Nekromanti Spela motsatt kön (eller "kvotera kön i rollspel")

ripperdoc

Myrmidon
Detta är en fråga som säkert kladdat sig fast på tapeten många gånger (även om en sökning inom den närmaste tiden inte gav mig några resultat). Men jag vill gå till botten med den. Min spelgrupp har tyvärr alltid haft män som fasta spelare (även om det har funnits kvinnliga inhopp). Detta tycker jag är väldigt synd.

Nu kan man förstås tala om att kvinnor är en liten minoritet bland rollspelare, att rollspel är machoinfekterat, etc, etc, men det är inte ämnet för diskussionen, utan snarare: vilka är konsekvenserna av att ha både män och kvinnor i gruppen jämfört med att bara ha män (eller bara kvinnor...)? En gammal "sanning" är ju att män tenderar att spela kvinnliga karaktärer som klyschor snarare än vettiga personer, särskilt om det är unga män (å andra sidan, hur många spelar inte klyschor rent allmänt?). Men, om man accepterar att man trovärdigt kan gestalta en orch från Isbergen, kan man då inte spela det motsatta könet också? Om nu män konsekvent gör fel när de spelar kvinnor, vad gör de fel? Hur ska de göra det bättre?

Spelar kvinnor män som klyschor? Ska man uppmuntra folk att spela det motsatta könet? Om en enkönad spelgrupp innebär att alla eller nästan alla karaktärer är manliga, vad förlorar man på det, rent berättartekniskt? Man riskerar att bli av med romantiken, kärleken och allt det man är van att se på film och i litteratur. Mycket få filmer nu för tiden handlar om ett gäng män som gör saker - det tenderar alltid att finnas kvinnor med (och kvoten ökar, tackolov). (Vi har ju tidigare varit inne på att spela kärlek mellan manliga spelare och många drog slutsatsen att det funkar, men inte särskilt bra... skulle det funka bättre mellan spelare av olika kön?)

Vad förlorar man i gruppdynamik på att spela enkönat? Alla "knowhows" säger att gruppdynamiken blir bättre om kvinnor är med i gruppen. Jag är säker på att alla nya perspektiv och vinklar i gruppen är av godo. Det jag vill gå till botten med i slutändan är: kan verkligen män spela kvinnor trovärdigt . Om inte, vad är det man missar (det borde ju en kvinna svara på :gremlaugh:)? Borde rollspelgrupper i allmänhet vara mer könsblandade, bör spelgrupper aktivt söka spelare av motsatt kön? En massa frågor, vad har ni för svar? Jag har blott gissningar...

/RipperDoc - rollspel är ett jämlikt medium

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sagan om rollspelstransvestitens återkomst

Vi har haft en kampanj, den skräckkampanj vi talade om på IRC-idag, där vi var två spelare, undertecknad samt en tjej, Elin. Hon spelade en manlig antikvarie i 40-årsåldern, jag en 16-årig skolflicka. Närvarokänslan var total.

Och visst, som vanligt ägnade en massa tid åt att spela groteskt detaljerat och jordnära, etablera karaktärernas liv och sånt, men ändock, där fanns inget problem över huvudtaget. Vi har precis samma situation i vår pågående kampanj, som hittils har fokuserat på ångest, liv och allmänt socialt spel i en studentkorridor i en fiktiv svensk småstad. Jag spelar tjej, Elin spelar kille, den tredje spelaren är kille och spelar också kille, och jag tänker definitivt låta min rollperson stöta på åtminstone Elins rollperson. Han är ju både mystisk och spännande. Så, som sagt, jag ser inte alls problemet du tar upp. Sedan är vi förstås jätteelita rollspelare och så, och vanliga dödliga kan aldrig hoppas nå upp till vår nivå, men likfullt - svårt kan det ju inte vara. (Notera en stor spann sarkasm).

Som du säkert vet spelar jag alltid kvinnor, och har då aldrig fått klagomål på det, varken från manliga eller kvinnliga spelare. Rentav tvärtom ibland. Har man bara en mogen attityd till det hela och en tillräckligt seriös (eller tillbakalutad) spelgrupp som man vågar bjuda lite på sig själv i finns inga begränsningar, och just det är ju charmen med rollspel. Kan jag spela drake, vampyr eller android kan jag väl spela flicka också? Det är inte som att de är från en annan planet eller så.

