Nekromanti Specialistpräster

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Ett första litet exempel - Thoth the Terrible

Det enklaste är nog att göra som du säger - att bara byta turn/rebuke mot skillpoints och hitta på en relativt lowpower förmåga att växla mot spontankastning. Får försöka fundera ut något lämpligt!

Resten kan man göra för att man tycker att det är kul med krångel...
Krångel är kul ibland. :gremcool:
Jag har svårt att bedöma hur balanserade förändringarna är, vilket kan betyda att de är hyggligt balanserade. Speltest är nog det enda som hjälper.
Men utöver detta goddag-yxskaft-svar vill jag framhålla att Cure är lite speciellt jämfört med alla andra slags spells. Dels är det ingen annan som är lika bra på det som en klassisk Cleric, och dels förutsätts det ofta med CR och sån't att rollpersonerna kan läka sig lite mellan de första varven. Vad jag menar är helt enkelt att det bör kompenseras rejält om man tar bort Cure spells, mer än någon annan kategori spells tillgänglig för clericer.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Ett första litet exempel - Thoth the Terrible

Men utöver detta goddag-yxskaft-svar vill jag framhålla att Cure är lite speciellt jämfört med alla andra slags spells. Dels är det ingen annan som är lika bra på det som en klassisk Cleric, och dels förutsätts det ofta med CR och sån't att rollpersonerna kan läka sig lite mellan de första varven. Vad jag menar är helt enkelt att det bör kompenseras rejält om man tar bort Cure spells, mer än någon annan kategori spells tillgänglig för clericer.
Som det ser ut nu kommer jag nog att låta cure spellsen ligga kvar i formellistan, men på något sätt ta bort spontankastningen. Spontankasningen i sig är ju inte så enormt viktig, men är i alla fall en klar fördel för en präst. Att ge ett par extrafeats kanske kan vara en lösning (exempelvis scribe scroll på level 1 (det tycker jag passar) och ytterligare någon extrafeat eller specialförmåga på lvl 5, 10, 15 och 20? Eller är det för bra - spontankastningen är ju viktigast på relativt låga levlar (1 till ca 7), medan man på senare nivå lätt kan kompensera detta med att förbereda massa låglevel cure spells + ett antal scrolls.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Vänta och se!

Poängen i mitt resonemang är att du egentligen inte behöver skriva om hela klassen "Cleric" eller göra om hela magi-systemet bara för att bygga en specialist Cleric. Jobba med små medel så tror jag du blir mer nöjd och behåller "D&D-känslan" samtidigt som du har en inriktning du vill spela!
Vänta till du får se min 3e-variant av OD&D-klassen Mycretian (präster till Mycr - the Unknown One) - den kommer att vara mycket olik standardclericen (dock mer lik än Mycretian var Cleric i OD&D) och kräver därmed mycket mer jobb än Sage-Priest of Thoth the Terrible. Man får helt enkelt börja med det enklaste!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Ett första litet exempel - Thoth the Terrible

Att ge ett par extrafeats kanske kan vara en lösning (exempelvis scribe scroll på level 1 (det tycker jag passar) och ytterligare någon extrafeat eller specialförmåga på lvl 5, 10, 15 och 20?
Det låter värt att pröva.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
en fundering

Som det ser ut nu kommer jag nog att låta cure spellsen ligga kvar i formellistan, men på något sätt ta bort spontankastningen. Spontankasningen i sig är ju inte så enormt viktig, men är i alla fall en klar fördel för en präst
En liten oro bara.

Problemet när man tar bort spontankastningen av curing spells om de ändå finns kvar på listan är att denna Cleric variant faktiskt kommer att memorera en hel del curing spells, det måste inte bli så men följden kan bli att toth prästen faktiskt har färre andra spells än cure spells om man jämför med clericen.

Det tror jag var ett av skälen till att man lade till spontan cure för goda clerics.

En egen erfarenhet jag haft med flera onda/icke goda clerics är ju att man ibland tenderar att memorera en hel del curing spells iallafall.

Så mitt tips är att antingen ha kvar spontankastningen eller

ta bort curing helt, möjligen låta cure light finnas kvar.

Och då kompensera rejälare med extraförmågor.

Men som sagt det är bara en fundering, låter kul iallafall.

Bombu
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: en fundering

En liten oro bara.

Problemet när man tar bort spontankastningen av curing spells om de ändå finns kvar på listan är att denna Cleric variant faktiskt kommer att memorera en hel del curing spells, det måste inte bli så men följden kan bli att toth prästen faktiskt har färre andra spells än cure spells om man jämför med clericen.

Det tror jag var ett av skälen till att man lade till spontan cure för goda clerics.

En egen erfarenhet jag haft med flera onda/icke goda clerics är ju att man ibland tenderar att memorera en hel del curing spells iallafall.

Så mitt tips är att antingen ha kvar spontankastningen eller

ta bort curing helt, möjligen låta cure light finnas kvar.

Och då kompensera rejälare med extraförmågor.

Men som sagt det är bara en fundering, låter kul iallafall.
Jag har också funderat i de banorna - när man har med en druid i partyt (utan cleric) brukar ju cure spells vara bland hans viktigaste förmågor. Tänker i alla fall inte ta bort cure helt - möjligen höja dem en level, så att det inte blir så vettigt att använda dem. Det betyder dock att man måste göra rätt mycket jobb för att kompensera med ersättningsspells från wizardens spellist (kanske mer jobb än jag orkar). Det enklaste kanske ändå är att låta allt vara som det är, förutom att man byter ut turning ability mot skill points. Men varför göra det enkelt för sig?
 
G

Guest

Guest
Lay on hands

Man skulle kunna ersätta borttagna Cure-spells med en special ability liknande Paladins Lay on hands. Denna förmåga skulle kunna läka x antal HP per dygn vid beröring. Kanske i samklang med ett Heal-färdighetsslag.
 
G

Guest

Guest
Defenders of the Faith

Du bör framför allt köpa Defenders of the Faith som handlar just om hur man kan bygga specialiserade Clerics och Paladins. Där finns massor av tillägg och modifikationer för nya prestige klasser, feats, skills, tips om taktik och hur man bygger Clerics. Allt med 3rd Ed. regler!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Re: Defenders of the Faith

Hmm... om det inte var för att jag visste att du menade denna:



...så skulle jag kanske tro att var denna du menade:



Innehåller en del klassiker som Freewheel Burning, Jawbreaker och Some Head Are Gonna Roll. Helt OK platta även om jag själv föredrar deras material från 70-talet. :gremwink:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Defenders of the Faith

Jag äger den, men tror att den befinner sig hemma hos en kompis. Skall dock förmodligen hem till honom för att spela D&D på söndag, så jag får helt enkelt ta med den hem därifrån.
 
G

Guest

Guest
D&D Rocks!

...skulle man kunna säga! JP är ok, men Motley Crue mkt bättre!

I vilket fall är D&D Defenders of the Faith väl värt sina svenska pesetas om man vill spela Cleric och/eller Paladin, eller bara läsa väldigt intressanta tips om dessa klasser!
 
Top