Nekromanti Spela med ölunderlägg! (skolprojekt, men kul!)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hej på er!

Just nu har vi sådant överjävligt tryck i skolan att jag knappt lyckas hålla alla projekt i luften, så jag behöver er hjälp med mitt projekt i gaming-kursen.

Bakgrund

Vår examinationsuppgift är att skapa ett spel som löser ett "problem" (alltså, det ska inte enbart vara roligt att spela).

Min grupps tanke är att vi vi skapa ett spel för folk som hänger på puben. Problemet vi vill lösa är att folk dricker för mycket/snabbt och blir för fulla. Avsändaren av spelet skall vara ett bryggeri, så spelet får heller inte begränsa konsumtionen allt för mycket. Det vi vill lösa är att:

1. Pubgästen vill dricka, men inte bli för full. Han vill också kunna ha roligt med sina vänner på puben, så spelet måste vara roande.

2. Pubägaren vill att folk ska dricka, eftersom det ligger till grund för inkomsterna, samtidigt som han vill se till att folk inte blir för fulla, eftersom det sabbar atmosfären för gästerna och kan skapa ett dåligt rykte.

3. Bryggeriet vill att folk ska dricka deras produkter, men de vill även kunna visa att de är ansvarstagande som företag och uppmanar till "drink responsibly".

Förutsättningar

1. Spelets grundelement skall vara ölunderläggen. De kan utformas på olika sätt (runda, fyrkantiga, flerhörningar etc.) men måste fortfarande vara rimligt utformade för att fungera som just ölunderlägg.

2. Spelplanen/ytan vi har att lira med är bordet/bardisken.

3. Inga övriga tillbehör förutom möjligtvis ölglaset kan krävas (inte de tomma ölglasen, eftersom de måste kunna dukas bort).

4. Spelet skall inte på något sätt uppmuntra till att man dricker så snabbt/mycket som möjligt, men det ska inte förhindra folk att dricka heller. I den bästa av världar uppmuntrar det att man dricker i hälsosam takt för att hålla länge och inte bli för full.

5. Det ska gå snabbt att lära sig spelet (under två minuter)

6. Det ska gå att spela även om man är lite på lyset :gremsmile:

7. Det ska gå att spela med två eller flera spelare

---

Jag vill givetvis inte att någon ska hitta på spelet åt oss, vi vill fortfarande ha en egen produkt, men det finns så mycket klokhet i det här forumet att det vore idiotiskt att inte be er om inspiration. Givetvis har vi själva en hel del tankar, men jag vill inte färga av mig på er.

Vitulv

Några av mina tankar

Här kommer några av mina sjukt osammanhängande tankar. Går det att göra något av det här?

Attachments

w176

Förlorad dotter
OMG. Det är ju brymmaste iden någonsin. Och jag går inte ens på pubben. Liksom, jag skulle lätt kunna gå på pubben för att testa spelet.

Något man skulle kunna göra med muggunderläggen rent praktiskt är att ha tryck på bägge sidorna. Så att det skillnad på Sida A upp och Sida B upp.

Genesis

Ni dés ni maître
Det verkar inte egentligen handla om rollspel, utan kanske snarare "övriga spel"? Men skit samma; jag har två inspirationsförslag.

* Alla på karaoke i typ hela Kina spelar ett spel som är en variant av Liar's Dice. Man slår tärningar och gissar på totalresultatet av vad alla har. Till spelet hör ett par handrörelser som kan användas för att förtydliga vad man vill säga, vilket är bra då det ofta är hög volym. Detsamma gäller i svensk pubmiljö, så ett par simpla handrörelser kan vara en bra grej.

* I The Committee for the Exploration of Mysteries baseras en del av mekaniken på hur mycket olika spelare har i sitt glas. Det kan man använda i ett pubspel. Att ha mer eller mindre öl kvar än sin motståndare är bra i olika situationer. Eftersom situationerna förändras i spel kommer man att vilja justera nivån på sitt ölglas, men det enda sättet är att sänka nivån (genom att dricka) eller höja den till max (genom att köpa ett nytt glas). Kräver dock listigt designade regler för att se till att man inte uppmuntrar ett beteende där folk tömmer glaset och köper mer öl hela tiden. Ofta skall det vara bra att ligga på någon mellannivå. Inte för mycket och inte för litet.

Vitulv

Genesis said:
Det verkar inte egentligen handla om rollspel, utan kanske snarare "övriga spel"? Men skit samma; jag har två inspirationsförslag.

* Alla på karaoke i typ hela Kina spelar ett spel som är en variant av Liar's Dice. Man slår tärningar och gissar på totalresultatet av vad alla har. Till spelet hör ett par handrörelser som kan användas för att förtydliga vad man vill säga, vilket är bra då det ofta är hög volym. Detsamma gäller i svensk pubmiljö, så ett par simpla handrörelser kan vara en bra grej.

