Nekromanti Spela med barn - Tips och råd

Cissi

Up to no good.
Hej alla.

Jag har fått låna två sexåringar och en nioåring av min bekanskapskrets vid några tillfällen och har bestämt mig för att introducera rollspel för dem. Nu är det så att jag aldrig har spellett något alls och inte vet var jag ska börja. Dessutom har jag inget spel att spela med dem och måste införskaffa ett sånt först, men vilket? Så alla tips, förslag och råd om det här tas emot med glädje.
Gärna också, om ni har erfarenhet av att spela med barn, så får ni gärna dela med er av erfarenheter, både bra och dåliga.

Tack.

Recca

Femme Fatale
Tjavva said:
Hej alla.

Jag har fått låna två sexåringar och en nioåring av min bekanskapskrets vid några tillfällen och har bestämt mig för att introducera rollspel för dem. Nu är det så att jag aldrig har spellett något alls och inte vet var jag ska börja. Dessutom har jag inget spel att spela med dem och måste införskaffa ett sånt först, men vilket? Så alla tips, förslag och råd om det här tas emot med glädje.
Gärna också, om ni har erfarenhet av att spela med barn, så får ni gärna dela med er av erfarenheter, både bra och dåliga.

Tack.
Vad tycker de om?

Drakar och bananer verkade fungera bra på Lincon. Genesis spelledde ett gäng barn.

RasmusL

Champion

Cissi

Up to no good.
Recca said:
Vad tycker de om?

Drakar och bananer verkade fungera bra på Lincon. Genesis spelledde ett gäng barn.

De två mindre är väääldigt högenergi, den äldre är eftertänksam och lugn. Men de gillar att berätta saker, pratar massor, livlig fantasi (som de flesta ungar) och de gillar när vi vuxna leker med dem så jag tänkte... rollspel! :gremsmile:

Cissi

Up to no good.
Elmrig said:
Dante said:
Tjavva said:
Dessutom har jag inget spel att spela med dem och måste införskaffa ett sånt först, men vilket?
Äventyr såklart!

Här är det officiella forumet och här är spelets webbplats/blogg med massor av gratis extramaterial.

Äventyr säljs bl.a. på SF-bokhandeln.
+1

Spela konfliktresolution med stor frihet för spelarna så funkar det utan problem ända ner till fyraåringar!
Jag ska läsa in mig på det här. Piratmodulen verkar ju vara lysande. Gud va pepp jag blev. :gremlaugh:

Andy

Vila i frid
Jag spelar rollspel med min dotter (6 år).

Det handlar mycket om skapande av berättelsen och fantasi. Sedan är det roligt att rulla tärningar (av alla sorter) och att hitta nya saker. (Det gäller kanske inte bara för barn?).

Men, det som jag tycker är roligast är att båda är "spelledare". Jag driver på berättelsen men båda är med och bestämmer scener, situationer och händelser.

Senast vi spelade (fantasy) så träffade vi på en Bluff (ett spindelliknande monster som skjuter grön energi ur ögonen). Det blev en hård strid.

Låta alla vara med och bestäm resan och äventyret. Häng inte upp dig på Spelledare - Spelare.

För 6 åringar är rollspelet Äventyr bra (som redan nämnts) men för en 9 åring kan rollspelet Fantasy! passa bättre.

Både spelen finns på www.lekbergs.se (BTW) :gremwink:

/Andy

Zimith_UBBT

Warrior
Jag har spelat Äventyr med min 5-åring några gånger och det har funkat kanon. Nu har jag spellett rollspel i 20 år så jag har inte samma utgångspunkt som du (inte helt självklart att det är en fördel här) men för mig var det lite av en inre kamp att släppa helt på det mesta jag normalt kräver av logik, regler och story; jag fick lära om från grunden :gremlaugh:

Man får även vara beredd på en stor portion samberättande om man har en fantasifull unge, och vara liberal med resolution, som någon nämde. Min spelare är tex tämligen ointresserad av att hålla reda på hur många silvermynt hon har kvar och om hon tycker att hon kan använda sina dyrkar till att svinga sig upp ur en djup brunn, vända en en hel encounter genom att plötsligt hitta på att det här trollet faktiskt är ett snällt troll, så är det bara go with the flow. Det jag lärde mig är bla

- Ha bara fokus på att barnet ska ha kul
- Ha inte fokus på grejer som bra story eller balans (om hela äventyret blir att gå till moster och äta köttbullar så är det okej!)
- Var inte snål med vem som har SL-rättigheter
- Skit i management med utrustning, proviant och dagsmarscher
- Om läskunnigheten tryter, använd gadgets och hands on-grejer (kort med bilder på saker istället för utrusningslistor och besvärjelser. Röda stenar istället för HP etc)
- Var inte noga med att folk ska sitta still (min dotter sprang runt runt medan hon spelade, och det funkade). Och var inte rädd för vilda inslag med teater och live!

Cissi

Up to no good.
Fina och bra råd, tar till mig allt. Men jag funderade på en sak.

Ni som hittills sagt att ni har erfarenhet av att spela med barn har spelat med era egna barn. Då tänker jag, eftersom jag ska låna någon annans... Hur introducerar jag det för dem? Eller vid närmare eftertanke, för henne, ska nog börja med ett tills jag är varmare i kläderna. Hon har ju inte samma relation till rollspel som era barn, som har föräldrar som spelar. Så, ett tips på hur man ska presentera det, mottages tacksamt. För det känns som om man bara kommer igång och är lyhörd så löser det sig lite eftersom.

/Tjavva, som ser grupper av unga rollspelare med engagerade ledare framför sig och jämför det med scouting.

Zimith_UBBT

Warrior
Jag introducerade det som ett sagospel [spelet Äventyrs definition av sig själv]. Jag tro jag sa något i stil med att det är en saga där man får vara med och bestämma vem sagan handlar om och vad som händer.

Barn vet redan vad både sagor och spel är, och själva grundtanken med rollspel är ju sannolikt väldigt nära barnets egen lek, så varken introduktion eller tillvägagångssättet tror jag blir ett problem. Barn har allt som krävs för att vara grymma rollspelare redan, tror jag.

RasmusL

Champion
Pitcha det som vilket annat spel som helst.

"Ska vi spela ett spel, Äventyr heter det?"

Jag tror inte att barn har kristalliserats så i sina förväntningar på vad termen "spel" innebär att de blir besvikna om det inte är fia med knuff du plockar fram.