Nekromanti Spel som faktiskt passar för spelmöten?

RasmusL

Champion
I tråden om spelmöteslängd (http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...lmöten-har-ni ) tycks normen ligga runt 3-5 timmar och jag känner att det stämmer bra med eget spelschema. Frågan är dock hur väl spelmakare anpassar sig till detta? Är spelen skrivna för att passa bra till dessa time slots? Äventyren? Vilka oskrivna förväntningar finns från spelmakares håll när det gäller det här? Skiter i? Bryr sig mycket?

Kom med exempel och anekdoter om hur olika spel passar in i ert spelschema!

RasmusL

Champion
Jag har historiskt generellt och i alla grupper jag spelat med haft jätteproblem med att hinna klart på förhand skrivna "one shots" på under fyra timmar och började tillslut tolka "one shot" som "för 2-3 spelmöten". Jag har egentligen inga exempel på äventyr som är bra dimensionerade för "ett spelmöte", möjligen undantaget spel som InSpectrex och This is Pulp. Även samberättarspelen brukar i min erfarenhet vara svåra att klara inom utsatt tid om en inte medvetet håller ett högt tempo från start och jag har så smått börjat använda tidtagarur för att hålla koll på scenlängder och begränsa speltiden så att det som ska och bör hinnas med hinns med.

För kampanjspel är det nog fan ännu värre och jag har ännu inte sett en förskriven kampanj som designats utifrån "spelmöten" snarare än "jag tänker mig att ni ska streckspela hela skiten, 100 timmar non stop!" Motexempel? Erfarenheter?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Att spelen skall gå att spela på ett spelmöte som är 3-5 timmar långt är väldigt högt upp på priolistan när jag bygger dem, eftersom det är mina egna förutsättningar. I OKULT misslyckades jag, men det finns ett konventsdemokitt som pressar ner speltiden till det spannet.

Annars gillar jag Witch Quest. Enhörning kör det på två timmar, inklusive skapande av rollpersoner. Ibland hinner man spela två äventyr på samma tid. Men hon har med sig både äventyrsskrivande och berättartempo som ligger väldigt nära anime, att spela "ett 25-minuters-avsnitt" tar någonstans mellan 30 och 40 minuter. Själv gapar jag över mycket och kan inte hålla det så enkelt och smidigt.

cogitare

Swashbuckler
Så som vi spelat historiskt (och spelar) så är detta inte en större puck. Vi kör någon sorts kampanj och där vi bröt förra gången tar vi upp nästa (med lämpligt för- och eftersnack för att komma ihåg vad som har hänt och var vi var).

Vi spelar inte mer "indie"-betonade spel som har mer strikta format i hur spelet går till, hur länge man spelar, vad som skall hinnas med under ett spelmöte osv. Eller detta är hur jag uppfattat vissa spel som det har pratats om här på forumet.

Exempel: Vi har spelat Star Wars Edge of the Empire via forum på nätet. Vi har kört på med forumspelet och antingen har det blivit så att ett äventyr har varit färdigt ungefär lagom till en fysisk spelträff och då avslutar vi allt kring det äventyret via nätet och startar upp ett nytt vid den fysiska spelträffan. Om det inte slumpar sig att det blir ett så rent "överlämnande" så bryter SL forumspelandet vid en lämplig tidpunkt och vi tar upp spelet när vi ses fysiskt och samma sak vid överlämnandet från fysisk spelträff tillbaka till forumspel ELLER överlämnande mellan fysiska spelträffar.

Vi är helt enkelt in avhängiga en viss typ av format eller att ett rollspel tar en viss tid att spela igenom (på samma sätt som ett brädspel tar viss tid att spela färdigt) under ett spelmöte.

Med risk för att jag missförstått både frågan och hur vissa mer indie-betonade spel fungerar och är tänkta att spela...

Cog.

