Gissningsvis Fortune in the Middle.God45;n62004 said:FitM?
Ah, så det är en förvirrande förkortning (varför är M:et stort?) av en från början förvirrande term. Vad trevligt.kloptok;n62006 said:Gissningsvis Fortune in the Middle.
Det är hyfsat vanligt i engelska titlar att prepositioner ("in", "the") och bestämd form lämnas gemena, och bara de Viktiga Orden ("Fortune", "Middle") får inledande stor bokstav, och det bruket följer ibland med i förkortingarna.God45;n62021 said:Ah, så det är en förvirrande förkortning (varför är M:et stort?) av en från början förvirrande term. Vad trevligt.
Jag vet vad termen betyder. Men det är ändå en förvirrande term. Slutet av vad? Det är inte tärninggslaget som refereras till av termen i övrigt, bara namnet. Det är valet som är det avgörande för termen. Så det borde heta: "With choice at the end/Middle" and "Without choice at the end/Middle". Inte för att folk från The Forge någonsin kunnat döpa någonting på ett vettigt sätt. Men det är väll svårt när man försöker verka pseudo-intellektuellt.Krille;n62028 said:Fortune in the Middle är en sån där indierollspelsterm som ställs mot Fortune at the End, och handlar om när slumpen ("turen") kommer in i handlingsresolutionen. Fortune at the End innebär att när alla intentioner är klara så slår man tärning, och det blir resultatet (val-slump, sen resultat). Fortune in the Middle innebär att tärningsutfallet inte är det färdiga resultatet, utan man kan justera det exempelvis med plot-poäng (val-slump-fler val, sen resultat).
Typ.
Sorry. Jag förvirrades av en förvirrande frågeställning.God45;n62039 said:Jag vet vad termen betyder. Men det är ändå en förvirrande term.
Njaaaa, FitM/FatE handlar om när beskrivningen kommer in i bilden. FatE är när man gör hela beskrivningen och sedan slår tärningen och följer upp med ett "lyckat/inte lyckat", FitM är när man ger intention och sedan slår tärningen varefter beskrivnningen kan anpassas efter utfallet. Termen du beskriver där tärningsslaget kan påverkas i efterhand men innan beskrivning är "FitM with teeth".Krille;n62028 said:Det är hyfsat vanligt i engelska titlar att prepositioner ("in", "the") och bestämd form lämnas gemena, och bara de Viktiga Orden ("Fortune", "Middle") får inledande stor bokstav, och det bruket följer ibland med i förkortingarna.
Fortune in the Middle är en sån där indierollspelsterm som ställs mot Fortune at the End, och handlar om när slumpen ("turen") kommer in i handlingsresolutionen. Fortune at the End innebär att när alla intentioner är klara så slår man tärning, och det blir resultatet (val-slump, sen resultat). Fortune in the Middle innebär att tärningsutfallet inte är det färdiga resultatet, utan man kan justera det exempelvis med plot-poäng (val-slump-fler val, sen resultat).
Typ.
Annalise är väl inte att betrakta som någon klassiker, men där är det jättemycket ”tänder”: både spelaren som slog och de andra kan betala metapoäng för att ändra resultatet en hel massa och fram och tillbaka innan det till slut kan konstateras vad som händer och knytas ihop med lite berättande.The Rasmus said:Jag inser att jag kommer på rätt få "med tänder"-varianter, vilka klassiker har vi där egentligen?
DeBracy;n62058 said:Annalise är väl inte att betrakta som någon klassiker, men där är det jättemycket ”tänder”: både spelaren som slog och de andra kan betala metapoäng för att ändra resultatet en hel massa och fram och tillbaka innan det till slut kan konstateras vad som händer och knytas ihop med lite berättande.
Ja alltså, jag gillade det, det liknar lite DitV och Polaris på det sättet tycker jag men det var inte riktigt vad jag väntade mig och jag är lite osäker på om jag tycker att det passade bra till det här gothic horror-temat. Kul spel var det iafDeBracy;n62063 said:Ja, det är väldigt synligt system. Jag skulle mena att den där stunden när man våndas och hushållar med sina poäng för att rädda tillräckligt mycket av det man hoppades på när man rullade tärningarna är betydligt viktigare än beskrivningen som kommer sen. En rätt egen spelupplevelse. Jag minns Warhammer/Marienburg-omgången som jag spelade med Hans och Poppe med stor värme. Där tog vi gott om tid på oss med det där våndandet ibland.
God45;n62004 said:FitM?
Ja, jag menade FitM. Med eller utan tänder.kloptok said:Gissningsvis Fortune in the Middle.