Nekromanti Specialistpräster

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
En sak jag retar mig lite smått på i D&D är att jag tycker att clerics blir lite för lika oavsett religion/GUD. Domains ger visserligen en viss skillnad, men jag tycker ändå att en Nerullpräst förmåge- och spellmässigt är lite väl lik en Pelor- eller Boccobpräst (om man ser på gudarna i PHB). I 2nd Ed fanns ju specialistpräster för ett antal gudar och jag undrar om någon vet om det har kommit ut något liknande från någon d20-tillverkare? Om ja - är det något att ha? Det jag är intresserad av är nya basklasser - inte prestigeklasser. Skulle tycka att det vore trevligt att ha en sju-åtta templates över grundprästklasser som man sedan kunde skräddarsy något för spelare och NPC:s.

Jag kan minnas att det i en av mina Dragontidningar finns tre-fyra exempel på alternativa clerics, men det vore inte fel med lite fler. När jag DM:ar brukar jag ad hoc:a förmågorna hos präster rätt rejält (en lawful good helarpräst på level 5 kan säkerligen raisa döda, medan en präst till en chaotic neutral havsgud förmodligen inte skulle kunna det, men kanske i stället kunna frammana en flodvåg ur en brunn). För NPC:er går det rätt bra att själv hitta på reglerna, eftersom man inte behöver bry sig lika mycket om balans och mina spelare struntar rätt mycket i regler som inte rör dem själva (dessutom vet de ju inte vilken level och klass en NPC har...). Däremot tycker jag att det finns en poäng i att spelarkaraktärerna är hyfsat välbalanserade. Håller själv på att knåpa i hop en specialistklass för präster till Mycr (LG tämligen pacifistisk gud vars anhängare gillar att syssla med örter o dyl) som kommer att ha attackbonus och HP som wizard, en spellist som är en blandning mellan cleric och druid (dock inga offensiva spells) och vissa monk-, paladin- och druidspecialförmågor + spell resistance på tämligen låg level (dvs under 10).

Är det någon annan som har grunnat över detta? Ser ni det överhuvudtaget som ett problem?
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Endel Prestige Classer gör ju det som du efterfrågar.

Exempelvis (sådana som har mer specialisering)

Eye of Gruumsh (Complete Warrior)
Radiant Servant of Pelor (Complete Divine)
Shining Blade of Heironeous (Complete Divine)
Temple Raider of Olidammara (Complete Divine)

// Radagast
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Möjligheterna i 2nd ed var intressanta, men Complete Priest's Handbook erkände att prästvarianterna där blev svagare än PHB-clerics. Jag knåpade ihop mitt eget poängsystem för att balansera alla förmågorna och tyckte precis som du att det var rätt kul med stora prästvariationer.

Domain spells gör ju att det blir större skillnad på clericerna än i AD&D, men mindre skillnad än det kunde vara mellan de olika priests.

En grej man kan fippla med ganska lätt är att byta ut undead mot någon annan varelsetyp när det gäller turning.

Sedan kan man ju laborera med multiklasser: krigsgudens präster har några fighterlevels, naturgudens dito har några druidlevels, goda skyddsguden har några abjurerlevels, etc.

Unearthed Arcana har regler för clericer med begränsat spellurval men obegränsad valfrihet bland de spells som behärskas - exakt som sorcerer alltså. Använder man sådana clerics kan man ju styra och ställa lite vad gäller vilka spells som en viss guds trogna kan använda utan att det egentligen försvagar dem.

Jag tycker att det borde vara ett större problem än det praktiskt visat sig vara, kan jag väl säga. :gremsmile: Jag går lite och väntar på att det skall börja bli tillräckliga konstigheter i mina kampanjer för att det skall vara mödan värt att hitta på något mer radikalt.
 