Rangertheman

Myrmidon
Törnetronen till Symbaroum känns tillräckligt kapitelindelad för att den ska funka för en grupp som inte har 100 timmar åt gången på sig att spela. Själva händelserna i varje kapitel/del fixar man på 3-5 timmar, men jag har ännu inte stött på någon grupp som löser alla ledtrådar på första försöket och som inte svävar iväg på sidospår någon gång under spelpasset. Så jag räknar med ca 2 pass per kapitel.

Eftersom vi inte kan spela så ofta blir det ibland ett problem, när äventyren inte passar speltiden. Första halvtimmen av nästa spelpass går nästan åt för att gruppen ska kunna påminna sig om vad som hände förra gången.

Nässe

Myrmidon
Vi spelar hemmasnickrade Generation som funkar utmärkt att anpassa till ett spelpass. Tycker också Fiasco brukar funka fint, om man inte fastnar i förberedelser.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rotsystem-äventyret Drömväv skrevs specifikt för att kunna spelas på den tiden, i en podcast. Det funkade rätt bra, givet lite aggressiv klippning och påskyndande från SLs sida.

Och Null State funkar såklart. på 3-5 timmar kan man spela 2-4 scenarier =)

RasmusL

Champion
Nässe;n192810 said:
Vi spelar hemmasnickrade Generation som funkar utmärkt att anpassa till ett spelpass. Tycker också Fiasco brukar funka fint, om man inte fastnar i förberedelser.
Det här med "inte fastnar i förberedelser" är fan en ganska svår grej tycker jag. Spel som Fiasco, MVGU, m fl funkar IMO på tre timmar om en håller ett högt och intensivt tempo _hela_tiden_ men det går fan inte att luta sig tillbaka i ngn större utsträckning. "Timer" är min lösning för att se till att tiden disponeras korrekt men det kan ibland bidraga till mer rumphugget spel än nödvändigt.

RasmusL

Champion
cogitare;n192803 said:
Så som vi spelat historiskt (och spelar) så är detta inte en större puck. Vi kör någon sorts kampanj och där vi bröt förra gången tar vi upp nästa (med lämpligt för- och eftersnack för att komma ihåg vad som har hänt och var vi var).

Vi spelar inte mer "indie"-betonade spel som har mer strikta format i hur spelet går till, hur länge man spelar, vad som skall hinnas med under ett spelmöte osv. Eller detta är hur jag uppfattat vissa spel som det har pratats om här på forumet.

Exempel: Vi har spelat Star Wars Edge of the Empire via forum på nätet. Vi har kört på med forumspelet och antingen har det blivit så att ett äventyr har varit färdigt ungefär lagom till en fysisk spelträff och då avslutar vi allt kring det äventyret via nätet och startar upp ett nytt vid den fysiska spelträffan. Om det inte slumpar sig att det blir ett så rent "överlämnande" så bryter SL forumspelandet vid en lämplig tidpunkt och vi tar upp spelet när vi ses fysiskt och samma sak vid överlämnandet från fysisk spelträff tillbaka till forumspel ELLER överlämnande mellan fysiska spelträffar.

Vi är helt enkelt in avhängiga en viss typ av format eller att ett rollspel tar en viss tid att spela igenom (på samma sätt som ett brädspel tar viss tid att spela färdigt) under ett spelmöte.

Med risk för att jag missförstått både frågan och hur vissa mer indie-betonade spel fungerar och är tänkta att spela...

Cog.

