I egenskap av någon som i detta nu bland annat försöker skapa en ny utgåva av ett spel (Rotsystem) så kan jag säga att det är väldigt lätt att man råkar skriva fler regler. Folk – och en själv – har hittat på en massa nytt bös och istället för att bara tänka att "va' bra, då kan det böset få fortsätta vara husegler man tar med när man vill" så finns en drift att göra den nya versionen "mer komplett".Jag tycker att det är ganska sällan att spel blir sämre i senare utgåvor? (Möjligtvis att Paranoia ed 2 var bättre än ett par av sina efterföljare, men det är typ det enda jag kan komma på)
Det är nästan alltid ett misstag. för det leder ju till fler nedskrivna regler som folk får för sig att de kommer att behöva minnas.
Jämför: Mutant Chronicles 1e med 2e, där den senare försökte ta med en massa bösregler som introducerats i olika splattböcker för att "samla ihop". Plus då att 2e krånglade till tidslinjen av nån oklar anledning (och började med 90-tals-synden att ha text mot mönstrade bakgrunder så delar av boken knappt går att läsa)