G

Guest

Guest
Complete Divine

Du bör nog köpa Complete Divine som ger massor av fler valmöjligheter för Clerics och Paladins. Ghosthunter är en specialisering som jag är väldigt förtjust i.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Complete Divine

Du bör nog köpa Complete Divine som ger massor av fler valmöjligheter för Clerics och Paladins.
Så den är köpvärd? Är lite skeptisk till Wizards klassböcker sedan deras förra 3e-serie (Tome & Blood, Sword & Fist etc) som jag tyckte sög rätt hårt (äger tre av böckerna och två andra i min spelgrupp äger de andra två och jag tror att vi max har använt en feat och en spell totalt i böckerna...). Får kolla om de har ett blädderex på SF-bokhandeln!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Endel Prestige Classer gör ju det som du efterfrågar.

Exempelvis (sådana som har mer specialisering)

Eye of Gruumsh (Complete Warrior)
Radiant Servant of Pelor (Complete Divine)
Shining Blade of Heironeous (Complete Divine)
Temple Raider of Olidammara (Complete Divine)

// Radagast
Problemet med prestigeklasser är att man ändå börjar som en präst i "fållan". Det jag skulle vilja se är specialisering redan från start. Jag vill att en låglevelpräst av Thoth the Terrible skiljer sig mer från motsvarande Mithrapräst än han gör idag. Men man får väl helt enkelt försöka knåpa ihop något själv, alternativt låta allt vara som det är (eftersom jag är rätt lat). Hittade Dragonnumret jag nämnde och där fanns det några bra idéer - enda problemet var att samtliga klasser använde clericens spellist...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Problemet med prestigeklasser är att man ändå börjar som en präst i "fållan". Det jag skulle vilja se är specialisering redan från start.
Jag förstår hur du menar, men jag misstänker att tanken bakom det nuvarande arrangemanget är just att de flesta nybörjarpräster är ganska lika och behöver läsa samma grundkurser. Möjlighet till specialisering kommer inte förrän senare, när man blivit varm i kläderna och förstår mer om guden.

Din variant är ju inte osmaklig heller, det är charmigt med variation, men den kräver rätt mycket mer jobb -- både för spelledaren och den spelare som skall spela en präst.

/Mikael
 
G

Guest

Guest
Re: Complete Divine

Spelarna i vår kampanj tycker om att "power-up" sina gubbar, och då är dem här tillbehören bra. De ökar valmöjligheterna helt enkelt. Alla tycker säkert inte om allt, men det finns något för var och en i dem här böckerna. Sen tycker jag "Tome of Blood" och "Sword&Fist" var bra.
 
G

Guest

Guest
Saken är den att man ska inte kunna specialisera sig som nybörjare (låglevel). Det vore inte riktigt trovärdigt om man har massa specialförmågor för tidigt. Dessa "förtjänar" man genom äventyrande och erfarenhet.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Complete Divine

Spelarna i vår kampanj tycker om att "power-up" sina gubbar, och då är dem här tillbehören bra. De ökar valmöjligheterna helt enkelt. Alla tycker säkert inte om allt, men det finns något för var och en i dem här böckerna. Sen tycker jag "Tome of Blood" och "Sword&Fist" var bra.
Tja, smaken är ju som baken. Tycker dock inte att de första klassböckerna var riktigt prisvärda (och då köpte jag dem ändå från SF-bokhandeln när priserna var som lägst direkt efter bokmomssänkningen). I min spelgrupp (sammanlagt ca 7 pers) är det egentligen bara jag och en till som är särskilt intresserade av prestigeklasser o dyl.

Jag skall dock ta och kolla in Complete Divine, men det är nog osäkert om det blir ett köp. Jag har trots allt en hel del som bara måste köpas in den närmaste månaden, exempelvis City State of the Invincible Overlord Revised, Blackmoor, Caverns of Thracia och Castles & Crusades Boxed Set, samtidigt som jag precis betalade en eBayorder på gamla JG-prylar för ca $30... Trots att jag precis fick en löneförhöjning är det svårt att få pengarna att räcka till :gremfrown:.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Alternativ

Det finns endel alternativa "klasser".

I Dragon Magazine #311 finns Ancestral Speaker, Arcane Disciple, Aspirant, Benevolent, Crusader, Evangelist som alla är klasser från 1-20 level och varianter av Cleric.

