En sak jag retar mig lite smått på i D&D är att jag tycker att clerics blir lite för lika oavsett religion/GUD. Domains ger visserligen en viss skillnad, men jag tycker ändå att en Nerullpräst förmåge- och spellmässigt är lite väl lik en Pelor- eller Boccobpräst (om man ser på gudarna i PHB). I 2nd Ed fanns ju specialistpräster för ett antal gudar och jag undrar om någon vet om det har kommit ut något liknande från någon d20-tillverkare? Om ja - är det något att ha? Det jag är intresserad av är nya basklasser - inte prestigeklasser. Skulle tycka att det vore trevligt att ha en sju-åtta templates över grundprästklasser som man sedan kunde skräddarsy något för spelare och NPC:s.
Jag kan minnas att det i en av mina Dragontidningar finns tre-fyra exempel på alternativa clerics, men det vore inte fel med lite fler. När jag DM:ar brukar jag ad hoc:a förmågorna hos präster rätt rejält (en lawful good helarpräst på level 5 kan säkerligen raisa döda, medan en präst till en chaotic neutral havsgud förmodligen inte skulle kunna det, men kanske i stället kunna frammana en flodvåg ur en brunn). För NPC:er går det rätt bra att själv hitta på reglerna, eftersom man inte behöver bry sig lika mycket om balans och mina spelare struntar rätt mycket i regler som inte rör dem själva (dessutom vet de ju inte vilken level och klass en NPC har...). Däremot tycker jag att det finns en poäng i att spelarkaraktärerna är hyfsat välbalanserade. Håller själv på att knåpa i hop en specialistklass för präster till Mycr (LG tämligen pacifistisk gud vars anhängare gillar att syssla med örter o dyl) som kommer att ha attackbonus och HP som wizard, en spellist som är en blandning mellan cleric och druid (dock inga offensiva spells) och vissa monk-, paladin- och druidspecialförmågor + spell resistance på tämligen låg level (dvs under 10).
Är det någon annan som har grunnat över detta? Ser ni det överhuvudtaget som ett problem?
Jag kan minnas att det i en av mina Dragontidningar finns tre-fyra exempel på alternativa clerics, men det vore inte fel med lite fler. När jag DM:ar brukar jag ad hoc:a förmågorna hos präster rätt rejält (en lawful good helarpräst på level 5 kan säkerligen raisa döda, medan en präst till en chaotic neutral havsgud förmodligen inte skulle kunna det, men kanske i stället kunna frammana en flodvåg ur en brunn). För NPC:er går det rätt bra att själv hitta på reglerna, eftersom man inte behöver bry sig lika mycket om balans och mina spelare struntar rätt mycket i regler som inte rör dem själva (dessutom vet de ju inte vilken level och klass en NPC har...). Däremot tycker jag att det finns en poäng i att spelarkaraktärerna är hyfsat välbalanserade. Håller själv på att knåpa i hop en specialistklass för präster till Mycr (LG tämligen pacifistisk gud vars anhängare gillar att syssla med örter o dyl) som kommer att ha attackbonus och HP som wizard, en spellist som är en blandning mellan cleric och druid (dock inga offensiva spells) och vissa monk-, paladin- och druidspecialförmågor + spell resistance på tämligen låg level (dvs under 10).
Är det någon annan som har grunnat över detta? Ser ni det överhuvudtaget som ett problem?