Nekromanti Spel med samberättande för "simulationistiska tradspelare"?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
I tråden om hur länge ett av krigen i Noir pågått skrev Andy detta:
Andy;n45218 said:
Tid i Noir är lite flytande vilket jag gillar. Det gör hela settingen lite drömsk.
Jag har alltid sett rollspelet Noir som flera olika möjliga settings som dock ser rätt lika ut på ytan. Huvudsakligen har jag sett det som en skalla som går från en hyfsad realistisk värld, där man flyttar det hela till en påhittad värld för att undvika bristande historiekunskap i spelgruppen samt krockar i politiska åsikter; till att Sandukar kan uppfattas som ett helvete på grund av att det faktiskt ligger fysiskt i helvetet.

Men Andys kommentar fick mig att inse att det finns en till skala att lägga spelvärlden utefter, hur "solid" eller "drömsk" den är. Som den rollpersonsimmersionistiska simulationist jag är har jag haft svårt med medberättardelen av Noir-reglerna. Det har jag förvisso inte sett som något problem, då det är lätt att köra det som ett tradspel. Men jag inser att låter man Noirs värld vara mer "drömsk" faller samberättandet in i den spelstil jag gillar. Det känns som om samberättandet är i samklang med "drömlogik".

När jag läser Exalteds beskrivning av älvfolkens formkrafter (shaping combat) är det samberättande (eller konflikt i samberättande) som jag tänker på. När jag visualiserar hur älvfolken agerar är det högoktanigt samberättande jag tänker på, fast med fysiska resultat istället för ord. "En armé på tio tusen man marscherar mot din befästa lilla by." "Ja, men det regnar och marken under deras fötter blir till lervälling."

Finns det andra spel som ger samma sak?
 
Top