I Unearthed Arcana finns Cloistered Cleric samt "Champions of Good (Evil)" som alternative Clerics.

I Complete Divine finns Favored Soul, Shugenja (asiatisk variant) som alternativ, om man bortser från den tredje Spirit Shaman som också finns.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Complete Divine

Personligen gillade jag de tidiga klassböckerna, men både Complete Warrior och Complete Divine är bättre än sina föregångare enligt min helt egna åsikt ;-)

// Radagast
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Jag förstår hur du menar, men jag misstänker att tanken bakom det nuvarande arrangemanget är just att de flesta nybörjarpräster är ganska lika och behöver läsa samma grundkurser. Möjlighet till specialisering kommer inte förrän senare, när man blivit varm i kläderna och förstår mer om guden.

Din variant är ju inte osmaklig heller, det är charmigt med variation, men den kräver rätt mycket mer jobb -- både för spelledaren och den spelare som skall spela en präst.
Du har givetvis rätt angående att det blir mycket mer jobb (särskilt i en kampanjvärld där det finns över 200 gudar...). Ett lysande tillbehör för min del skulle därför vara ett häfte med templates för ca 7-8 olika typiska grundpräster, exempelvis:
Magigud
Slumpgud
Kunskapsgud
Havsgud
Pacifistisk helargud
Lokal skördevälsignande gud
etc

Tycker att clericklassen funkar alldes utmärkt för de flesta präster man möter på - men för vissa anser jag att lite finslipning vore önskvärd. Vissa gudar borde t ex inte ge sina anhängare så mycket offensiva spells, medan andra kanske inte skall ge helargåvor förrän på senare levlar. Prästen vid det lokala templet i den lilla fridfulla byns främsta roll är förmodligen att välsigna skörden och hela skador - en sådan präst behöver däremot inte alltid vara så lysande på att fightas eller fördriva vandöda. Men, som sagt, det kräver en del meck och jag kanske får lösa det som jag hittills har gjort - att inte följa reglerna... Om jag får tid, kanske jag kan lägga upp någon alternativ prästklass här, så kan folk åtminstone bedöma om den är någorlunda balanserad.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Alternativ

I Dragon Magazine #311 finns Ancestral Speaker, Arcane Disciple, Aspirant, Benevolent, Crusader, Evangelist som alla är klasser från 1-20 level och varianter av Cleric.
Jag har kollat på dem och tycker att åtminstone ett par av dem är högst intressanta. De kräver bara lite moddande (exempelvis ändrad spellist) för att passa min smak. Det är precis den typen av klasser jag är ute efter.
 
G

Guest

Guest
Fast den typ av präst som du beskriver, en som "välsignar skörden och helar skador" låter ju mer som en NPC-klass än en PC-klass. Du kan ju enkelt modifiera genom att göra en lite svagare Cleric. Eller helt enkelt ta bort all magi och låta honom "välsigna" skörden utan någon magisk effekt och ge honom bra färdighetsvärde i Heal istället. Det passar bättre in i en liten by med low-fantasy.
 
G

Guest

Guest
Re: Complete Divine

Som DM lägger jag helst pengarna på äventyr och bakgrundmoduler. Böcker för utveckling av PCs kan den spelare själv köpa som är intresserad av just den specifika klassen. Annars tycker jag PH räcker gott och väl för att slå fram läckra gubbar.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Ett första litet exempel - Thoth the Terrible

Grunnade i går kväll hur man kan börja förändra clericklassen och började med Thoth the Terrible - God of Knowledge. Thoth är i min kampanj neutral (skulle nog kunna vara allt icke-evil - i gamla D&D tror jag att han var ömsom neutral och ömsom chaotic good) och har naturligtvis domänerna Knowledge och Magic + någon till lämplig (exempelvis Protection, som jag har sett att han har haft i någon 3e-version). Thoth är inte särskilt förknippad med odöda, men däremot med kunskap så mitt första steg är i alla fall att byta ut turn/rebuke undead mot 4 skill points/level (så att det blir sammanlagt 6). Eftersom varje Thothpräst med självaktning väljer Knowledgedomänen betyder det att han har tillgång till samtliga knowledge skills, och därmed kan bli en sage-priest i dess rätta bemärkelse. Så min första fråga lyder:
- Tycker ni att turn/rebuke undead är utbytbart mot en massa knowledge skills?

