Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Hej på er!
Just nu har vi sådant överjävligt tryck i skolan att jag knappt lyckas hålla alla projekt i luften, så jag behöver er hjälp med mitt projekt i gaming-kursen.
Bakgrund
Vår examinationsuppgift är att skapa ett spel som löser ett "problem" (alltså, det ska inte enbart vara roligt att spela).
Min grupps tanke är att vi vi skapa ett spel för folk som hänger på puben. Problemet vi vill lösa är att folk dricker för mycket/snabbt och blir för fulla. Avsändaren av spelet skall vara ett bryggeri, så spelet får heller inte begränsa konsumtionen allt för mycket. Det vi vill lösa är att:
1. Pubgästen vill dricka, men inte bli för full. Han vill också kunna ha roligt med sina vänner på puben, så spelet måste vara roande.
2. Pubägaren vill att folk ska dricka, eftersom det ligger till grund för inkomsterna, samtidigt som han vill se till att folk inte blir för fulla, eftersom det sabbar atmosfären för gästerna och kan skapa ett dåligt rykte.
3. Bryggeriet vill att folk ska dricka deras produkter, men de vill även kunna visa att de är ansvarstagande som företag och uppmanar till "drink responsibly".
Förutsättningar
1. Spelets grundelement skall vara ölunderläggen. De kan utformas på olika sätt (runda, fyrkantiga, flerhörningar etc.) men måste fortfarande vara rimligt utformade för att fungera som just ölunderlägg.
2. Spelplanen/ytan vi har att lira med är bordet/bardisken.
3. Inga övriga tillbehör förutom möjligtvis ölglaset kan krävas (inte de tomma ölglasen, eftersom de måste kunna dukas bort).
4. Spelet skall inte på något sätt uppmuntra till att man dricker så snabbt/mycket som möjligt, men det ska inte förhindra folk att dricka heller. I den bästa av världar uppmuntrar det att man dricker i hälsosam takt för att hålla länge och inte bli för full.
5. Det ska gå snabbt att lära sig spelet (under två minuter)
6. Det ska gå att spela även om man är lite på lyset
7. Det ska gå att spela med två eller flera spelare
---
Jag vill givetvis inte att någon ska hitta på spelet åt oss, vi vill fortfarande ha en egen produkt, men det finns så mycket klokhet i det här forumet att det vore idiotiskt att inte be er om inspiration. Givetvis har vi själva en hel del tankar, men jag vill inte färga av mig på er.
Just nu har vi sådant överjävligt tryck i skolan att jag knappt lyckas hålla alla projekt i luften, så jag behöver er hjälp med mitt projekt i gaming-kursen.
Bakgrund
Vår examinationsuppgift är att skapa ett spel som löser ett "problem" (alltså, det ska inte enbart vara roligt att spela).
Min grupps tanke är att vi vi skapa ett spel för folk som hänger på puben. Problemet vi vill lösa är att folk dricker för mycket/snabbt och blir för fulla. Avsändaren av spelet skall vara ett bryggeri, så spelet får heller inte begränsa konsumtionen allt för mycket. Det vi vill lösa är att:
1. Pubgästen vill dricka, men inte bli för full. Han vill också kunna ha roligt med sina vänner på puben, så spelet måste vara roande.
2. Pubägaren vill att folk ska dricka, eftersom det ligger till grund för inkomsterna, samtidigt som han vill se till att folk inte blir för fulla, eftersom det sabbar atmosfären för gästerna och kan skapa ett dåligt rykte.
3. Bryggeriet vill att folk ska dricka deras produkter, men de vill även kunna visa att de är ansvarstagande som företag och uppmanar till "drink responsibly".
Förutsättningar
1. Spelets grundelement skall vara ölunderläggen. De kan utformas på olika sätt (runda, fyrkantiga, flerhörningar etc.) men måste fortfarande vara rimligt utformade för att fungera som just ölunderlägg.
2. Spelplanen/ytan vi har att lira med är bordet/bardisken.
3. Inga övriga tillbehör förutom möjligtvis ölglaset kan krävas (inte de tomma ölglasen, eftersom de måste kunna dukas bort).
4. Spelet skall inte på något sätt uppmuntra till att man dricker så snabbt/mycket som möjligt, men det ska inte förhindra folk att dricka heller. I den bästa av världar uppmuntrar det att man dricker i hälsosam takt för att hålla länge och inte bli för full.
5. Det ska gå snabbt att lära sig spelet (under två minuter)
6. Det ska gå att spela även om man är lite på lyset
7. Det ska gå att spela med två eller flera spelare
---
Jag vill givetvis inte att någon ska hitta på spelet åt oss, vi vill fortfarande ha en egen produkt, men det finns så mycket klokhet i det här forumet att det vore idiotiskt att inte be er om inspiration. Givetvis har vi själva en hel del tankar, men jag vill inte färga av mig på er.