Nekromanti Speciella slag

Zadrith

Hero
I mitt system slår man nästan alla slag med tre tärningar och ju högre resultatet är desto bättre har man lyckats.

2 eller 3 sexor innebär att man har lyckats extra bra och på motsvarade sätt innebär 2 eller 3 ettor att man misslyckats ovanligt grovt.

I nuläge använder jag följande benämningar för detta:
2 6:or = Exceptionellt slag
3 6:or = Perfekt slag
2 1:or = Förödande slag
3 1:or = Katastrofalt slag

Jag är nöjd med benämningarna Perfekt och Katastrofalt, men mindre nöjd med de båda andra. Speciellt slag går bort eftersom det är benämningen på ett slag som innehåller någon av dessa kombinationer. Även Negativt- och Positivt slag går bort eftersom dessa benämningar används då man jämförs resultatet av ett slag med ett motståndsvärde. Fummel är en benämning som jag aldrig gillat och Särskilt är för neutralt.
Någon som har några andra bra förslag att komma med eller ska jag behålla benämningarna som de är? :gremconfused:

Krille

Super Moderator
I Gränsvärldar är skalan på resultatet "Fumlat - Dåligt - Misslyckat - Precis lyckat - Lyckat - Gott - Perfekt".

Johan K

Gammal & dryg
Ett förslag kkan ju vara att skipp de mellanliggande namnen & bara nehålla exeptionellt & katastrofalt slag...
Hur låter den idéen ?

Zadrith

Hero
Nej, det är för liten chans att få 3 sexor eller 3 ettor (1 på 216 varedera) för att de ska vara det enda speciella resultate och det blir för lätt att få det om man bara behöver slå två ettor eller två sexor för att få bästa eller sämsta resultatet.
Dessutom är strids och skadesystemet redan uppbyggt kring två nivåer av speciella resultat i båda riktningaran.

Zadrith

Hero
Kanske ska göra som du och kalla Exeptionellt för Gott i stället men jag tycker egentligen inte att något av dem är helt klockrena.

Fumlat tycker jag inte om alls men det är väl en smaksak och Dåligt kan även tolkas som att det lyckades men ändå inte gick speciellt bra.

Men man får väl antagligen acceptera att det inte går att hitta de perfekta benämningarna som tolkas lika av alla. Bara alla är med på vad som menas i det spelsystemet som används så är det väl ok.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Jag antar att det inte är vad du vill höra, men i min ringa uppfattning så har du lyckats bra som det är; exceptionellt respektive förödande tycker jag förklarar vad det handlar om på ett bra och tillfredsställande sätt.

Om du nu ändå vill byta, vill du ha det mer som dagligt tal eller på samma nivå som det är? För det finns ju en hel bunt synonymer (superbt, fantastiskt, fenomenalt, otroligt, vämjeligt, uruselt, hemskt, osv) beroende på vilken "nivå" du vill hålla det.

"Nej, det är för liten chans att få 3 sexor eller 3 ettor (1 på 216 varedera) för att de ska vara det enda speciella resultate" [sic!]

In Nomine? Slår man tre ettor eller tre sexor så händer väldigt coola grejer.
Vilket är ungefär det enda som är bra med hela regelsystemet..