Som spelare skulle jag nog power gamingmässigt föredra att kunna turna odöda, men om jag verkligen skulle vilja spela en sage-priest är ju varje skillpoint värt en massa.

Mitt nästa steg (som jag bara har påbörjat så smått) är att ändra formellistan. Jag vill för det första ta bort domänerna och infoga dem i formellistan. Samtidigt vill jag göra domänförmågorna från Knowledge till class abilities. Formellistan vill jag dessutom komplettera med ett antal diviniation spells från Wizards formellista, samtidigt som jag tar bort förmågan att spontant kasta cure/inflict spells + stryker några cleric spells som jag inte tycker passar. Som kompensation för att domänen tas bort tänkte jag mig att låta sage-priesten kunna kasta lika många formler per dag som cleric inklusive domänformlerna (den ökade valmöjligheten borde väl kompenseras med att man inte kan kasta cure spontant?).
- Vad tycker ni om ovanstånde - verkar resonemanget balanserat?

Slutligen tycker jag att sage priesten bara skall ha d6 i HD. Detta kan kompenseras med antingen än bättre spell list än clericen, eller tillgång till vissa feats/knep i stil med wizard. Tycker till exempel att scribe scroll borde vara obligatorisk på lvl 1.

Tja vad tycker ni ärade forumiter - är jag helt ute och cyklar?
 
G

Guest

Guest
Re: Ett första litet exempel - Thoth the Terrible

Jag tycker absolut du kan byta turn/rebuke förmågan mot skillpoints. Detta karakteriserar, precis som du säger, en sage-cleric. Turn undead ser jag som en yttersta symbol för att Cleric står för Good/Life/Nature etc. Vad gäller dina modifikationer i Spellcasting och Domain är jag nog lite mer konservativ. Varför ändra så mycket? Varför ta bort domänerna? Det räcker långt om du tar bort förmågan att spontant kasta cure-spells och ersätter den med lämpliga alternativ. Man behöver inte göra om hela systemet bara för att man vill bygga en ny karaktär. Du kan väl modifiera Knowledge-domänen och där lägga in särskilda förmågor som du vill knyta till rollpersonen. Eller skapa en ny domän med dessa förmågor, exexpelvis Domain of Higher Knowledge eller Domain of Thruth Seeker eller något liknande. Poängen i mitt resonemang är att du egentligen inte behöver skriva om hela klassen "Cleric" eller göra om hela magi-systemet bara för att bygga en specialist Cleric. Jobba med små medel så tror jag du blir mer nöjd och behåller "D&D-känslan" samtidigt som du har en inriktning du vill spela!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Fast den typ av präst som du beskriver, en som "välsignar skörden och helar skador" låter ju mer som en NPC-klass än en PC-klass. Du kan ju enkelt modifiera genom att göra en lite svagare Cleric. Eller helt enkelt ta bort all magi och låta honom "välsigna" skörden utan någon magisk effekt och ge honom bra färdighetsvärde i Heal istället. Det passar bättre in i en liten by med low-fantasy.
Du har rätt i att det är mer av en NPC-klass än en PC-klass. I det här fallet är det nästan bara är att sänka HP och attack bonus, stryka lite spells och vips har man en lokal skördegudspräst (det är så jag brukar göra). Det hade dock varit ännu enklare att ha en bok med alternativa clericklasser, varav några NPC :gremsmile:.

Magisk effekt vill jag i alla fall ha, eftersom jag inte kör så low-fantasy (då kunde man ju kört D20 Modern i fantasymiljö eller Conan istället).
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Ett första litet exempel - Thoth the Terrible

Det enklaste är nog att göra som du säger - att bara byta turn/rebuke mot skillpoints och hitta på en relativt lowpower förmåga att växla mot spontankastning. Får försöka fundera ut något lämpligt!

Resten kan man göra för att man tycker att det är kul med krångel...
 
Top