Nekromanti Spel baserade på böcker eller filmer

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med att basera ett rollspel på en film eller en bok? Vad är era egna erfarenheter av dylika rollspel? Vilka rollspel finns det som har en bakgrund i filmens och/eller böckernas värld?


Min erfarenhet är att samtliga personer i spelgruppen bör ha ungefär samma förkunskaper om man ger sig i kast med dylika rollspel. Annars blir det lätt så att man sitter och irriterar sig på företelser och beteende som man inte tycker passar ihop med ens egna visioner. Sedan finns alltid risken att man väljer att alltför slaviskt följa boken eller filmens handling. Eller upplever de mer eller mindre förutbestämda händelserna som en belastning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med att basera ett rollspel på en film eller en bok?
Fördelarna är att man har en värld som spelarna kan förväntas känna till, med en viss beskrivning klar. Nackdelarna kan vara att världen är överspecificerad eller (oftare) underspecificerad, att den är väldigt hårt skriven för en specifik historia, att spelarna kanske kan lite för mycket om världen och att den egentligen kan vara producerad för ett annat medium än rollspel.

Många världar kan dessutom tappa djup i rollspelsform (Hur mycket av satiren finns egentligen kvar när man spelar Judge Dredd?).

Att försöka följa bokens handling betraktar jag som en dödssynd. Har man sådana böjelser är det bättre att ta en bok som man baserar världen på och sno handlingen från ett par andra böcker.

Vad är era egna erfarenheter av dylika rollspel?
Rätt bra, men jag brukar mixa hop dem med ett annat koncept för att inte spelarna ska känna sig alltför säkra.

Vilka rollspel finns det som har en bakgrund i filmens och/eller böckernas värld?
Jag skippar Tolkienderivaten, det hade varit för lätt. Vi börjar med GURPS:

GURPS Arabian Nights
GURPS Camelot
GURPS Conan
GURPS Cthulhupunk
GURPS Cyberpunk (delvis)
GURPS Discworld
GURPS Hellboy
GURPS Horseclans
GURPS Humanx
GURPS Lensman
GURPS Mars (delvis)
GURPS New sun
GURPS Planet Krishna
GURPS Prisoner
GURPS Riverworld
GURPS Robin Hood
GURPS Scarlet Pimpernel
GURPS Steampunk (delvis)
GURPS Swashbucklers (delvis)
GURPS Uplift
GURPS Vorkosigan
GURPS War against the Chtorr
GURPS Wild Cards

Utöver detta så finns det massor av GURPS-prylar i koncept som populariserats genom film eller litteratur, tex Supers, Japan, Black Ops osv. Dessutom så är inte licensgrejen något som GURPS satsar på, om man tittar på listan ovan så verkar man mer sikta på intressanta men billiga licenser, snarare än de stora namnen. Licenserna är dessutom bara en mycket liten del av GURPS-utbudet, det mesta är egenproducerat.

OK, andra system:

Star Wars
Judge Dredd
Farscape
Babylon 5
Star Trek
Aliens
Dune
James Bond
Cthulhu
Stormbringer/Elric
Pendragon
Wheel of Time
Harry Potter (vet inte om det finns, men skulle bli förvånad om det inte finns)
Marvel Superheroes (och motsvarande för DC)
Porno!
Indiana Jones
Cadillacs and Dinosaurs

Jag skippade en del spel baserade på verkliga mytologier, det hade varit lite för enkelt att säga att tex In Nomine var baserat på bibeln eller att vilket standardfantasy som helst var baserat på grekisk-romerska mytologin. Av samma anledning tog jag inte med historiska spel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Harry Potter (vet inte om det finns, men skulle bli förvånad om det inte finns)"

Nej. Tanken var att WotC skulle ge ut ett, men pluggen drogs ur. Rykten säger att det beror på att J K Rowling inte gillade att andra personer lade sina repliker i munnarna på hennes figurer.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag håller med om det du sade, och här kommer lite egna reflektioner.

Fördelen är att en bok eller en film har presenterat en idé eller en stämning och om det är en bra bok/film så är också stämningen och känslan bra. Detta sätter prägel på spelet och det blir lättare att leva sig in. Det är bra.

Det är dock viktig att man, som du påpekade, håller reda på så att man dels kan ungefär lika mycket och att man ligger på samma nivå. Det beror lite på vad det är för verk. Om vi tar sagan om ringen som ett exempel. Där finns det otroligt mycket att lära sig och läsa och därför måste man vara extra försiktig i förhållandet mellan spelarnas kunskap och intentioner. Det sabbar mer än det hjälper om spelledaren och de andra spelledarna ständigt använder saker osm man själv kanske vet är felaktigt.

Det är ju lite lättare om man har att göra med ett mer begränsat verk och jag tror också att det blir bättre i många fall. Jag tar "Do androids dream of electric sheep?" som exempel. Det är boken som ligger till grunden för filmen Bladerunner och har rätt mycket att säga till om vad cyberpunk är (tillsammans med Gibbson förstås). Här är inte världen speciellt noggrant definierad, utan det finns mer riktlinjer och exempel. I en sådan värld är det mycket, mycket lättare att spela, eftersom man fortfarande har en feeling, men man har inte en massa fakta som man måste tänka på.

Den här debatten liknar lite den om man vill ha en spelvärld där man vet allt eller en där spelledaren fyller ut själv. Skillnaden här är att alla kan veta om allt om världen och spelledaren har inget möjlighet att filtrerar informationen. Det är också känsligare att ändra saker, speciellt om en del av spelarna inte kanske tycker att förändringen stämmer överens med deras bild av världen.

Tack och hej.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Rykten säger att det beror på att J K Rowling inte gillade att andra personer lade sina repliker i munnarna på hennes figurer.
Ha! Utan att ha kollat så misstänker jag att kreativa ritprogramsägare redan lagt helt mycket påtagligare saker än repliker i munnen på dem på internet...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fördeelarna med att rollspel görs av filmer/böcker att många i mångt & mycket känner igen dem... Ta bara Stjärnornas krig, hur många känner igen de fimerna & sett dem Så där så skulle det nog inte vara speciellt svårt att introducera rollsepelt. Ta åxå Sagan om ringen, tack vare böckerna & de filmer som getts ut så ror jag nog att det åxå skulle vara lätt att indroducera rollspelet..
Några nackdelar kan jagju inte direkt se faktiskt... Känns som det är en bra grej att ha förkunskap om världen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag tror rollspel baserade på böcker/filmer blir bättre ju "öppnare" det de är baserade på är. Som exempel kan nämnas att Sagan om Ringen verkar rätt dålig att basera ett rollspel rakt av på - världen är så pass dokumenterad redan, och de stora hjältedåden är redan avgjorda. På den andra sidan spektrat finns Buffy the Vampire Slayer, där det klargörs rätt tydligt i serien att världen inte roterar runt Sunnydale, och att det finns mycket möjligheter till äventyr på andra håll. Detta blir ännu tydligare nu när serien avslutats, på grund av att <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] alla potentiella Slayers aktiveras </font></td></tr></table> i seriens final.
 
Top