Spel/företag med bästa loggan?

Conan

انتفاضة
Själv har jag alltid gillat White Wolfs vita varulvshand.

vilka andra rollspel och företag har coola loggor?

Bifur

Veteran
Kommer inte på så många alls som jag tycker är så coola. De är mest funktionella i min mening.

Gamla Järningens logga var snygg tyckte jag, men förmedlade inget särskilt. Äventyrsspels var väl hyfsad och lite rolig...

Bifur

Veteran
Försökte klura fram några utländska exempel men kom inte på några. Var tvungen att gå till bokhyllan och titta. Så mer än så har de inte satt sig rent estetiskt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan inte låta bli att vara lite egenkär; jag är fortfarande himla nöjd med loggan till Rotsystem.

Staffan

Myrmidon
Jag gillade drakloggan TSR hade på 90-talet.

Evil Hat har ju också en schysst logo föreställande just en ond hatt:

Och Steve Jackson Games har den här klassikern som hängt med sedan åtminstone 80-talet för dem:

Men förutom dessa så är det rätt få förlag jag kan komma på som har specifikt bra logos. Eller OK, Äventyrsspels väcker ju vissa känslor, men jag tror det är mest nostalgi snarare än att loggan faktiskt är snygg. Däremot finns det ju många spel och/eller spelvärldar som har spännande loggor. Jag tänker att det förmodligen har att göra med att det är spelets namn/logga som säljer in spelet, och man inte vill ha en logga som tar uppmärksamhet från den? Det är ju lite samma med serietidningar - Marvel-loggan är ju avsevärt mindre än Spider-Man-loggan eller X-Men-loggan.

Attachments

ceruleanfive

Bläckfisk
Järnringen och Fria Ligan hade/har väldans trevliga förlagssymboler tycker jag. De passar utmärkt på bokryggarna oavsett spel. D&D5E har också en clean, trevlig symbol.

I övrigt tycker jag att det är ganska dåligt med snygga loggor på rollspel. Ofta har de antingen ingen logga alls – utan har bara spelets namn skrivet med rubriktypsnittet – eller så ser de så klyschiga ut att de inte utmärker sig.

Många spel saknar ju egentligen behov av en stark logga. Så länge det inte ska släppas en massa supplement och moduler behöver man ju inte direkt något tydligt grafiskt som länkar samman flera produkter. Och oavsett är det många som använder samma illustratörer till omslagen – så då fylls den funktionen redan av illustrationsmanéret.

Staffan

Myrmidon
ceruleanfive;n345094 said:
I övrigt tycker jag att det är ganska dåligt med snygga loggor på rollspel. Ofta har de antingen ingen logga alls – utan har bara spelets namn skrivet med rubriktypsnittet – eller så ser de så klyschiga ut att de inte utmärker sig.
Där vet jag inte om jag håller med. Eller visst, det finns säkert en del sådana också, men alla de här loggorna till spel tycker jag är utmärkta (även om många av dem är till äldre versioner av spelen ifråga):

Attachments

ceruleanfive

Bläckfisk
Staffan;n345100 said:
Där vet jag inte om jag håller med. Eller visst, det finns säkert en del sådana också, men alla de här loggorna till spel tycker jag är utmärkta (även om många av dem är till äldre versioner av spelen ifråga):
Vad som är bra och snyggt är ju en fråga om tycke och smak – så vi behöver inte vara överens. :)

Jag kan känna att de där exemplena är mer illustrationer än loggor. Det finns absolut loggor i dem, men de är ganska alldagliga. Bilderna fungerar inte i små format, de fungerar knappt i gråskala, de fungerar inte i svart-vitt och de fungerar inte som inverterade. Så jag tycker helt enkelt inte att det är bra logotyper.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag är svag för loggan för Shadowrun. Den där scrollen är ett kretskort om man tittar noggrannare på den. Visar blandningen av magi och teknik.

Likadant älskar jag Evil Hats logga, då den är enkel, och humoristisk.

Av svenska spel skulle jag säga dels loggan för Västmark (en sköld med en ikonisk enhörning)
och dels den loggan som Operation: Fallen Reich (en klassisk kungakrona).

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Företagslogga: Från början tyckte jag Fria Ligans logga kändes lite tråkig, men numera tycker jag den är snygg och stilren. Gillar också Järnringens logga.

Spellogga: Tveklöst Mutant´s ursprungs-logga (som blivit ännu bättre i Fria Ligans version). Coriolis. KULT, Chock. Fiasco. Oktoberlandet. Kuf. Kutulu, Odd Soot och Operation: Fallen Reich.