Ja helt sant.
En liten rapport då:
Vi körde vad man kan kalla en testomgång ganska kopierad från Baldurs Gate (bara för att koppla till datorspelskänslan som nämns ovan). Tuva, vår hjältinna, stod på tempelbacken och skådade ut över byn, det var en vacker höstdag och folk myllrade omkring med sina sysslor, de flesta var på väg ut till fälten. Tuva bestämde sig för att spendera dagen vid ån fiskandes.
Men byns mjölnare kom springandes ut från det gemensamma visthuset med sina katter efter sig, vilt skrikande (han, inte katterna) just som hon skulle hämna metspöet! "Råttor, råttor stora som vargar!" "De skulle just till att äta upp Felix här!"
"En chans att vinna bybornas själar!" tänkte Tuva, och hämtade istället för spöet sin klubba.
Visthuset var dunkelt, men genom springor i väggarna strilade solen in. Längre in kunde hon tydligt höra pipet från råttorna, och efter att ha klättrat upp på några av lårarna såg hon dem! Fyra stycken, och de såg henne och började omringa henne, vilt pipandes.
Hon kunde se att en av dem var större och ondskefullare än de andra, så hon rusade mot den och slog till!
Striden gick ganska fort, gruppen hon mötte var 1 Dire rat (level 1), och tre gigant rats (level 1 minions). Hon tog en del skada, jag tror att hon slutade på halv HP ungefär. Stundtals kändes det lite som gamla drakar och demoner expert, "Jag slår" "Du missar" "Han slår" "Han missar" ad infinitum, och jag var orolig för att det skulle bli tråkigt. Fast frun visade sig tycka att det var jättespännande med själva striden, så kanske inte. Det fattiga var att råttorna omringade henne och sedan var det väldigt statiskt. Det är helt klart inte behov av miniatyrer här än så länge.
På det hela taget lyckat får jag ändå säga, fast jag tror att jag måste introducera henchmen eller dylikt rätt snart för att få lite mer rörlighet i striderna.