Jag tänker mest på en avsaknad av att spelmakare designar explicit för "spelmöten" i kampanjer istället för ett låtsas-ideal om ett sammanhängande spelande. Det skulle kunna hjälpa en eventuell spelledare att låta varje spelmöte vara en belöning i sig och ge lagom mängd tempoväxlingar, klimax, big reveals och dylikt. Exempelvis när vi spelade Complete Masks of Nyarlathotep, de skrivan plot-delarna av Chicago by night och Giovanni Chronicles så upplevde jag ganska tydligt att ungefär ett möte blev action/drama-laddat och därefter två som gick åt till mer lågintensiva aktiviteter, så som planering, försiktigt undersökande, stämningsbygge, etc och jag hade nog gärna sett att äventyren kunde hjälpa oss mer på traven här för att göra alla spelmöten lika roliga! I efterhand så är det bara de actionladdade mötena vi minns och har spännande anekdoter från och det säger i mina ögon något om värdefördelningen.

gustaf s

Warrior
Vi har de senaste knappa två åren kört mycket enkvällsgrejer på fyra timmarish (inkl ställtid) med Gårdagruppen. De flesta spel vi spelat, åtminstone första året, finns i tråden ”Gårdagruppen prövar indiespel” och jag tycker att de i de flesta fall fungerat bra. Men det har förstås delvis med förväntningar att göra, vi vet att det här existerar för en kväll och skall få sitt slut ikväll. Det förekommer något Dream Askew och något Svart av kval vit av lust vi inte kände oss alls klara med och spelade vidare (eller ville spela vidare) vid senare tillfälle. Det förekommer också något It’s Compicated vi skar lite tidigt och säkerligen ytterligare något. (Vi har dock många gånger kunnat tillåta oss lite, och ibland mycket, övertid, så det kanske har lite färre spel än jag inbillar mig faktiskt hållit sig inom ramen. Å andra sidan inleder vi ju som alla andra knappast exakt på utsatt tid, så det kanske jämnar ut sig.)

Men mer än specifika spel, eller åtminstone i samklang med specifika spel, tror jag att antalet spelare (och i viss mån spelarsammansättning) spelat större roll. Större grupp, längre tid. Spel där situation eller setting och relationskartor skall etableras innan spel kombinerat med många spelare, som dessutom inte vill råka kliva på någons tår… då tenderar nog speltiden att kännas lite kort. Som exempel satte vi med tre spelare upp, körde igenom och band ihop Archipelago III perfekt på den tiden, men med fem-sex spelare eller nåt sånt kanske inte riktigt lika perfekt. Och där har kanske spelmakare inte tagit i beräkning, eller åtminstone inte angivet i beräkning, hur antalet spelare påverkar speltiden. (Nu är väl just Archipelago III inte ett uttalat enkvällsspel, snarare ett kampanjspel, men poängen är ändå den samma.) På rak arm tänker jag att Joli St. Patrick’ s Wilding Tales anger tio minuter per spelare som tidsram, och håller i min erfarenhet det ganska bra.

.113

Swashbuckler
Vi har ju inte spelat färdiga äventyr så här I tidsbristens ålder så har inte alltför mycket att säga om just det men hyfsat on topic är väl att vi alla brukar skrattat gott åt tiden som står på olika brädspel.

30-40min betyder minst en timme.
1h betyder 1.5-2
2 betyder 3
4 betyder 6 och Står det 4-6 räknar vi med 8 och skippar det.

gustaf s

Warrior
Wilderness of Mirrors (heter det väl?) klockar förresten, åtminstone en del av spelet. Som i att spelledaren faktiskt sitter med klocka i hand och tar tid på spelet och justerar efter det. Det bör förstås göra spelet till viss del mer lättberäknat.

RasmusL

Champion
gustaf s;n192829 said:
Vi har de senaste knappa två åren kört mycket enkvällsgrejer på fyra timmarish (inkl ställtid) med Gårdagruppen. De flesta spel vi spelat, åtminstone första året, finns i tråden ”Gårdagruppen prövar indiespel” och jag tycker att de i de flesta fall fungerat bra. Men det har förstås delvis med förväntningar att göra, vi vet att det här existerar för en kväll och skall få sitt slut ikväll. Det förekommer något Dream Askew och något Svart av kval vit av lust vi inte kände oss alls klara med och spelade vidare (eller ville spela vidare) vid senare tillfälle. Det förekommer också något It’s Compicated vi skar lite tidigt och säkerligen ytterligare något. (Vi har dock många gånger kunnat tillåta oss lite, och ibland mycket, övertid, så det kanske har lite färre spel än jag inbillar mig faktiskt hållit sig inom ramen. Å andra sidan inleder vi ju som alla andra knappast exakt på utsatt tid, så det kanske jämnar ut sig.)