* I The Committee for the Exploration of Mysteries baseras en del av mekaniken på hur mycket olika spelare har i sitt glas. Det kan man använda i ett pubspel. Att ha mer eller mindre öl kvar än sin motståndare är bra i olika situationer. Eftersom situationerna förändras i spel kommer man att vilja justera nivån på sitt ölglas, men det enda sättet är att sänka nivån (genom att dricka) eller höja den till max (genom att köpa ett nytt glas). Kräver dock listigt designade regler för att se till att man inte uppmuntrar ett beteende där folk tömmer glaset och köper mer öl hela tiden. Ofta skall det vara bra att ligga på någon mellannivå. Inte för mycket och inte för litet.
Mycket bra idéer, tack så mycket!

Vitulv

w176 said:
Något man skulle kunna göra med muggunderläggen rent praktiskt är att ha tryck på bägge sidorna. Så att det skillnad på Sida A upp och Sida B upp.
Absolut! Bra tänkt. Någonstans behöver jag få in spelreglerna på ölunderlägget också. Det kan bli tajt det här :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Ytterligare en idé: Om man vill begränsa drickandet så bör det ju ingå någon skicklighetsdel eller kunskapsdel (blir man för full så blir man (antagligen) sämre på koordination etc).

Vitulv

Utkast! Behöver hjälp med en grej till

Det blev ett enkelt sten-sax-påse-spel. Det hade varit kul om det blivit något mer nytänkande, men med tidspressen som råder just nu så var jag tvungen att få ur mig en spelmekanik. Kolla på bilden och berätta om ni förstår hur det är tänkt att spelas.

Strunta i att jag rippat symboler från Magic: The Gathering. Det här är inte design, bara en prototyp.

Det jag behöver hjälp med just nu är "Magic". Vad händer om man pekar den symbolen mot någon? "Death" är ett straff för att man inte har koll på sitt eget pentagram, men "Magic" ska vara något annat, med knorr. Helst vill jag att det ska innebära någon sorts dilemma, dvs. att resultatet både är bra och dåligt.

Xyas

Swashbuckler
Re: Utkast! Behöver hjälp med en grej till

Kanske kan man med death och magic peta in Genesis tanke om nivå i glaset. Death=har du mer i ditt glas än motståndaren vinner du och Magic=har du mindre i ditt glas vinner du.

Vitulv

xyas said:
Kanske kan man med death och magic peta in Genesis tanke om nivå i glaset. Death=har du mer i ditt glas än motståndaren vinner du och Magic=har du mindre i ditt glas vinner du.
Tack, men då blir både death och magic "intant-win"-val, eftersom du vet om du har mer eller mindre än din motståndare har i glaset. Det syns ju liksom.

Vitulv

Jag hatar att bumpa trådar som folk uppenbarligen inte är så intresserade av, men jag har verkligen total idétorka. Förslag på vad "magic" skulle kunna vara tas tacksamt emot. Även förslag som inte passar är värdefulla, eftersom de kan inspirera.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag kan inte se bilden, så jag har inget att utgå ifrån.

Vitulv

Genesis said:
Jag kan inte se bilden, så jag har inget att utgå ifrån.
Skumt, jag bifogar i det här svaret istället då.

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Vänder på motståndarens coaster? Alltså gör så att:

Wood vinner över fire
Water vinner över wood
Fire vinner över vatten

Eller kanske så att den man pekar på måste vrida sin coaster ett steg åt något håll...

....eller jag vet inte, jag har inte tänkt igenom det så mycket...

Xyas

Swashbuckler

krank said:
Eller kanske så att den man pekar på måste vrida sin coaster ett steg åt något håll...
Fastd et hær e ju vettigt. Kan man då vrida motståndaren så denne får dødskallen førlorar denne. Kan du inte så førlorar du før att allt slår magic.

Vitulv

krank said:
Vänder på motståndarens coaster? Alltså gör så att:

Wood vinner över fire
Water vinner över wood
Fire vinner över vatten

....eller jag vet inte, jag har inte tänkt igenom det så mycket...
Bra förslag. Jag måste fundera lite på dem, men de är definitivt inspirerande.

Genesis

Ni dés ni maître

Jag fattar inte. Man bestämmer inte själv vilken sida man visar, alltså? Så det är bara slump? Vad händer om båda får döden, till exempel?

Vad sägs om:
Death: You lose, unless the other player has Magic, in which case you win.
Magic: You win, unless the other player has Death, in which case you lose.

Vitulv

Genesis said:
Jag fattar inte. Man bestämmer inte själv vilken sida man visar, alltså? Så det är bara slump? Vad händer om båda får döden, till exempel?

Vad sägs om:
Death: You lose, unless the other player has Magic, in which case you win.
Magic: You win, unless the other player has Death, in which case you lose.
Jodå, du bestämmer själv vilken sida du visar. Du tittar på underlägget, ställer ner glaset så att varken du eller motståndaren ser symbolerna, och sedan vrider du 1-3 varv. Så det gäller att komma ihåg vilken symbol som är var, både på ditt eget underlägg och hos din motståndare. Däri ligger svårigheten (och det blir knepigare ju fullare du är).

När båda vridit sina underlägg så mycket de vill så räknar man till tre (typ) och visar samtidigt.

Death är alltså ett straff för att du inte hållit koll på ditt eget underlägg.