Nekromanti Spel, Sex och marknadsföring

chrull

Stockholm Kartell
Så.

Jag sitter på jobbet och slösurfar och hittar en notis om spelet Blazing Angels Secret Missions of WW2. Det är ett dogfighting-simulator-vk2 spel som verkar påminna om ett Crimson Skies minus allt det tuffa :)zeppelinare:). Ubisoft är producent. Eller kanske distributör. Bryr mig inte särskilt.

Nåja. Ubisoft kände att deras spel inte fått tillräckligt med uppskattning i media och att inga gamers pratade om det och bestämde sig därför för att ändra sin marknadsföring lite. Och för spel är ju interaktiv marknadsföring oftast den bästa, så de slänger upp ett litet minispel på sin hemsida. Minispelet är ett vertikalt scrollande shoot 'em up som försöker vara ett Danmaku/Bullet hell spel utan det bra. Men du känner till varianten, litet flygplan möter massor av flygplan och skärmen fylls med skott. Här handlar det om att överleva och klarar du dig i 99 sekunder har du chansen att vinna en Xbox 360 elite. Låter ju klockrent.

Men för att göra det lite mer intressant slänger Ubisoft in ett distraherande moment. Till vänster om spelfältet lägger de upp en liten videosnutt med en tjej som strippar. Ju längre du klarar dig desto mer kläder åker av. Ubisoft är alltså övertygad om att målgruppen för dogfightssimulatorivk2medhäftigavapen-spelen är kåta tonårskillar som av någon anledning inte kan surfa porr, men tänder på att undvika automateld samtidigt som en tjej i pilotuniform strippar under ett sephiafilter med brus.

Okej. Tänk om det är ett dogfightssimulatorivk2medhäftigavapen-spel med inslag av sexig action där man spöar nazister genom att först skjuta ner dem och sen charma deras kvinnor efter mötet med spionen på en bordell? Då skulle det ju vara helt rätt med en sådan marknadsföring. Problemet är ju att med en 12+ rating så kommer man inte så långt in på huden.

Sen har vi Age of Conan nyheten. Jag tror det var under Leipzig GC som det presenterades att spelarna i AoC kan köpa horor, knulla och få en buff. Din karaktär (förlåt... rollperson, toon, avatar) blir alltså tillfälligt bättre på att slåss/kasta magi av att ligga med ett luder. Nu kan ju folk tycka att Conan och nuppande går hand i hand och visst, finns en poäng med det. Men behövs det i ett MMORPG? Vad är poängen med det. Är det ens underhållande? Kommer en AoC raidleader beordra sina undersåtar i guilden att gå och panga på en prostituerad innan varje raid?

Jag har svårt att se poängen med sex i datorspel. BMX XXX var ju i alla fall rakt på sak. Hela grejjen med det spelet var ju att åka BMX, tappa klädesplagg och om du gjorde bra ifrån dig så fick du se en videoinspelning på en strippa från nån klubb i New York. Det stod inte 12+ på den kartongen...

Age of Conan kommer jag som MMO-biten antagligen pröva, men inriktningen på "mature gamers" känns mest som en täckmantel för att göra ett fånigt spel med övervåld, hinkvis med blod såfort du dödar en kackerlacka och att någon ska kunna knulla med horor virtuellt.

...

Varför?
Vem är det som tycker att sådant här behövs?
På vilket sätt blir spelen bättre av det här?

chrull, som på sin xbox har rommar av både Erotic Majhong Golf och Erotic Anime Battle Tanks.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Apor, tapirer och tidelag

Tja, jag skulle kunna tänka mig att det lätt blir så här när spelutvecklarna försöker hitta minsta gemensamma nämnare eller skapa ett bästsäljande spel. Numera investeras det så mycket pengar och kraft i många spel och medieprodukter att de nästan måste sälja stort för att inte utvecklarna ska gå omkull. Dessutom är det notoriskt svårt att förutse vad som ska bli en bästsäljande produkt och vad som hamnar direkt i rea-bingen. Sex säljer nog men inte i alla sammanhang och inte lika mycket som företagen kanske hoppas. Dessutom är det en viss skillnad på porr och mer subtila inslag (som att ha en snygg och välvsvarvad spelperson). Den som vill onanera har en hel värld av lättillgänglig gratisporr att välja medan. Jag tror att det är farligt att förlita sig för mycket på pixlarnas erotiska dragningskraft när det finns så mycket annat som betyder minst lika mycket.

Troberg

Sinister eater
Det finns också exempel där nakenhet och implicerat sex funkar. Exemplet jag tänker på är Daggerfall, där det fanns nakna NPCs och där ens karaktär var naken om man plockade av den kläderna. Grejen där var att man gjorde inte en grej av det, utan folk var nakna i lägen där de rimligtvis borde vara nakna. Med andra ord, inga krystade försök att diskret cesurera.

Även uppföljarna Morrowind och Oblivion funkade på samma sätt, med några väl valda mods.

Rising

Vila i frid
Jag känner viss skadeglädje inför att videospel blir astöntiga. För just nu spelar jag dem inte.

Det är ju en tröstande tanke. Nu framstår det som var töntigt på åttiotalet som hur coolt som helst i jämförelse med sånt här skit.

/Rising
tycker enbart att blandningen mellan snusk och spel funkar i gamla strip poker till c64.

Eller tja, jag skulle nog vilja att mina simmar kunde knulla, också. Fast nä... Det är pussarna som gör det spelet. Varje gång jag får två tjejer att pussas så kramar jag om mig själv och lyser upp som en sol.

Fast Custers Revenge är rätt bra också.