Nekromanti Spela Adelsman/Riddare.

Fahnen

Swordsman
En kort fråga: Hur spelar man adelsman?
En kort fråga till: Hur funkar en förläning?. Har läst men fattar inte riktigt.

Krille

Super Moderator
"En kort fråga: Hur spelar man adelsman?"

Korta frågor kräver ofta långa svar. Den där kan definitivt inte svaras på vettigt utan ett par A4 fulla med text. Så jag säger så här: ladda hem Geografica Vistfarthi till Västmark och läs kapitlet Samhälle, så borde du få en koll på deras funktion i ett medeltida feodalt samhälle.

"Hur funkar en förläning?. Har läst men fattar inte riktigt."

Gör det enkelt för dig. Ekonomin är i balans. Du kan försörja alla som lever på din gård med skatteintäkter från din förläning, plus skaffa lite godis till dig själv.

Ilion

Veteran
Det kan nog vara kul bara man är realistikt adlig, altså lågadlig. Visst kan du ha ett litet gods, men du kan alltid ha anställt en fogde att ta hand om det åt dig, medans du du göt handelsresor eller träffar bekanta.

Krille

Super Moderator
"Hur skojjigt är det egnetligen och spela en adelsman?"

Precis så skoj som du gör det. Jag har spelat en klase olika adelsmän genom min rollspelande karriär, och det har nästan undantagslöst varit skoj. Klart mycket roligare än slumpvist vald röjarmaskin, i alla fall.

Se det så här: på grund av att adeln är mäktig så kommer adelsmän som standard att dra sin i en klase intriger. Det leder till äventyr, vilket i sin tur leder till skoj, och man behöver inte ens försöka med konstiga bortförklaringar som mystiska män på värdshus.

Om du bara är ute efter tunnelröj och orchnackande så kan jag förstå att adelsmän är rätt trista att spela, men om du är ute efter minsta mängd socialt rollspelande och intrigerande så är adelsmän skitskoj!

Helmgast
Ens rollperson har blått blod, och har en släkttavla därhemma där det visas att man härstammar från rikets frundare i snett nedstigande led. :gremsmile: