Nekromanti Spela Mutant på nytt sätt

Hej alla!

Nu finns Version Noll redo för tryck på Lulu. Den som vill lägga 8.82 euro (lulus tryckpris) på ett ex (86 sidor) kikar förslagsvis här.

Version Noll är alltså ett alternativt regelverk för Mutant och annan postapokalyps. Mer info, samt hela systemet i PDF-format, finns på Järnringens forum.

Så här lyder bokens något högtravande baksidetext:

Atomvintern gick mot sitt slut. Nafta visste det. Kände det i varje andetag. Luften var klar och frisk. De asktunga molnmassorna hade hängt som sorgeflor över världen i hela hennes liv. I dag var de lättare. Ett blekt sken i det väldiga skumrasket avslöjade till och med var solen stod. Då. Något vidunderligt. Hon ville skrika, peka mot skyn, låta alla veta. För sent. Det var borta. Hade hon dagdrömt? Inbillat sig? Var det verkligt? Det. Det hon bara hade hört om i sagorna. Det hon saknat i hela sitt liv men aldrig sett med egna ögon. En strimma blå himmel.

Version Noll ger dig en helt ny regelkärna för rollspel i ett Skandinavien efter Katastrofen. Systemet bygger på de senaste innovationerna inom narrativ rollspelsdesign och kombinerar dessa på ett helt unikt sätt som framhäver dramatik och postapokalyps.
Här finns regler för att skapa och konvertera rollpersoner, för personliga mål och övertygelser, för tillit, inflytande, sociala konflikter, mutationer, strid, zonröta, teknologi och hemmabyggen.
Observera att detta inte är ett komplett rollspel. Du behöver antingen någon utgåva av det klassiska svenska efter katastrofen-rollspelet eller ett stort mått egen fantasi och skaparglädje för att använda Version Noll.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag kan inte låta bli att fråga: Vad är "narrativ rollspelsdesign"? :gremsmile:

Det ser rätt fräckt ut, i alla fall. Grattis!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Coolt! Jag gillar när det dyker upp spel sådär utan förvarning!

Vill du få ner priset lite på den tryckta kan du testa att göra den häftad istället, maxgränsen är 88 sidor.

Vill du in i listan med svenska spel på Lulu (den som skymtar till vänster här), säg bara till. Om du själv vill sprida listan kan skicka en kodsnutt för att lägga till den i din egen storefront på Lulu (inget krav).

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Jag trodde att jag redan har sagt till om det. Harold! Lyssnar du inte? :gremwink:

Genesis said:
Det ser rätt fräckt ut, i alla fall. Grattis!
Det är fräckt. Vi har spelat det en del, och det passar vår spelgrupp väldigt bra. Gillar man ändamålsenliga system, Mutantvärlden (eller en liknande) och en skön dos indiestuk så ska man spela Version Noll.

Måns said:
Genesis said:
Jag trodde att jag redan har sagt till om det. Harold! Lyssnar du inte? :gremwink:
Visst fan, det glömde jag :gremlaugh:

Min koll på hela indiespelsterminologin har rejäla luckor, det medges - med "narrativ rollspelsdesign" menar jag helt enkelt skapandet av regler som vill främja drama och story snarare än att simulera verkligheten. Förslag på bättre ord?

Den odödlige kejsaren said:
Vill du få ner priset lite på den tryckta kan du testa att göra den häftad istället, maxgränsen är 88 sidor.
Aha! Tack, det visste jag inte. Ska kolla på det.

Den odödlige kejsaren said:
Vill du in i listan med svenska spel på Lulu (den som skymtar till vänster här), säg bara till. Om du själv vill sprida listan kan skicka en kodsnutt för att lägga till den i din egen storefront på Lulu (inget krav).
Gärna! Till båda delarna. Skickar du PM med kodsnutt?

G

Guest

Guest
Äntligen! Har följt tråden på mutant.nu länge. Ska beställa på måndag och så kanske Undergångens arvtagare kan bli färdigspelet någon dag...

Bra jobbat!

Fick mina egna ex från lulu i dag, och är faktiskt riktigt nöjd. Förutom att den lilla texten på bokryggen hamnat åt skogen fel och vandrat in på baksidan så hittar jag inga direkta fel.

Kul att bläddra i sin egen skapelse :gremsmile:

Samtidigt blir det i tryckt format väldigt uppenbart hur spartanskt formgiven boken är. Inga publikfriande illustrationer här inte :gremsmile:
Nu var detta iofs meningen. Version Noll är ett renodlat och sparsmakat regelsystem, varken mer eller mindre.

.:Warwolt:.

Veteran
Harold said:
Fick mina egna ex från lulu i dag, och är faktiskt riktigt nöjd. Förutom att den lilla texten på bokryggen hamnat åt skogen fel och vandrat in på baksidan så hittar jag inga direkta fel.

Kul att bläddra i sin egen skapelse :gremsmile:

Samtidigt blir det i tryckt format väldigt uppenbart hur spartanskt formgiven boken är. Inga publikfriande illustrationer här inte :gremsmile:
Nu var detta iofs meningen. Version Noll är ett renodlat och sparsmakat regelsystem, varken mer eller mindre.
Med tanke på att det här nästan blir en rollspelens motsvarighet till en game-mod så tror jag nästan det blir bäst när regeltilläggen bara är just en walloftext då det blir mindre fokus på boken och mer fokus på att använda reglerna i spel. Det ska ju som sagt användas med en färdigskriven värld (host MutantUA host)