Vad gruppdynamik sedan beträffar handlar det mycket om vad man vill uppnå. Är man ute efter heterenormativa sexuella spänningar och kärleksförhållanden finns det klart mycket att vinna på att ha båda könen representerade i rollpersonspossen, och jag har ju flera gånger tidigare argumenterat för att den situation kvinnor och andra 'minoriteter' har i många mindre jämställda rollspelsvärldar ger många intressanta rollspelsmöjligheter. Om samhället man spelar i är så segregerat att kvinnor och män lever i mer eller mindre olika världar skulle en blandad rollpersonsgrupp ju rentav kunna ge helt nya dimensioner till kampanjen. (Och ge upphov till en massa intressant samarbetstänkande, tänk bara när männen slåss och kvinnorna efteråt kan lappa ihop både dem och deras kläder liksom, snacka om optat. :gremsmirk:)

Men det finns positiva grejer med homogena rollpersonsuppsättningar också. Vill man utforska manlig vänskap i en hård, manlig värld a'la Tolkien är det kanske bäst att undvika kjoltyg, och ta Krilles konventsscenarion till Västmark som raka motsatsen - där är alla unga flickor, antagligen för att han som spelskapare fann deras inbördes relation och situation i medeltidssamhället intressant. I en sådan grupp lär de flesta kärleksrelationer och sexuella spänningar snarare ske gentemot SLP:er, medan rollpersonernas sammanhållning och vänskap kan få en lite annan karaktär än i en blandad grupp. (Rosa T4:an; notera 'kanske', 'de flesta', 'snarare' och 'kan').

Manlig-kvinnlig vänskap och relation är intressant på ett plan, manlig-manlig på ett annat, kvinnlig-kvinnlig på ett tredje, etc, etc. Det handlar helt enkelt om vad man vill gestalta, utforska och uppleva i sin kampanj.

- Ymir, nära att skriva ett manifest

Olle Linge

Snigel
Intressant fråga. Ska se om jag kan fundera igenom det och återkomma imorgon när jag är lite piggare. En sak slog mig dock direkt.

Men, om man accepterar att man trovärdigt kan gestalta en orch från Isbergen, kan man då inte spela det motsatta könet också
Här finns det en solklar skillnad. Ingen vet hur en orch från isbergen är. Ingen känner någon och förhoppningsvis är ingen av spelarna en sådan heller. Motsatt kön möter man förhoppningsvis varje dag och en del i spelgruppen är förmodligen av det könet man försöker gestalta. Detta gör att orchen och motsatt kön inte går att jämföra riktigt. För att göra en liknelse är det delvis samma anledning som att det är svårare att rita människor än djur.

Jag vet att detta inte var kärnan i det du skrev, men den tänkte jag angripa en annan gång. Intressant ämne i alla fall.

Pom

Swashbuckler
Re: Spela motsatt kön (eller "kvotera kön i rollsp

Min erfarenhet är att om gruppen består av riktigt unga personer - från mellanstadieålder och neråt - kan det bli åtminstone tillfälliga problem med en grupp med blandat genus. Kill- och tjejbaciller kan dra fokus från annat.

Men det är ingen skillnad på hur män och kvinnor rollspelar sina figurer. Det är exakt samma spännvidd från eftertänksamma relationsdramatiker till flabbande slaktare.

Jag tror att män bör spela kvinnor och kvinnor bör spela män exakt som de spelar sina verkliga genus, istället för att slösa tid på tankar i stil med "så här skulle jag göra, men jag undrar hur en kvinna skulle göra". OK, rent sexualdriftsmässigt får man byta fokus (om man inte spelar någon grad av bi- eller homosexualitet), men det är också den enda relevanta skillnaden.

Sedan kan det förstås vara saker i den enskilda spelvärlden som dikterar villkor och konventioner för endera könet, men det får man ta från fall till fall.

