Nekromanti spela fram ny spel värld?

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
tjena. jag har en massa ideer till en spel värld men de fattas en del.
och jag har fått iden att spela fram världen.
altså skapar ett par rollpersoner och gör karta över de lilla om rådet dem befinner sig, deras hem ort och några kring liggande byar. sen så utväcklar jag (SL) spel världen efter vart de går och hittar på världen när vi spelar. detta blir ju en massa på hittande för mig men tror ni det skulle funka att spela fram världen?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Funkat utmärkt för mig, på flera sätt. Från "ni börjar som bönder i den lilla byn" till "ni är gudar och ska just skapa en värld" Kan varmt rekomendera det kampanjidéen för folk som inte provat. Ska nog lägga till än mer av att man skapar genemnsamma regler under resans gång till nästa dylika kampanj, har inte tänkt på det tidigare utan kört från enkla ramsystem (och Amber o friform), men det skulle vara en kul extra effekt.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Välkommen till...

...min värld. Ja, det är ju faktiskt så att det är sådär jag många gånger kommer fram till en värld. Vi improviserar väldigt mycket i vår spelgrupp. Något som leder till invecklade förhållanden mellan allt i våra världar.

Ett tips är att utgå inte bara från en liten by eller hemtrakt när du börjar. Utgå också från lite enkla lagar i din värld, bestäm om landet byn ligger i är en stor ödevärld eller ett fungerande styre. Det underlättar i hur du ska tänka dig vidare när du spelar. Sedan kan spelarna få upptäcka sin närmaste omvärld, såsmåningom nå huvudstaden eller hamnstaden, nå grannländer, möta nya kulturer, stöta på alver eller monster osv....

Lycka till
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"altså skapar ett par rollpersoner och gör karta över de lilla om rådet dem befinner sig, deras hem ort och några kring liggande byar. sen så utväcklar jag (SL) spel världen efter vart de går och hittar på världen när vi spelar. detta blir ju en massa på hittande för mig men tror ni det skulle funka att spela fram världen?"

Det var på det sättet som de flesta spelgrupper skapade sina världar anno domini 1982. Det var ju först 1986 eller 1987 som det ens fanns en värld till Drakar&Demoner, så alla som började att spela DoD en gång i tiden fick helt enkelt skapa sina egna världar.

Och i de flesta fall så började världarna med ett värdshus och en pyramid. Tja, kanske inte exakt så, men det fanns en plats där man kunde få ett uppdrag, lite vildmark att färdas i och en grottgång att äventyra i. Allt eftersom tiden gick så lade man till mer av allt, och till slut så hade man någonting som skulle kunna liknas vid en värld.
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Vilket regelsystem skulle vara bra att använda..

för att skapa en ny fantasy värld? eftersom det ända rollspels system jag testat är neogames så undrar jag om det är bra? altså bara färdigheterna, yrkena och reglerna
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vilket regelsystem skulle vara bra att använda..

Det beror på vilka krav du har, och vilken värld som du hade tänkt dig.

Om du bara är ute efter en helt vanlig fantasyvärld som vi känner dem (är jag på elakt humör så skriver jag "fjantasy") så duger i princip vilket system som helst som du trivs med. Du har just nu Eon och Drakar&Demoner på svenska, plus att Götterdämmerung och Mutant inte är svåra att konvertera, plus att du kan använda Västmark och det kommande Saga också, plus att det finns ett otal andra regelsystem som funkar.

Om du däremot har speciella krav på din värld så kan det krävas att man väljer mer noga, modifierar ett existerande eller bygger något helt nytt. Om man till exempel vill ha en mer germansk/nordisk stil i världen, motsvarande vikingar, anglosaxare, germaner eller rohirrim, så bör man nog leta upp ett system som innehåller regler för familj, familjeheder och mansgäld, eller modifiera ett existerande så att det innehåller dessa moment. Samhället i en sådan värld lägger mer vikt på just familj (utan den har man ingen pensionsförsäkring eller försäkring alls), familjeheder (utan den har familjen inget anseende utåt) och mansgäld (utan den vet man inte vad man ska kräva för botgöring om någon gör en illa, eftersom det inte finns något statligt rättsväsende), och därför behövs regler om det. Saknas det i regelsystemet så kommer man lätt att tappa det momentet i världen man bygger.

