Nekromanti Spela Legend?

Andy

Vila i frid
Är det någon som har spelat Legend?

Man kan säga att det är den senaste utgåvan av RuneQuest från Mongoose Publ. och det lilla jag har läst så tycker jag att de verkar ha tillfört en del smarta saker till det gamla BRP-systemet.

Mina frågor är:

Är det en rolig karaktärsskapande?

Är reglerna för strid bra?

Ger grundboken en bra fantasykänsla?

/Andy

Arfert

Facit
Vilken typ av karaktärsskapande tycker du är kul?

Det är i alla fall ett bra spel i RQ-traditionen. Med gedigen fantasykänsla.

Storuggla

Champion
Karaktärsskapandet är bra, stridsreglerna är bra (snabba och roliga!) och fantasykänslan är... hum, ja, ärligt talat får jag inga fantasyvibbar av huvudboken alls. Antagligen för att det inte finns någon spelvärld och det är knapert med illustrationer.

Storuggla, men det kanske kommer en setting någon gång

Andy

Vila i frid
Ja, det verkar som Artesias The Known World kommer bli en setting. Artesia-bloggen pratar om att använda RQ3.0 för sin andra utgåva.

Jag gillar funktioner i karaktärsgenereringen som överraskar och hjälper till att utveckla mitt tänkta karaktärskoncept. Exempel på sådana spel är Noir, Artesia och Burning Wheel. Dom spelen gillar jag.

dawnrazor

Veteran
Jag har MRQ2 (som är samma som Legend, fast i Glorantha). Bästa BRP -iterationen jag sett, men som sagt, det är just nu väldigt nytt och det finns inte särskilt mycket böcker till det...

Andy

Vila i frid
Nu har jag ett ex. och jag gillar det. Jag har kommit 80 sidor in i core rules, bra.

3,5 av 5 möjliga än så länge.

Pete Nash

Veteran
Andy said:
Nu har jag ett ex. och jag gillar det. Jag har kommit 80 sidor in i core rules, bra.
If you like MRQ2/Legend you might want to pick up RuneQuest 6 when we publish. :gremsmile: It not only polishes and expands upon the rules, but the book will have a very definite Sword & Sorcery feel to it, supported by atmospheric examples.