Nekromanti Speciella förmågor

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Jag undrar lite över en sak, om man gör en RP som man har bestämt ska ha en speciell nackdel som till exempel blindhet, skulle det vara regeltekniskt möjligt att RPn har utväcklatt en speciell förmåga som gör att den går att spela som en vanlig RP (tänkte mig typ radar hörsel model Dare Devil :gremlaugh:, eller Ekohörsel som Vraker)

Låter som ett klart fall av Fråga din SL. han bestämmer om du får något sådant.
Jag skulle tillåta det i min nuvarande kampanj, men den är lite speciell. Beskrivning av idén finns i Mundana och Manga tråden.

rax

Swordsman
skulle det vara regeltekniskt möjligt att RPn har utväcklatt en speciell förmåga som gör att den går att spela som en vanlig RP (tänkte mig typ radar hörsel model Dare Devil , eller Ekohörsel som Vraker)
Regeltekniskt möjligt? Regeltekniskt är väl allting möjligt som SL tillåter? :gremsmile:

Realistiskt? Nej, inte särskilt. :gremfrown:

Det här känns som ett typiskt fall av "gör som du vill". Passar sådana specialförmågor i eran kampanj - kör hårt. Jag kan inget om vraker men utifrån deras ekohörsel borde det väl regeltekniskt sett vara ganska enkelt att konstruera en sådan fördel till din RP.

Det känns dock som det skulle vara ganska tråkigt att göra en RP med synskada och sen försöka spela honom "precis som vanligt". Glöm inte att som blind - även med superhörsel eller magisk radar - så har du t ex inget färgseende. Du kan kanske förnimma en persons eller ett föremåls form (kanske till en betydande detaljnivå, som t ex enskilda hårstrån), men du "ser" inte personen så som en vanlig människa skulle uppfatta det.

Andra exempel är:
1) Mynt - det blir svårt att direkt urskilja vilken metall ett mynt är gjort av.
2) Ädelstenar - samma problem som mynt, du kan inte direkt se skillnaden på dem.
3) Konstföremål, särskilt målningar. Saknar föremålet du försöker förnimma med din ekohörsel djup (dvs tre tydliga dimensioner), blir det svårt att avgöra vad bilden föreställer.
4) Beställa ett stop öl - det blir svårt att direkt upptäcka om bartendern tar fin eller fulöl. :gremcrazy:
5) Strid med avståndsvapen blir väldigt svårt om din radar/ekohörsel inte är extremt "finkalibrerad", med en räckvidd motsvarande en vanlig människas syn.

Ta nu inte detta som ett försök att stjälpa din idé - specialförmågor kan vara väldigt kul. Handlar det dock om att övervinna ett handikapp tycker jag det är viktigt att behålla en del av de nyanser/problem som detta medför, annars är det ju ganska meningslöst att "belasta" RPn med ett sånt "icke-problem".

/Rax, skumögd :gremwink:

hatten

Swashbuckler
Jag undrar lite över en sak, om man gör en RP som man har bestämt ska ha en speciell nackdel som till exempel blindhet, skulle det vara regeltekniskt möjligt att RPn har utväcklatt en speciell förmåga som gör att den går att spela som en vanlig RP (tänkte mig typ radar hörsel model Dare Devil , eller Ekohörsel som Vraker)
Nog går väl det bra antar jag..
Problemet är vad SL säger.

Kan tänka mig flera olika sätt..

Alternativ 1 Magiker ger han en fladermus/vrak ekolods förmåga. genom alkemi någont..

Alterntiv 2 tränas i Andesyn av en magiker..
Okej han kan bara SE det som har andar i sig. Men å andra sidan kan han träna upp synen :gremsmile:

Alterntiv 3
Blinda ljuset väg (chi-syn stulen från en Fan-Fiction)
En Sung Munk tränar honom i stridskonsten den Blinda ljusets väg huvudsaken meditation övningar och stavkamp.
Men även ger honom förmåga att låta sin själ lysa upp ett område och inom det område kan han "Se" som en fladdermus bäst syns det som LEVER men även ej levande syns. ( Ej levande saker är altid svårare att upptäcka de tenderar att smälta ihop )
Med denna syn kan han SE om ett ben är brutet eller om en person är sjuk. Han kan även SE om en magiker håller på att väva en besvärjelse eller alstra Filament.
Normalt är synen grumlig och utan dettaljer ?Dvärg/alv/Tirak vem vet.. men med ett färdighets slag emot skolan FV så kan den bli detalj rik att enskilda hårstrå kan urskiljas.
Avstånd är begränsad till PSY*4 meters avstånd.
Då detta är en färdighet kräver FV slag när han ska se detaljer. Är även möjligt att han kan använda sin kunskap för att attackera ett Filament med sin själstyrka och få det att disipera okontrolerat i famnen på fiende magikern..
FV slag.

Varje Minut då spelaren använder Detalj syn får han ett poäng korttids utmatning.
Grumliga syn versionen är utan utmatnings poäng och automatiskt.

Besvärjelser baseras på Psykotropi kan blända honom... :gremsmile: