Nekromanti spel ex....

nolimits

Veteran
jag undrar om en sak i regel boken...
Herfior Djärve slår 5 i initiativ och är därmed först i rundan. Herifoir bestämmer att han vill vänta med att hugga tills han vet om det stora trollet framför honom träffar eller inte. Om trollet träffar vill han kunna använda första hjälpen på sig själv istället för att hugga mot trollet. Trollet har ett initiativ på 10 och träffar Herfoir med ett hugg. Herfoir väljer då att förbinda sig på initiativ 11. Detta innebär att Herfoirs initiativ modifieras med +6. Hans Fv i första hjälpen minskas med 6."

förminskas hans FV i första hjälpen för altid eller tills han har vilat upp sig igen???

Vindhand

Myrmidon
Enbart för det slaget

Skulle jag tro... Det skall nog representera att man är litet stressad just då.

Bela

Warrior
Tvärtom tror jag

Om han väntar tills iniativ 11 då han har iniativ 5 så får han +6 i FV för sin manövern. Jag tror att det motiveras med att han avaktar på rätt läge eller koncentrerar/siktar under den förlorade tiden. Så om han hade FV 9 i Första Hjälpen så får han FV 15 efter att ha avaktat sex iniativsteg under strid. Troligt vis är FV bonusen bara tänkt att gälla för stridsfärdigheter. För övrigt så kan man undra vad trollet gör medans den skadade RP förbinder sig.

Bela

Dart

Warrior
Re: Tvärtom tror jag

Exemplet är ju löjligt hur stabilt är det att börja förbinda sig själv när det står ett troll framför en och tänker dunka in skallen på en. Regeltekniskt sett så går det men skulle nån av mina RP få för sig nått sånt så står ju knappast trollet och väntar snällt på att RP´n ska förbinda sig.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Idmur

Veteran
Re: Tvärtom tror jag

Ja, det krävs antagligen ett par sekunder att förbinda ett sår. Och det är precis den tid ett stort troll behöver på sig för att göra slut på dig om du inte gör det minsta motstånd utan låter honom utföra hugg efter hugg... ;)

Rickard

Urverk speldesign
Förbannat dumt!

Om ett troll slår på en så förbinder man inte såret efteråt. Man dööör...

Att lägga förband tar nog mer än några sekunder och man får inte tillbaka några KP, bara stoppar blodförlust. Och eftersom det inte finns blödning (i.a.f. i de äldre versionerna) så behövs inte det..
Hur lång tid kan det ta att ta upp ett bandage (för du har väl ändå inte det i handen?) och förbinda (knyta?) ett sår?

Om SL tillåter att det tar mindre än 5 s. borde det ge minus på Första hjälpen. Modifikationer gäller bara under slaget, aldrig längre. Undantag gäller om det är fysiska problem som att vara sårad.

/[color:green]Han</font color=green> som försöker använda viss logik i rollspel.