Har varit inne på det här spåret tidigare kring skräckgenrennav rollspel. Precis som o andra medier så tycker jag skräck blir mindre intressant så fort källan till skräcken tillgängliggörs och definieras. Det intressanta är snarare det skede som ligger innan avslöjandet. Finns det någon som har erfarenhet av att spela längre perioder där man håller spelare och RP på halster och där skräcken hela tiden kan tolkas som naturlig och onaturlig (naturligt kan ju i det hör fallet ändå vara sjuka saker men som utförts av sinnessjuka personer och inte onaturliga monster t.ex. vampyrer, onda andar eller Cthulhu m.fl.)
Jag tänker att det läskiga skall komma utifrån att man på samma sätt som i verkligheten tror på logiska förklaringar, men att man ändå inte är helt säker och kanske vacklar kring vilka onaturligheten som kanske trots allt hotar i skuggorna.
Någon som spelat spel som gör detta bra? Ännu hellre äventyr och kampanjer med fokus på denna balansgång?
Jag tänker att det läskiga skall komma utifrån att man på samma sätt som i verkligheten tror på logiska förklaringar, men att man ändå inte är helt säker och kanske vacklar kring vilka onaturligheten som kanske trots allt hotar i skuggorna.
Någon som spelat spel som gör detta bra? Ännu hellre äventyr och kampanjer med fokus på denna balansgång?