Mask_UBBT
Hero
troberg talar för mej här...[nt]
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
Som spelledare måste man naturligtvis kompensera för odugliga spelare.Är inte risken rätt stor för misslyckande om man spelar sig själv på ett någorlunda ärligt sätt? Jag har inga illusioner om att jag skulle överleva de situationer som det är vanligt att rollpersoner råkar ut för.
Min erfarenhet av mina kampanjer där spelarna spelat sig själv är att detta inte är något problem. Även om man spelar sig själv så är det uppenbart att det är en fiktiv version av sig själv, i en fiktiv värld och med fiktiva förutsättningar.Dessutom även om jag känner mig själv så har jag svårt att förutse hur jag skulle reagera i vissa lägen eftersom jag aldrig råkat ut för dem i det verkliga livet. Om en av mina kvinnliga medspelares rollperson riskerar att våldtagen hur reagerar jag då? Och hur kommer det att påverka vår relation utanför rollspelet om jag bara springer därifrån? Även om vi kanske har valt att spela i en påhittad miljö så ska ju rollpersonerna reflektera våra normala beteenden.
Eller så kan man balansera det genom ett poängsystem, då blir det mer en fråga om att inrikta sig på de sidor man anser sig vara bra på.Så ju större ego och mindre självinsikt desto bättre rollperson?