Jo alltså, jag tröttnade på att sitta och vara gnäll-apa i en annan tråd om ett liknande ämne, så jag bestämde mig för att skapa en positiv tråd istället.
Så. Jag gillar mysterier. Jag gillar STORA mysterier. Ju större, desto mer intressant, generellt. "Vem har utfört det här mordet" är för all del lite spännande, men "vem ligger egentligen bakom alla större politiska mod de senaste århundradet" är mer intressant. Och "vad finns egentligen inuti månen" och "om solsystemet egentligen är en gigantisk maskin, vad är dess syfte" är ännu mer intressanta.
Jag tror att det är samma mekanism som gör att jag finner historia och idéhistoria mer intressant ju längre bort den är.
Men: Om jag skulle vilja skaffa mig en liten samling av rollspel som verkligen bejakade det här, vilka skulle då ingå?
Jag letar alltså efter två huvudsakliga egenskaper:
Ett mer konkret exempel: I mitt eget spel More than Human finns det ett centralt mysterium i form av "varifrån kommer egentligen superkrafterna", och grundboken innehåller också en roadmap för en tänkt Stor Kampanj där spelarna steg för steg tar sig närmare sanningen.
Jag förstår ifall det här inte är sådär supervanligt – en av grejerna med en sådan Stor Kampanj är ju att en spelvärld vars fokus varit just det centrala mysteriet liksom blir "förbrukad" när spelarna känner till allt. Och jag har förstått att folk gillar att fortsätta spela i samma spelvärld år ut och år in, där jag snarare föredrar tanken på att spela just en Stor Kampanj i varje spel, för jag lär ju ändå inte få slut på balla rollspel innan jag dör (framför allt inte om jag fortsätter skapa dem).
Men, nog borde det väl finnas några exempel som inte jag skrivit?
Så. Jag gillar mysterier. Jag gillar STORA mysterier. Ju större, desto mer intressant, generellt. "Vem har utfört det här mordet" är för all del lite spännande, men "vem ligger egentligen bakom alla större politiska mod de senaste århundradet" är mer intressant. Och "vad finns egentligen inuti månen" och "om solsystemet egentligen är en gigantisk maskin, vad är dess syfte" är ännu mer intressanta.
Jag tror att det är samma mekanism som gör att jag finner historia och idéhistoria mer intressant ju längre bort den är.
Men: Om jag skulle vilja skaffa mig en liten samling av rollspel som verkligen bejakade det här, vilka skulle då ingå?
Jag letar alltså efter två huvudsakliga egenskaper:
- Spel som har ett eller flera "världsmysterier", dvs "sanningar om världen" som till en början inte är kända av rollpersoner eller spelare, utan bara spelledare…
- …och som har en tänkt "Stor Kampanj", gärna skriven och såld i grundbok eller som separat produkt, som steg för steg utforskar och avslöjar sagda världsmysterier.
Ett mer konkret exempel: I mitt eget spel More than Human finns det ett centralt mysterium i form av "varifrån kommer egentligen superkrafterna", och grundboken innehåller också en roadmap för en tänkt Stor Kampanj där spelarna steg för steg tar sig närmare sanningen.
Jag förstår ifall det här inte är sådär supervanligt – en av grejerna med en sådan Stor Kampanj är ju att en spelvärld vars fokus varit just det centrala mysteriet liksom blir "förbrukad" när spelarna känner till allt. Och jag har förstått att folk gillar att fortsätta spela i samma spelvärld år ut och år in, där jag snarare föredrar tanken på att spela just en Stor Kampanj i varje spel, för jag lär ju ändå inte få slut på balla rollspel innan jag dör (framför allt inte om jag fortsätter skapa dem).
Men, nog borde det väl finnas några exempel som inte jag skrivit?