Nekromanti Specialtecken

Helmgast
Tänkte idag skriva in ett grekiskt delta-tecken med HTML-standarden. Koden för detta är enligt HTML-standarden Δ men ni kan ju själva se att det inte blir något delta.Det fanns en gång ett land som hette Zaïre, inte heller det går att skriva.

Ja, jag har HTML aktiverat. Går detta att fixa på nåt sätt?

Zaphod_UBBT

Swordsman
"Det fanns en gång ett land som hette Zaïre, inte heller det går att skriva.

Zaïre, menar du?

"Tänkte idag skriva in ett grekiskt delta-tecken"

Var det δ du menade, eller vill du göra stora delta?

-

Hemligheten kallar vi för ASCII-koder. HTML kan man säkert få att fungera på något vänster, men det är mycket enklare att bara knappa in rätt ASCII-kod för det tecken man vill ha.

Zaphod, som är tillräckligt nördig för att ha en komplett ASCII-tabell uppsatt på väggen.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Intressant problem

Skumt. Nu blev mitt delta-tecken också ett δ, vilket helt klart förbryllar. Jag menar, Extended ASCII fungerar ju helt klart med tanke på att forumet klarade ï. Vad är skillnaden?

Är det verdana som är typsnittet här? Då borde delta helt klart fungera.

alfa - α
epsilon - Γ

Det fungerar bra när man skriver det i editor-rutan, men när det blir en post av det blir allt skumt.

Men! Kolla på det här:

beta - ß

Rasmus

Troberg

Sinister eater
Zaphod, som är tillräckligt nördig för att ha en komplett ASCII-tabell uppsatt på väggen.
Va!?!?! Kan du inte den utantill? Jag kan både den och ANSI, samt en skaplig del av scancodes från tangentbord.

Staffan

Myrmidon
Re: Intressant problem

Min teori är att &-koder inte fungerar eftersom forumet är "hjälpsamt". Hjälpsamt i det här fallet betyder att det antar att om du skriver ett & så vill du ha ett &-tecken. Eftersom & har en speciell funktion i HTML (att tala om att det som följer är kod för ett specialtecken) så byter den ut &-tecknet mot "&" som är HTML-kod för just &-tecken.

Antagligen så sker något liknande när du skriver in andra skumma symboler. Formuläret översätter dem till &-koder, vilka forumet sedan sabbar. Anledningen till att ß fungerar är att det ligger i den "normala" ASCIIn, eftersom tyskan använder det som ett tecken (samma anledning som å ä och ö fungerar med andra ord).

Ett förslag till lösning är att införa en ny UBB-tagg, t ex [tecken:nuffror] som då översätts till "&nuffror;". Jag vet dock inte hur tekniskt lätt det är att införa nya taggar, eller om vår käre trädgårdsmästare har tid att fixa det (jag har förstått att han är en upptagen man).

Rising

Vila i frid

"Ett förslag till lösning är att införa en ny UBB-tagg, t ex [tecken:nuffror] som då översätts till "&nuffror;"."

Rätt ball funktion.

Till dess skulle jag föreslå att göra en fuling; lägg in Delta-tecknet som en bild mitt i ett ord.

/Rising
har komplicerade lösningar på lågprioriterade problem.

Staffan

Myrmidon

Men då måste man ju leta upp en bild på ett deltatecken någonstans först...