Edit: ändrade en obegriplig sats, men inlägget istort verkar ha gått att läsa ändå.

ripperdoc

Myrmidon

Ja, orchen var bara ett exempel. Jag kunde lika gärna sagt något mer jordnära, som att folk spelar moderna soldater. Där finns det gott om verkliga förlagor att studera och filmer som plockar isär soldaternas psykologiska tillvaro. Till syvende och sist är detta kanske en fråga om hur lika/olika män och kvinnor är? Om män är från Mars och kvinnor från Venus kanske det är svårt att spela varandra... :gremsmile:

/RipperDoc - som gillar att spelleda kvinnliga SLP:er

ripperdoc

Myrmidon

Jag tror att män bör spela kvinnor och kvinnor bör spela män exakt som de spelar sina verkliga genus

Så du menar att det inte existerar några (förnimbara) skillnader mellan män och kvinnor? Eller menar du att det duger i rollspel att ignorera skillnaderna? Jag köper inte din tanke, i vilket fall, eftersom en sådan uppsjö av litteratur och film gjort en seriös poäng av skillnaderna i tankesätt och agerande mellan män och kvinnor. Visst, de kan vara en produkt av samhället som så mycket annat, men eftersom du gjorde förbehåll för att skilja på spelandet beroende på spelvärld så innebär det ju i praktiken att man ändå spelar män och kvinnor olika. I de flesta spelvärldar, inklusive att spela i vår nutida värld, anger avsevärda sociala skillnader mellan män och kvinnor, samt olika sätt att vara. Vi har ju som bekant inte ett jämlikt samhälle och har aldrig haft det (som jag skulle säga är bra ur ett rollspelsperspektiv, eftersom man kan göra bättre rollspel av ojämlikhet/konflikter/olika perspektiv etc).

/RipperDoc

Krille

Super Moderator

"Jag köper inte din tanke, i vilket fall, eftersom en sådan uppsjö av litteratur och film gjort en seriös poäng av skillnaderna i tankesätt och agerande mellan män och kvinnor."

Å andra sidan så finns det precis lika mycket litteratur och film som högaktningsfullt skiter i skillnaden i tankesätt och agerande mellan män och kvinnor, så jag förstår inte varför du inte skulle köpa hans tanke. Eller menar du att endast dina tankar är seriösa nog att räknas?

Krille

Super Moderator
"Man riskerar att bli av med romantiken, kärleken och allt det man är van att se på film och i litteratur."

Den riskerar man å andra sidan att bli av med i alla fall för att spelarna helt enkelt inte är mogna att gestalta det i rollspel.Även i blandade rollpersonsgrupper så brukar (ja, brukar - det är inte så hejjans ofta det funkar) romantiken spåra ur till porr eller ignoreras helt eftersom man är rädd för att det ska spåra ur till porr.

"Mycket få filmer nu för tiden handlar om ett gäng män som gör saker - det tenderar alltid att finnas kvinnor med (och kvoten ökar, tackolov)."

Det finns tillfällen då närvaron av tjejer i rolluppsättningen bara känns ansträngd. Det bästa jag kan komma på på rak hand är Band of Brothers och Master and Commander: The Far Side of the World. Där skulle till och med en kvotneger kännas mindre ansträngd än en kvotkvinna, ety båda handlar om situationer och tidsepoker då en kvinna i fält respektive sjöss bara skulle bryta ner trovärdigheten hos respektive verk.

ripperdoc

Myrmidon

Även i blandade rollpersonsgrupper så brukar (ja, brukar - det är inte så hejjans ofta det funkar) romantiken spåra ur till porr eller ignoreras helt eftersom man är rädd för att det ska spåra ur till porr.

Om det nu oftast är så, vari ligger då problemet? Är rollspelare för unga eller omogna generellt sett? Jag upplever inte risken för porr som ett problem (det brukar inte komma till den punkten - det handlar om kärlek eller inte).

Det finns tillfällen då närvaron av tjejer i rolluppsättningen bara känns ansträngd.

Självfallet! Om spelare tenderar att välja karaktärer av sitt eget kön kommer man ju alltid sortera ut vissa typer av karaktärsgrupper på grund av valet av kön. Det är ett dubbelriktat problem (därför vore det ju lämpligt om spelare kunde spela båda könen utan problem).

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon

Eller menar du att endast dina tankar är seriösa nog att räknas?

Varför denna fientlighet? :gremlaugh: Jag har inte sagt något som skulle antyda att bara mina tankar räknas.

Anledningen att jag inte köpte hans tanke var framförallt att en karaktär begränsas efter spelvärlden man spelar i beroende på könet man valt, i de allra flesta fall. Det finns som sagt inget exempel i historien på ett helt jämställt samhälle, det vill säga ett samhälle där kvinnor och män kan bete sig likadant (och då generellt sett gör det också).