I ditt fall så skulle jag satsa på ett enkelt och lätthanterligt system. Saga eller Västmark skulle bli mitt tips.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Visst går det, men du får räkna med att du kanske får en rätt brokig värld utan övergripande struktur och konsekvens. (Ett Donjon som går utanför Dungeonen kanske vore kul? Måste nog testa!)

Alternativt så kan du ta ett tema eller en företeelse i första äventyret och spinna vidare på det, och få en väldigt fokuserad och tematisk värld.

Om det första äventyret till exempel har med en massa paranoja och nomadiska ödlemänniskor så kanske alla andra äventyr också har med dom? Hela världen, eller iallfall världen som rollpersonerna uppfattar den, kan präglas av rädsla och nomadlivet mot den fasta bostadskulturen. De två metoderna är kul på olika sätt, så jag tror det kan vara en god idé att fundera lite över det.

Ett spelsystem då - Det här är nog inte riktigt svaret du letar efter, men när jag spelat Universalis har jag ibland blivit sugen på att göra världar med det spelet, eftersom världarna vi improviserat i det spelet varit så läckra. (I Universalis är alla spelledare, och allt improviseras)
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
jag vet att stavar fel nästan hel tiden...
Jag har inte hittat ett enda stavfel i ditt inlägg. Däremot missbrukar du mellanslagstangenten på ditt tangentbord och det på brutalt sätt. Dock borde shift och CapsLock vara väldigt oskadda. :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
men tror ni det skulle funka att spela fram världen?
Visst, varför skulle det inte gå ??
Tror att det kan bli klart spänande at lira sig fram till en ny värld. Man kanske inte får samma flyt sm man kanske skulle fått om man hade en färdig värld, men vad är det mot att få en egenskapad värld framspelad åt sig... :gremgrin:
Så tuta & kör på ni ! Med lite fantasi så kommer man nog långt med skapandet !
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
OT ANT, och lite hjälp

hmm, är ledsen att jag måste påpeka ett stavfel ändå... utvecklar stavs inte utväcklar...

ett tips bara när man ska skapa en värld medan man spelar: det kan vara lite dumt om man inte som sl vet hur omvärlden ser ut. Försök lista ut UNGEFÄR hur det ser ut... bara kort, dock så kan ju denna info ändras, om man inte yttrar den vill säga...
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Min erfarenhet är att man lätt målar in sig i ett hörn genom att fatta snabba inproviserade beslut om världen som man sedan tvingas leva med.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Re: Vilket regelsystem skulle vara bra att använda

Mitt förslag är Drakar och Demoner 1991 versionen då den är en komplett version av DoD och DoD Expert. Främst för att det är Basic Roleplaying System., dvs T20 eller T100 baserade färdigheter. Samt att reglerna är inte kopplade till någon specifik spelvärld egentligen. Enkla regler och lägger du till DoD Gigant så kommer du långt. Fyll på med DoD Ivanhoe om du är ute efter riddarspel.

Jag bortser nu från att detta är en gammal version av Drakar och Demoner. Men du borde hitta ett exemplar på Tradera.

Alternativet för DoD är trots allt Eon som jag tycker har bra system för att skapa rollpersoner. Magisystemet gillar jag inte. Det är för tekniskt och ger ingen magikänsla. Känns mer som ett kapitel vetenskap och något tillkrånglat.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Vilket regelsystem skulle vara bra att använda..

Jag har kört sånt som friform (läs systemfritt), lätta hemmagjorda system och med Amber (fast då har skapandet varit rätt mycket mer handgripligt :gremlaugh:). Just det, självklart också samma sätt som många andra med DoD och expert, där världen kom med äventyren och snickrades ihop :gremlaugh:

Kan egentligen rekomendera alla varianterna. Problemet med att ta ett befintligt system är att det följer med en hel del "värld" i egenskaper och färdigheter. Så med ett system skulle jag nog pröva med att välja utifrån de grundegenskaper som jag tycker är lagom basic, sedan skapa en färdighetslista efter hand, utifrån vad spelarna gör och hur världen utformar sig... dvs att t ex världen för magi inte finns förrens magi dyker upp i världen... sedan kanske man vill ha ett system för vad som händer när färdigheter som redan finns får specialiseringar...

