Nekromanti Spela motsatt kön (eller "kvotera kön i rollspel")

w176

Förlorad dotter
Variation

Min personliga ålisk att blandade grupper i det flesta sammanhang är bättre, generellt sätt. Man tjänar på bredd och icke homogena grupper oavsett om det rör sig om ålder, bakgrund eller genus. Att man tillsammans har en bred erfarenhets bas, olika problem och starka sidor, olika erfarenheter osv. leder till mer variation, mer kunskap mer av en massa osv. och generellt sätt tycker jag att det är det bästa.

Däremot så tycker jag att det är bra och jättenyttigt att liksom ibland får bara en homogen grupp, visst blandade fester är oftast roligare men ibland är en tjejmiddag himla kul, eller säkert en tjejmiddags manliga motsvarighet.

Normalt sedd spelare jag i bladade grupper, eller alla andra brukar vara killar och jag brukar vara tjej och tillhöra blandade grupper på lajv, men då och då har jag spelmöte med min rena tjejgrupp eller far med samma tjejgrupp på lajv, och det är otroligt kul att bara vara tjejer i bland. Och jag tror att det är applicerbart för vilken grupp som helst oavsett om det är ålder, bakgrund kön eller annat man talar om.

Liksom variation i grupp är bra men jag tror även att variera grupper och i bland vara i olika gruppsammansättningar också är bra och nyttigt, man får andra värden av ett spela en ren tjejgrupp än en blandad grupp, så jag tycker man inte helt ska förkasta oblandade grupper. Blandade grupper har sina fördelar men det har även homogena grupper. Just för att det kan vara kul att umgås med folk som har samma erfarenheter som en själv i mångt och mycket, men umgås man bara med folk som är exakt som en själv blir man rätt inskränkt.

Och i frågan om huruvida folk kan spela karaktärer av motsatt kön bra så är svaret: Ja.

Och vad säger att bara för att spelarna eller för den delen karaktärerna är av samma kön behöver det betyda att det inte kan förekomma romantik?

Rising

Vila i frid
Re: Utflik

Kvinnor och män hade inte alls samma rättliga skydd och rättigheter
Sant, men skillnaderna du tar upp var väl ändå större mellan rika och fattiga än mellan könen? Äh, okej, jag ändrar mig. Det är nog det allra tidigaste bondesamhället som jag ser som det jämställda, och så är det byggandet av städer och uppkomsten av borgarklassen, med allt vad det innebar (ting lagar, förströelser, valmöjligheter, osv), som jag utnämner till skurken i dramat.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Variation

Som jag skrev bombarderade jag bara forumet med en massa öppna frågor för att ge nya perspektiv, jag uttryckte inte direkt min egen åsikt. Så ditt svar tar jag tacksamt emot, framförallt eftersom jag håller med dig på varje punkt.

Jag skulle dock vilja inflika att även om jag tror att man kan spela annat kön utan problem så hänger det alltid på vana av rollgestaltning, etc. Det gäller ju oavsett vilken roll man försöker gestalta.

Krille tog ju upp romantikproblemet bra. Kort sagt - det handlar snarare om mogenheten på spelarna än på vilka kön som är med. Det handlar om vad motstående part skall tro. Utopin som jag ser det är ju att alla spelare är helt medvetna om att allt som sker ingame är 100% fiktion - man skall aldrig tveka.

/RipperDoc

Krille

Super Moderator
Re: Spela motsatt kön (eller "kvotera kön i rollsp

"Har BoB kvinnliga soldater?"

Nej. Det har inte Master&Commander heller, och eventuella kvotkvinnor skulle definitivt göra att respektive filmer kändes otrovärdiga, vilket är poängen.

Lycan

Hero

"Nu kan man förstås tala om att kvinnor är en liten minoritet bland rollspelare, att rollspel är machoinfekterat, etc, etc, men det är inte ämnet för diskussionen, utan snarare: vilka är konsekvenserna av att ha både män och kvinnor i gruppen jämfört med att bara ha män (eller bara kvinnor...)?"

Jag har _aldrig_ märkt någon skillnad.

"Men, om man accepterar att man trovärdigt kan gestalta en orch från Isbergen, kan man då inte spela det motsatta könet också? Om nu män konsekvent gör fel när de spelar kvinnor, vad gör de fel? Hur ska de göra det bättre?"

Hur många författare, regissörer, skådespelare, etc har inte gestaltat motsatt kön på ett konstruktivt sätt före oss? Jag har aldrig upplevt att män i mina spelgrupper gestaltat kvinnliga RP sämre än vad kvinnorna själva gjort :gremwink:

Här skulle jag vilja peka jättemycket på att (jag tycker att) skillnader mellan människor är så satans mycket större än vad skillnaden mellan könen är - speciellt eftersom (enligt min erfarenhet iaf) folk släpper loss ganska mycket när man spelar rollspel, och därmed i viss mån går bortom sin vanliga sociala roll.

Jag tror inte alls på att kvinnor och män är sådär värst olika, och jag har precis lika lätt för att kommunicera/relatera till båda könen, både som spelledare och människa.

Vad spelarna har under kallingarna kvittar väl? Jaga på båda sidorna om stängslet, sannolikheten att skrapa ihop en vettig spelgrupp ökar med 100% då :gremwink:

- Lycan

magoo

Hero

När jag inledde mitt rollspelande var vi en jämställd grupp med 4 män och 3 kvinnor, tyvärr var det bara jag av tjejerna som tyckte att det var jättekul att spela (och spelleda).

Jag har spelat både manliga och kvinnliga karaktärer, mina manliga medspelare har på senare tid börjat spela kvinnliga karaktärer - skillnaden i karaktärernas beteende och uppträdande är minimal. Däremot tenderar alla karaktärer att få liknande egenskaper oavsett kön - kanske en spegling av ens normala jag eller ens önskejag?

Kan en man spela en kvinna trovärdigt? Tja, varför inte? Män har väl sett och mött lika många kvinnor som kvinnor har. Jag är osäker på om vi är såna mysterier som det sägs - detta diskuterar jag ständigt med en killkompis som hävdar att alla tjejer är gåtor. Jag anser att hans påstende beror på förutfattade meningar och dålig kommunikation och stereotyper som formas utifrån vår kultur.

Och kultur och biologi är ju inte detsamma som i rollspelens värld som i vår verkliga, även här är det ju enorma skillnader mellan olika länder, hur uppför sig då könen i en fantasyvärld eller framtidsvärld?

Mina killkompisar har inte överspelat tjejer och mina manliga karaktärer har inte spottat snus, tagit tjejer på brösten och kliat sig därbak heller :gremlaugh:

Å andra sidan spelar jag inte med några buffliga machomän heller utan med smarta, schyssta, jämställda, roliga och väldigt mänskliga killar, så jag har kanske haft tur?

Jag frågade förresten en kille som jag spellett om han tyckte att det var någon skillnad pga att jag är kvinna, men han kunde inte komma på något som skilde mig från andra SL, mer än att vi alla hade olika spelledarstil.