Nekromanti Spel för 6+ personer?

chrull

Stockholm Kartell
Har någon tips på bräd/sällskapsspel som funkar för 6 eller flera personer? Det kan vara enkla tärningsspel typ zombie dice eller mer fullfjädrade brädspel som 7 wonders elller Arkham Horror, viktigast är att det är roligt, helst inte tar 8 timmar att spela igenom och att det är roligt.

Alla förslag välkomna!

G

Guest

Guest
Jag vet inte säkert, men jag tror dominion kan passa för den spelarskaran.

chrull

Stockholm Kartell
Stövelkatten said:
Jag vet inte säkert, men jag tror dominion kan passa för den spelarskaran.
Dominion är för 4 spelare, om man inte skaffar expansioner. Ryktet säger dock att det fortfarande är bäst på 4.

G

Guest

Guest
Så kan det nog vara. Spelkonceptet känns dock relativt spelarmängddslöst. Fast kortmängden lär ju justeras.

G

Guest

Guest
Talisman spelade vi i gymnasiegänget mycket. Har precis kommit i 40k-tappning vid namn Relic.

Xyas

Swashbuckler
Eclipse med expansion funkar før upp till 9 spelare. Med så många kanske det i och før sig tar 8 timmar att spela førsta gången. Men det går betydligt snabbare om alla kan spelet. Dessutom ær det ett jækligt bra spel.

Wings of war blir bara bættre desto fler som spelar.

Iskaral

Swordsman
Det finns ett sällskapsspel som heter Set. Man ska hitta set på tre kort i en mängd som läggs ut på bordet. Mycket stressigt, men obegränsat deltagarantal. Så många som ryms att se.

Troberg

Sinister eater
Civilization. Kräver dock spelare med viss diciplin för att spela på 5 timmar.

Roborally. Klassiker, ju fler desto roligare.

Settlers med 6-spelarexpansion. Funkar finfint.

Arkham Horror. Även här krävs dock viss diciplin.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Shadows over Camelot. Enkelt, snyggt co-op-spel med tvist för 3 till 7 spelare. Med riddare!

chrull

Stockholm Kartell
Stövelkatten said:
Talisman spelade vi i gymnasiegänget mycket. Har precis kommit i 40k-tappning vid namn Relic.
Talisman är ett spel som jag verkligen inte har goda minnen av. Man spelade det där spelet i timme efter timme och kom ingen vart. Men det här var ju typ 23 år sedan, så det kanske har förbättrats en del sen dess?

chrull

Stockholm Kartell
xyas said:
Eclipse med expansion funkar før upp till 9 spelare. Med så många kanske det i och før sig tar 8 timmar att spela førsta gången. Men det går betydligt snabbare om alla kan spelet. Dessutom ær det ett jækligt bra spel.

Wings of war blir bara bættre desto fler som spelar.
Eclipse är intressant, synd att det krävs expansioner för att komma över 6 pers.

Wings of War vägrar jag köpa. Jag har alldeles för många förnedrande förluster i baggaget när jag spelat det mot Dante och Herr Nils.

chrull

Stockholm Kartell
Troberg said:
Civilization. Kräver dock spelare med viss diciplin för att spela på 5 timmar.

Roborally. Klassiker, ju fler desto roligare.

Settlers med 6-spelarexpansion. Funkar finfint.

Arkham Horror. Även här krävs dock viss diciplin.
Civ är för komplext/långt för gruppen jag spelar mest med.

Roborally däremot. Kanske.

Settlers är jag trött på, det finns nog inget tillfälle jag inte hellre spelar 7 Wonders på än Settlers :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Skarpskytten said:
Shadows over Camelot. Enkelt, snyggt co-op-spel med tvist för 3 till 7 spelare. Med riddare!
skriver upp det på listan över spel jag ska försöka kika på.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Förrädarmekaniken är briljant!

Spelet kan bli lite enformigt. Men det är snabbt och nästan alltid spännande (spelarna förlorar lika ofta som de vinner) och det går att förklara hur man spelar det på tio minuter.

Ulfgeir

Swashbuckler
Förslag på spel:

Battlestar Galactica
Carcassone funkar för 6 spelare om man har Inns & Cathedrals-expansionen.
Ricochet Robots

/Ulfgeir

Xyas

Swashbuckler
弾幕 said:
Eclipse är intressant, synd att det krävs expansioner för att komma över 6 pers.
Expansionen tillför en hel del till spelet utöver fler spelare. Så den är värd att köpa oavsett.

弾幕 said:
Wings of War vägrar jag köpa. Jag har alldeles för många förnedrande förluster i baggaget när jag spelat det mot Dante och Herr Nils.
Traumatiska minnen kan förstöra det bästa av spel :gremsmile: Synd, för det är verkligen ett kanonbra spel när spelarantalet överskrider 6.

RasmusL

Champion
The Resistance är en personlig favorit och Race for the Galaxy tycker jag är ganska briljant när man tar sig över tröskeln (även om jag gillar det bättre på 4-5 spelare än 6).

Möller

Hubert Hortlax
Red November är ett charmigt samarbetsspel för upp till 8 spelare. Återspelningsvärdet är kanske inte skyhögt, men det är alltid trevligt att spela med nya spelare.

Infiltration är ett kort push-your-luck-spel. Bara kört det en gång med en gravt felaktig regeltokning, men det var kul ändå. Upp till 6 spelare.

Dust är Risk gjort rätt. Rätt långt spel, men inte Twilight Imperium iallafall. Upp till, och bäst på, 6 spelare.