färdighet till just fingerstöld.
Medan en sjöman kan ha fingerfärdighet 12 (knopar)
mest knyter olika knopar med sin färdighet.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
motsvarande stridskonster till alla färdigheter
Är du säker på att det är en bra ide? Ämnet har varit uppe förut bland annat i den här tråden.

/Lijat tycker inte att stridskonsterna passar in i eons regler.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Vill man ha lite mer spridning på karaktärerna så kan man kanske ha ett bestämt värde (tex 10) vilket färdigheterna inte kan bli bättre utan specialiseringar. Detta tar isf bort den +1 bonus som spec ger.

en person som har Fingerfärdighet (Stöld) FV 11 har just 11 på att stjäla föremål medan han har 10 i knopar, och en annan har Fingerfärdighet (knopar) FV 13. Denne har FV 10 i att stjäla men FV 13 på att slå knopar. Båda dessa personer har FV 10 i att tex fuska i ett kortspel..
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag låter mina spelare får en gratis specialisering på varje färdighet om de har en någorlunda ok förklaring till varför de har specialiserat sig som de har. Det gör karaktärerna mer unika och spelaren får ytterligare en anledning att tänka igenom sin rollpersons bakgrund.
 
Top