/RipperDoc

Krille

Super Moderator

"Är rollspelare för unga eller omogna generellt sett? Jag upplever inte risken för porr som ett problem (det brukar inte komma till den punkten - det handlar om kärlek eller inte)."

Jag har en klase erfarenhet av situationer av den sorten, och det är mycket riktigt yngre/omogna rollspelare som har problemet. Spelad kärlek är ofta ett problem när man talar om personer som är osäkra på sin sexualitet, speciellt mellan spelare som har samma kön. Även om man intellektuellt vet att det bara är "på låtsas", så handlar det oerhört mycket om känslor och uppfattningar, och framförallt rädsla om andras uppfattningar av en själv. Eller för att citera en ung manlig spelare på konvent, "jag vet att det är på låtsas, men vet Jocke det? Hur kan jag veta att Jocke inte uppfattar mig som konstig för att jag spelar min roll?" Killen ifråga var i alla fall medveten om varför han uppfattade det som olustigt att spela tjej och eventuellt leva ut en romans med en annan spelares rollperson.

Där var porr mycket enklare, eftersom porr till stor del inte handlar om känslor och att man inte behöver spela mot en annan spelare. "Jag sätter på Aliana" är enklare för en ung, omogen spelare att säga än "Åh, Aliana, jag älskar dig!" Det förra är en enkel handling, det senare en interaktion, och det senare kräver därför att Pelle/Aliana spelar tillbaka. Det är i det fallet som osäkerheten om andras bild av en själv kommer in. Är jag verkligen säker på att Pelle inte uppfattar mig som bög?

Härolden

Warrior

Det finns tillfällen då närvaron av tjejer i rolluppsättningen bara känns ansträngd. Det bästa jag kan komma på på rak hand är Band of Brothers och Master and Commander: The Far Side of the World. Där skulle till och med en kvotneger kännas mindre ansträngd än en kvotkvinna, ety båda handlar om situationer och tidsepoker då en kvinna i fält respektive sjöss bara skulle bryta ner trovärdigheten hos respektive verk.

BoB är ett bättre exempel, eftersom boken som FSotW har i alla fall ett par kvinnor med - vissa warrant officers som purser och gunner kunde ta med sig sina hustrur om de ville. Men jag kan förstå att de ändrade på boken (Mr. Hollom får ett inte alls lika trevligt öde i den...)

// Härolden, käppryttare

Pom

Swashbuckler

Så du menar att det inte existerar några (förnimbara) skillnader mellan män och kvinnor?
IRL? Jag tror att en slumpvis utvald individ kan ha vilken personlighet som helst. Det finns absolut statistiska skillnader mellan olika genus i större populationer, men jag tror att de till helt övervägande del beror på kulturen och inte på genetiska imperativ.

Jag köper inte din tanke, i vilket fall, eftersom en sådan uppsjö av litteratur och film gjort en seriös poäng av skillnaderna i tankesätt och agerande mellan män och kvinnor.
Kulturen reproducerar sitt institutionaliserade förtryck. :gremtongue:
Men du har en poäng, som jag delar, att en viss genre kan vara präglad av en viss sorts litteratur eller film där vissa beteenden ofta hänförs till ett eller annat genus.
(Jag snobbar genom att använda genus (socialt kön) i diskussionen istället för kön (biologiskt kön)).

I de flesta spelvärldar, inklusive att spela i vår nutida värld, anger avsevärda sociala skillnader mellan män och kvinnor, samt olika sätt att vara.
Själv brukar jag skippa dessa skillnader mer eller mindre, men jag spelleder normalt i egenkonstruerade fantasyvärldar så jag har bara min egen vision att vara trogen mot.

Vi har ju som bekant inte ett jämlikt samhälle och har aldrig haft det (som jag skulle säga är bra ur ett rollspelsperspektiv, eftersom man kan göra bättre rollspel av ojämlikhet/konflikter/olika perspektiv etc).
Vi har ont om vampyrer, trollkarlar och antimateriamotorer också. Det tycker jag inte skall spela någon roll i en generell diskussion om hur man bör spela.

Men jag vidhåller att enligt min erfarenhet av att spela med kvinnor i åldrarna 10-60 år uppträder deras kvinnliga rollpersoner inom precis samma ramar (eller brist på ramar) som de manliga spelarnas manliga rollpersoner.

Rosen

Myrmidon
Utflik

Det finns som sagt inget exempel i historien på ett helt jämställt samhälle, det vill säga ett samhälle där kvinnor och män kan bete sig likadant (och då generellt sett gör det också).