Visserligen blir det kanske lite mer krångel, men samtidigt får du mer frihet i världskapandet!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Re: Vilket regelsystem skulle vara bra att använda

Att ha ett färdigt regelsystem med klara färdigheter kan ju inte vara en nackdel eller. Det är ju i princip bara till att fylla på med nya färdigheter och ta bort de som känns överflödiga.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Vilket regelsystem skulle vara bra att använda

Fast det säger indirekt vad man ska ha i världen... om det finns ett värde för att slåss, eller ett för att slåss och ett för kampsport, eller en hel ninjauppsjö av kampsporter så ger det mig olika bilder av världen, på samma sätt som om det finns ett värde för att etikett, eller ett värde för etikett och ett annat för dans, eller en hel foppuppsättning med värden vilka självklart inkluderar den nödvändiga nig/buga-färdigheten...

Vet inte om det gjorde nått klarare, men efter ett par försök är ändå min erfarenhet bättre utan färdighetslistor... därav tipset :gremlaugh:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Vilket regelsystem skulle vara bra att använda

Fast det säger indirekt vad man ska ha i världen... om det finns ett värde för att slåss, eller ett för att slåss och ett för kampsport, eller en hel ninjauppsjö av kampsporter så ger det mig olika bilder av världen, på samma sätt som om det finns ett värde för att etikett, eller ett värde för etikett och ett annat för dans, eller en hel foppuppsättning med värden vilka självklart inkluderar den nödvändiga nig/buga-färdigheten...
Systemet behöver inte nödvändigtvis ha något med världens utformning att göra, däremot har systemet inflytande på hur man använder världen.

Det skulle sannolikt gå bra att köra en Kult-inspirerad kampanj i EA; däremot torde DoD:s regler vara dåligt anpassade för den typen av spel. Bättre att modifiera Kult-reglerna, i så fall.

Ett rätt generellt hållet regelsystem, som t.ex. DoD, torde alltså duga till att spela fram själva världen. Vill man däremot använda världen till spel med komplicerade palatsintriger, hack-n-slash, 1700-talsskräck, grisodlarspel på bronsåldersnivå eller omfattande krigskampanjer måste man modifiera DoD-reglerna eller byta regelsystem.

Dewil
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Vilket regelsystem skulle vara bra att använda

Ett rätt generellt hållet regelsystem, som t.ex. DoD, torde alltså duga till att spela fram själva världen.
Självklart!

Men tycker fortfarande att det blir roligare utan färdiga färdighetslistor... frågan jag svarade på var om man bara skulle använda färdighetet, system och så, och mitt tips var att man kunde våga ta bort färdigheterna också och lägga till även dem med tiden :gremlaugh:

Speciellt som den här tråden är i rollspelsmakarforumet :gremwink:

Men självklart funkar det att använda DoD, EON eller valfritt annat system (varför inte GURPs?).
 

Goonie

Veteran
Joined
18 Oct 2004
Messages
15
Location
Västerbottens län, Robertsfors i Robertsfors Kommu
provade just det där för några år sedan och vi gjorde så att vi varvade SL också,
så man skapade en ny del av kartan per SL,
och den kampanjen va extremt rolig och inte alls så jobbig.

dock så kanske man inte ska byta SL så ofta, men det vart ´roligt för alla fick en chans till att bidra :gremwink:
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Re: spela fram ny spel värld? (lite OT)

just använda en milt rullande SLposition har jag/vi framgångsrikt använt.
Alla behövde inte leda, utan vi rullade runt på de som kunde tänka sig....spelade ett rejält äventyr på nga månader innan vi bytte...
Kampanjen höll i ca 3år, innan vi bestämde att det var dags lägga ned eftersom mängden XP föranledda speltekniska problem (RP platsade knappt i världen längre).
 
Top