Jag har spelat rollspel under många år. Det var därför som en bekant hörde av sig med detta mejl. Jag själv vet inte något bra spel. Jag tänker att om några vet, så är det folk på ett forum som detta. Jag har bifogat mejlet, det gör inlägget långt, men jag hoppas att det angelägna i att hjälpa dessa unga genom något som vi alla uppskattar ursäktar längden. : )
-----------------------------------------------------
Mejlet:
Jag jobbar på ett stödboende för unga vuxna. Vi satt idag och spånade på vilka aktiviteter vi ska ha i höst samt vilka sällskapsspel vi skall köpa in. Fick idén om att rollspel kan vara något.
Det gäller ungdomar 18-25 som vi kallar hyresgäster. De flesta ligger efter i sin sociala utveckling. Vissa koncentrationssvårigheter förekommer och de har ofta en historia av att misslyckas i skolan och livet och att inte ha kontroll över sin situation.
Anledningen till min tanke om rollspel (vill tillägga att jag själv har begränsad erfarenhet) är möjligheten till att öva social samvaro, ge hyresgästerna möjlighet att vara med och påverka skeende, öva på koncentration och att lyssna under underhållande former.
Men finns det ett rollspel som kan passa?
Det skall behöva gå att spela i 1-2-timmarspass. Så att hyresgästerna har möjlighet att genomföra något och slutföra det. Samt att de ska ha möjlighet att hålla uppe koncentrationen.
Bra om historien, kapitlen gör det möjligt för nya deltagare att hoppa in.
Inte allt för komplicerade regler, inte så många komponenter och variablar att hålla reda på.
Och det ska vara möjligt för en oerfaren personal att vara ledare utan allt för mycket tid för förberedelse.
Min chef tillägger även en önskan om att det inte ska innehålla våld.
tack på förhand
------------------------------------------------------
Vad tror ni, finns det ett sånt spel? Är tacksam för alla idéer!
Cassandra,
-----------------------------------------------------
Mejlet:
Jag jobbar på ett stödboende för unga vuxna. Vi satt idag och spånade på vilka aktiviteter vi ska ha i höst samt vilka sällskapsspel vi skall köpa in. Fick idén om att rollspel kan vara något.
Det gäller ungdomar 18-25 som vi kallar hyresgäster. De flesta ligger efter i sin sociala utveckling. Vissa koncentrationssvårigheter förekommer och de har ofta en historia av att misslyckas i skolan och livet och att inte ha kontroll över sin situation.
Anledningen till min tanke om rollspel (vill tillägga att jag själv har begränsad erfarenhet) är möjligheten till att öva social samvaro, ge hyresgästerna möjlighet att vara med och påverka skeende, öva på koncentration och att lyssna under underhållande former.
Men finns det ett rollspel som kan passa?
Det skall behöva gå att spela i 1-2-timmarspass. Så att hyresgästerna har möjlighet att genomföra något och slutföra det. Samt att de ska ha möjlighet att hålla uppe koncentrationen.
Bra om historien, kapitlen gör det möjligt för nya deltagare att hoppa in.
Inte allt för komplicerade regler, inte så många komponenter och variablar att hålla reda på.
Och det ska vara möjligt för en oerfaren personal att vara ledare utan allt för mycket tid för förberedelse.
Min chef tillägger även en önskan om att det inte ska innehålla våld.
tack på förhand
------------------------------------------------------
Vad tror ni, finns det ett sånt spel? Är tacksam för alla idéer!
Cassandra,