Men mer än specifika spel, eller åtminstone i samklang med specifika spel, tror jag att antalet spelare (och i viss mån spelarsammansättning) spelat större roll. Större grupp, längre tid. Spel där situation eller setting och relationskartor skall etableras innan spel kombinerat med många spelare, som dessutom inte vill råka kliva på någons tår… då tenderar nog speltiden att kännas lite kort. Som exempel satte vi med tre spelare upp, körde igenom och band ihop Archipelago III perfekt på den tiden, men med fem-sex spelare eller nåt sånt kanske inte riktigt lika perfekt. Och där har kanske spelmakare inte tagit i beräkning, eller åtminstone inte angivet i beräkning, hur antalet spelare påverkar speltiden. (Nu är väl just Archipelago III inte ett uttalat enkvällsspel, snarare ett kampanjspel, men poängen är ändå den samma.) På rak arm tänker jag att Joli St. Patrick’ s Wilding Tales anger tio minuter per spelare som tidsram, och håller i min erfarenhet det ganska bra.
Jag vill påstå att det har mer med "tid per protagonist" att göra än tid per spelare i standard-samberättande (världs- och plattformsbygge, kort karaktärsdefinierande mest utifrån relationer, roterande scensättning, osv). Att få ihop en historia för en protagonist och knyta ihop densamma kräver i min erfarenhet ett antal scener ca 4-8 st. Ta det gånger antalet spelare och en scentid på ca 20 min ink mellanchill och setup och det brukar bli en ganska bra uppskattning. För en protagonist går det helt klart att spela klart en berättelse på 1-2 timmar (The Shadows of the Trees eller liknande, även om det också kan dra iväg i tid om en inte håller fokus!) men för fyra Fiasco-lirare så blir det i min erfarenhet lurigt att landa under fyra-fem timmar (även om en räknar scener där fler protagonister ingår för bådas progression) om alla ska få vettiga story arcs. jag har tidigare fått rejält mothugg på min TPP-idé men det håller bra som uppskattning för mig så jag kanske har en lite speciell spelstil, vad vet jag ^_^

Nässe

Myrmidon
gustaf s;n192835 said:
Wilderness of Mirrors (heter det väl?) klockar förresten, åtminstone en del av spelet. Som i att spelledaren faktiskt sitter med klocka i hand och tar tid på spelet och justerar efter det. Det bör förstås göra spelet till viss del mer lättberäknat.
För några år sedan skrev jag ett enkvällspel som hette Oneshot som vi spelade mycket. Där bestämde man speltid och SL var instruerad att hålla koll på tiden och agera olika före och efter halva spelpasset. Först slänga ut trådar och skapa utrymme sen knyta ihop och utmana. Funka bra!

RasmusL

Champion
Nässe;n192840 said:
För några år sedan skrev jag ett enkvällspel som hette Oneshot som vi spelade mycket. Där bestämde man speltid och SL var instruerad att hålla koll på tiden och agera olika före och efter halva spelpasset. Först slänga ut trådar och skapa utrymme sen knyta ihop och utmana. Funka bra!
https://www.rollspel.nu/threads/57633/post-760086

Nu verkar gamm-forat trassla men i den här tråden skrev jag något om hur jag lekte med Null State och hackade upp liret i väldigt korta tidssatta intervall. Fett med kul men där bygger ju upplevelsen på stressen, något som känns mer som ett hinder i "långsammare" lir...

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns ju en del spel som är byggda för korta spelpass. Problemet är att de oftast är åt det "flamsiga" hållet. Det är helt okej, men det finns en brist på korta dramaspel. InSpectres, Lasers & Feelings, Drakar och bananer, Keep it Sunny och så vidare är utmärkta kortare flamsspel.