Tack och lov för det... Om det ska vara definitionen av jämställdhet betyder det att män och kvinnor bara kan vara lika mycket värda om de är likadana, och det köper jag inte. Alls.

Att det inte finns något historiskt exempel där skillnaderna mellan män och kvinnor har setts som oväsentliga för deras status, är däremot synd.

--
Åke

w176

Förlorad dotter

Nja jag håller med. Att spela motsatt kön funkar bättre om man inte tänker på det, utan egentligen bara konstaterar sig på karaktären. Man koncentrerar sig helt enkelt på vad ens hariga bibliotekarie skulle ta sig för när den konfronteras med zambierna, eller för den delen den stora buffliga dörrvakten som inte vill släppa in en. Det där med genus kommer automatiskt för det mesta om man inte tänker på det, och påverkar mycket mindre än att personen är en räddhågsen bibliotekarie.

För att ta ett exempel hade jag dramalektion då vi spelade upp en dialog med en situation mellan en arbetsgivare och en anställd. Hon för stunden spelade arbetsgivaren, spelade först uppenbart manlig: satt rak i ryggen, talade som en vd på Eriksson och pekade med hela handen. Sedan testade vi för kul skulle byta genus på arbetsgivaren, alltså Lottade spelade en kvinnlig arbetsgivare istället, och förändringen från uppenbart manlig karaktär till uppenbart kvinnlig bestod i att hon satt mindre rakt och mer avslappnat och betonade orden lite annorlunda, men på det stora hela förändrade det inte scenen i övrigt på något vis.

Visst det finns skillnader, men för det första är det ganska små, för de andra kan vi dem omedvetet väldigt bra och om folk bara kommenterar sig på rollen brukar sådant komma automatiskt. Det handlar mycket mindre om att den räddhågsna kvinnliga bibliotekarien kommer agera speciellt annorlunda än den manliga räddhågsna bibliotekarien i de flesta fall utan om att om man har en karaktär som är kvinnlig kommer att ha ett lite annorlunda kroppsspråk och lite annorlunda talspråk, vilket ven skulle ha varit fallet om du spelade till exempel en överklass karaktär och en underklass karaktär.

ripperdoc

Myrmidon
Jämställdhet [OT]

Nej, du missuppfattade mig. Ett samhälle där alla kan bete sig likadant oberoende av kön, om de vill, är ett samhälle utan könsmässiga begränsingar, alltså ett jämlikt samhälle. Det är ett samhälle där kvinnorna kan ta plats i grupper utan att ses som bitchiga, där män kan vara utseendefixerade utan att betecknas som homosexuella, etc, etc. Det betyder inte att de ska bete sig likadant eller bara kan göra det. Om sedan kvinnor och män faktiskt skulle bete sig likadant om man tog bort alla könsmässiga begränsningar är en fråga om vad som är skrivet i generna och vad som ges genom uppväxt - en diskussion vi inte ska gå in på här (men där jag hör till dem som ser ett betydande genetiskt arv).

/RipperDoc - jämställd?

w176

Förlorad dotter

Som jag ser det brukar huruvida folk som inte har en relation vill och kan spela på kärlek eller inte handla om helt enkelt hur mycket tillit man har till andra spelare och hur tydligt det är i situationen att det verkligen bara är spel. Omognad kan förståss också spela in men jag tror för det mesta att det inte är frågan.

Liksom själv så brukar det för det mesta funkar bra att antingen lajva lesbiska förhållanden, eller spela ut förhållande mellan karaktärer där den andra spelaren är kvinnlig av den enkla anledningen att det då är ganska lätt för båda ha komma på och hålla isär karaktärernas känslor och vad för känslor vi har för varandra.

På samma sätt gick det jättebra och naturligt att på ett lajv med två okända killar spela ett sjukt triangeldrama mellan deras adelsmän och min karaktär, för där var vi så väldigt upptagna att allmänt vara en ond manipulativ trio och detta var huvudsyftet med det spelade relationerna och inte ett försök av alla parter att få varann i säng, liksom även här var det lätt att skilja på in karaktärer och spelare bara för att karaktärerna och relationen var så pass extrem och senare har jag även kunnat spela relationer m.m. med de splarena bara för att jag vet och kan lita på att de kan hålla i sär känslor och spel.

