Nekromanti Spel i antikens Rom.

Wictor

Warrior
Jag är på jakt efter ett rollspel som utspelar sig i Rom i, helst i historisk tid. Jag är egentligen inte intresserad av några fantasyinslag eller något sådant, men jag ska nog inte säga benhårt nej till sådant heller om någon har något bra förslag.

Jag har sökt på tidigare trådar och där fanns bara en diskussion som gav lite information, men det kanske finns någon som har mer att tillägga.

Namn som kommit upp under mitt sökande är:
GURPS Imperial Rome - Finns det någon som har något gott eller ont att säga om det? Finns det någon som vet var man får tag på det? Hittar det inte hos SF-bokhandeln, måste man beställa det direkt från tillverkaren, dvs om det fortfarande tillverkas, tror ni?

Terra Draconis - Detta tycker jag dock inte alls verkar vara särskilt intressant.

Fvlminata - Är förvisso inte Rom i historisk tid, men jag måste säga att det onekligen verkar intressant. Återigen, någon som vet hur eller var man kan få tag på det lättast?

När det gäller regler är jag inte så jättepetig, gillar jag dem inte så använder jag mig av egna anpassade regler.

Så om någon vet något så är jag väldigt tacksam för svar!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GURPS Imperial Rome är nog rätt spel för dig. Det innehåller nästan allt spelledaren behöver veta på ett jordnära sätt. Du kan be SF-bokhandeln att ta i ett ex åt dig.

MrG

Swashbuckler
Tror att Xena och Hercules rpg kan ha lite Rom miljö och hade inte nått av de svenska konfirmandspelen nått sånt också (minns inte om det var Vägen eller nått annat, men har för mig att ett satt kring år noll)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Xena & Hercules RPG innehåller iofs Julius Caesar, men knappast något vettigt om Rom eller Romarriket.

Quo Vadis är ett konfirmationsrollspel som utspelar sig i Rom och Palestina kring år 60. Alltför knapphändig bakgrundsinformation för att passa till en ordentlig Rom-kampanj.

Staffan

Myrmidon
Jag vet att det fanns ett Rom-supplement till AD&D 2nd ed (Glory of Rome eller nåt sånt tror jag det hette). Jag vet dock inte hur bra det var.

Trodax

Veteran
Green Ronin släpper snart Eternal Rome.

Det är d20, vet om inte om det är din tekopp eller inte, men den kommer säkert ha mycket systemlös info också.
Supplementet Testament i samma serie har fått väldigt bra kritik, även av såna som inte är d20-hardcore.