Nerver av stål går rätt bra att få in på runt tre timmar utan större problem, två och en halv om alla kan reglerna (då är setuptiden typ två minuter).

RasmusL

Champion
Genesis;n192850 said:
Det finns ju en del spel som är byggda för korta spelpass. Problemet är att de oftast är åt det "flamsiga" hållet. Det är helt okej, men det finns en brist på korta dramaspel. InSpectres, Lasers & Feelings, Drakar och bananer, Keep it Sunny och så vidare är utmärkta kortare flamsspel.

Nerver av stål går rätt bra att få in på runt tre timmar utan större problem, två och en halv om alla kan reglerna (då är setuptiden typ två minuter).
Sant. Har du någon känsla eller ide om "varför"? Dels för flamstendens men också för NaS?

JJoghans

Regelknackare
Intressant frågeställning. Om man ska designa spelet kring konceptet "spelmöte", så tror jag förvisso att man kommer landa i en struktur med ganska fastspikade förutsättningar.

Jag har ibland (i "tradspel") försökt att få varje spelmöte följa en viss struktur, men förr eller senare brukar det fallera - och när det gör det så tycker jag trots allt att det känns rätt okej. Mest för att jag inte känner något tvång att personligen driva storyn, eller att följa något förbestämt narrativ. Om spelarna känner för att "svänga vänster" så låter jag dem göra det, och då är man inte längre i full kontroll över vad spelmötet innehåller, på gott och ont.

.113

Swashbuckler
RasmusL;n192851 said:
Sant. Har du någon känsla eller ide om "varför"? Dels för flamstendens men också för NaS?
Nu frågade du ju inte mig iofs men jag ligger här med en bebis på magen och väldigt begränsade möjligheter att göra något annat alls så here goes:

För oss och säkert många Andra så spelar man antingen I en grupp av folk man umgås med annars också eller med folk man bara spela rollspel med, vilket innebär att man antingen är så pass vara vid varandra att man har mycket att snacka om eller har en del att "ta igen".
Det har väl inte specifikt med frågan direkt att göra men påverkar just försnack samt en del som kan komma upp under spelets gång.
Poängen är just att detta faktiskt avbryter Spelet lite.

Förr I tiden körde vi ett tag med ingame snack, alltså man fick bara snacka om Spelet osv. Vi har även pratat av oss före och lite sånt. Numera är man äldre, har mindre tid och vill kanske främst komma åt sällskapet, att då ta bort allt snack blir lite mer främmande, lite krystat kanske?

Jag tror att om jag någonsin tar mig iväg på ett konvent(ja nordsken tex bor jag ju I stort sett bredvid) så tror jag inte det skulle vara några problem med att spela seriöst från start till slut, men när det är mina vänner vill man ju lika gärna ta en kaffe, se en film eller spela brädspel.

Med det som bakgrund så innebär det alltså att köra typ ett flamsigt spel några timmar bryter inte från att jag drar ett skämt från filmen vi såg förra veckan medan ett seriöst pass fantasy blir avbrytet men går kanske få tillbaka flytet för man kör ändå ytligare än för tio år sedan, och ett jätte seriöst spel skulle tappa skitmycket.

Tldr

Glatt umgänge och skämt bryter inte ett flamsigare spel men förstör ett seriöst.

.113

Swashbuckler
Eller ok jag tippade tråden och svarade på fel saker men ändå ;)

Det borde kanske varit mer I stil med att har man mycket tid att spela har man också tid att spela seriöst, har man lite tid vill man kanske åt det jag nämner ovan och har alltså svårt köra helt seriöst hela tiden vilket inte kommer ge rätt känsla I vanliga fall.

Vi körde mycket world of darkness ett tag och det var ju väldigt stämningsfokuserat, det skulle aldrig funka idag om jag inte hade en ny grupp.