Så länge man känner sig säker på den andra personen och att spel bara är spel och inget kan misstolkas så brukar det funka bra att spela relationer men däremot kommer det någon form av osäkerhet in i bilden, till exempel som på ett annat lajv jag över på (jag drar lajv exempel bara för att det brukar vara vanligare på lajv) att Anders skulle spela en relation med Beatrice som var småintresserad av honom vilket inte alls funkade då Anders själv skulle ha varit intresserad om han inte redan haft flickvän, eller att spela en relation med sin expartner eller något sådant.

Liksom ser man bara till att alla är trygga i att spelet inte kan misstolkas och man inte behöver komma i närheten av riktiga känslor från någon sida så tror jag att kärleksrelationer inte alls är så mycket svårare att spela på än något annat när man väl vant sig. Man behöver inte vara jättemogen och pretto för att göra det utan man behöver bara känna sig trygg att göra det, liksom det krävs inte mycket mognad för att fåna sig mer orcher som är förälskade i varann däremot behöver man känna sig säker att folk inte läser in en massa saker i det.

Rising

Vila i frid
Re: Utflik

Att det inte finns något historiskt exempel där skillnaderna mellan män och kvinnor har setts som oväsentliga för deras status, är däremot synd.
Var verkligen bondesamhället så ojämställt? Mannen gjorde det endast han kunde göra, och några menar att kvinnan var ämnad att göra det hon gjorde. Statusskillnaderna mellan könen var inte lika stora som de övriga samhällsskillnader som fanns, och på många sätt kan man väl mena att männen drog det kortare strået när det gällde arbetsfördelningen.

Som jag sett det så var det iom industrialismen som samhället verkligen blev ojämställt, då både män och kvinnor började göra samma typ av hårda arbete, medan männen dels insisterade på att behålla sina privilegier i hemmet, och dels lade beslag på den status och det ökade inflytande som kom folket till skänks under perioden.

Att rollpersoner i de flesta rollspel (oavsett om det handlar om bondesamhällen eller S/F) inte spelar vanlig bonde/arbetarklass (=som kännetecknas av att de just saknar inflytande över hur och när de ska utöva sitt arbete) är rätt uppenbart, eftersom rollspel kretsar kring interaktivitet och valmöjligheter, alltså vad dessa människor saknar. Därför kommer inte den viktiga biten med jämställdhet in i bilden.

Rosen

Myrmidon
Re: Jämställdhet [OT]

Ett samhälle där alla kan bete sig likadant oberoende av kön, om de vill, är ett samhälle utan könsmässiga begränsingar, alltså ett jämlikt samhälle. //
(men där jag hör till dem som ser ett betydande genetiskt arv).

Det gör jag med - men du skrev faktiskt "kan bete sig likadant (och då generellt sett gör det också)." I ett genuint jämställt samhälle måste kvinnor och män också kunna bete sig olika om de känner för det, utan att bli betraktade som offer och hjärntvättade för den skull.

För att återgå lite till ämnet - min egen kvinnliga favorit-RP genom tiderna (en alv i WFRP) betedde sig i mångt och mycket som ett rätt utpräglat våp... men det som gjorde henne kul att spela på det viset var att hon faktiskt var rena koboldkaraktären. Jag hade en otrolig tur med tärningarna när jag slog fram henne, så hon sköt pil som Legolas, var stark som Hoa-Hoa, rörde sig som Jackie Chan och hade hit points som Conan. Och uppförde sig som Dale Arden när hon inte lekte dödsmaskin på slagfältet (ok, ibland också medan hon gjorde det).

--
Åke

w176

Förlorad dotter
Re: Utflik

Nja det var det. Kvinnor och män hade inte alls samma rättliga skydd och rättigheter, inte samma arvsrätt, nte rätt att utala sig i trosfrågor, inte rätt att tala inför ting, inte samma beslutade rätt och män hade fortfarande fler möjligheter i sitt liv (även om bondesamhället i regel hade ganska få möjligheter när det kom att välja sitt liv så kan man inte komma ifrån att det fanns grader i den ofriheten).
En man kunde tillhöra olika yrken och skrå, kunde söka si till koster om han hade råd, han kunde ge sig ut på vägrarna som luffare och fri arbetskraft osv. men för kvinnan var det bara samma typ av arbetet som fanns, (sköta hem, barn, gamla och ladugård samt hjälpa maken i delar av hans arbete).