Nekromanti Spela sin karaktär

Alven_Valdir

Veteran
jag har inte spelat eon så länge nu..bara ett halvår...jag spelar som henéa alv

som jag vet gillar de inte folk och städer så mycket..hur ska jag spela detta bäst??
de är ju skogsfolk..gillar de bara skogar eller? de lever ju bara för att döda thism alver och dvärgar..hur ska jag spela detta så bra som möjligt
är det nåt mer jag har glömt..

ska jag typ döda alla thism alver och dvärgar och typ aldrig gå in i städer och vara utanför gruppen som en enskild person eller??

Krille

Super Moderator
"som jag vet gillar de inte folk och städer så mycket..hur ska jag spela detta bäst??"

Säg negativa saker om städer. Klaga på lukten. Fråga var bytesdjuren lever, eller var man ska tvätta sig, eller hur man ska göra upp en lägereld på trägolv. Och kläderna luktar, och kryddorna på marknaden dödar allt vad luktsinne heter, det låter för mycket och luften är dålig och maten är rutten och stadsbor är dumma och bullriga...

... du kommer nog på något.

"de är ju skogsfolk..gillar de bara skogar eller? de lever ju bara för att döda thism alver och dvärgar..hur ska jag spela detta så bra som möjligt"

De lever inte alls bara för att döda thism och dvärgar. De lever precis som alla andra för att ha trevligt, sätta barn till världen, säkerställa deras överlevnad och föra sitt arv vidare till nästa generation. Grejen med thism och dvärgar är en sak som henéa företar sig om dessa ger sig in på henéas territorier. I övrigt är det dumt att skjuta dvärgar och thism - det kan finnas fler, juh. Däremot kan man tydligt markera att man inte vill ha med dem att göra.

"ska jag typ döda alla thism alver och dvärgar och typ aldrig gå in i städer och vara utanför gruppen som en enskild person eller??"

Då lär din rollperson inte vara kvar i gruppen länge. Håll på sådär och du får byta rollperson om högst två spelmöten, antingen för att du har tråkigt, de andra tvingar dig eller någon har ihjäl din rollperson.

Ilion

Veteran
Jag undrar lite vad det är du vill ha svar på? Hur du ska spela din karaktär eller? Ifalld u ska vara Henea Alv har du satt dig i en svår sits. De lever ofta som barbarer i små stammar och har inte mycket kontakt med omvärlden. Att spela en sådan karaktär i en grupp med andra rollpersoner blir nog svårt. Ifall jag skulle spela en Henea skullle jag sagt att hon/hon blivit hittad så att han/hon fått en civiliserad uppväst och nu kanske letar efter sitt ursprung?
Usch, vad ajg babblar på om ingenting.. specifiera din fråga.

DAKRilla

Hero
"de lever ju bara för att döda thism alver och dvärgar..hur ska jag spela detta så bra som möjligt"

Det tror jag inte. Däremot ogillar de främlingar över huvudet taget, de excentriska små långöronen

"ska jag typ döda alla thism alver och dvärgar och typ aldrig gå in i städer och vara utanför gruppen som en enskild person eller??"

Beror helt på. En Henéaalv skulle nog aldrig ens lämna sin stam under normala äventyraromständigheter, d.v.s. att man ger sig av för ära och rikedomar. De har ingen nytta av sådant utan föredrar sitt fridfulla liv i skogarna med sin familj och vänner. Det skulle alltså behövas en djupare anledning, t.ex. att han/hon blir tvingad därifrån för att hämta något som stammen verkligen behöver, eller att han/hon blivit förslavad och måste följa sin mästare dit.

I vilket fall så tycker jag Henéa är ett uselt val av ras till en "vanlig" äventyrare under de normala omständigheterna jag tidigare talade om.

Tillägg: Man lär också behöva hitta på en riktigt bra anledning till att Henéaalven ska kunna något annat språk än dess modersmål så att kommunikation mellan rollpersonerna är möjlig. Om nu inte alla rollpersoner är alver alltså.

Alven_Valdir

Veteran
om jag ska specifiera min fråga menar jag hur jag kan spela bäst som henea alv..jag brukar ofta klaga på städer men jag dödar nästan aldrig dvärgar eller thism alver men jag är spydiga mot alla sådana kryp..tack för svaren

Doda

Veteran
Rangordning

...utanför gruppen som en enskild person eller??
Det roliga med henéa-alver är just hur de beter sig i grupp. De behöver inte alls vara utanför gruppen, men kommer hela tiden att hålla ordning på vilken rang de olika personerna har inom gruppen, och försöka förbättra sin egen. Antagligen kommer en henéa-alv att lyda de som han anser stå tillräckligt mycke högre i rang än han själv (även om de säger åt honom att t.ex. gå in i en stad), och komer att säga tvärt emot alla som ligger nära honom i "rang", oavsett vad de säger, för att utmana dem och klättra i rangordningen.

Säkerligen blir det ganska kul om man till slut lyckas få in en henéa i en civiliserad stad... :gremcool:

rax

Swordsman
Tycker personligen att du angiper rollgestaltningen på ett onödigt svårt sätt. Istället för att försöka spela en vandrande stereotyp så kan du använda henéas kulturella särart som utgångspunkt för en individuell rollgestaltning.

Exempel 1: Om det i Alverboken står att henéa lever för att döda thism och dvärgar så är frågan hur din rollperson ställer sig till detta? Är han helt övertygad om det rätta i ett sånt agerande? Om inte, varför inte? Om ja, kommer din rollperson att försöka döda alla thism eller dvärgar som han springer på, oavsett konsekvenserna (har dessutom för mig att det bara är var tionde thism som måste dö)? Är din rollperson smart nog att undvika strider han inte kan vinna? Ute i stora stygga världen kommer han förmodligen vara en väldigt ensam lite henéa, omgiven av folk som inte tycker det är OK att ge sig på varenda dvärgisk handelsman som gruppen springer på.

Exempel 2: Henéa är förvisso skogsfolk, t o m mycket territoriella skogsfolk. Varför har din henéaalv lämnat skogen (och flocken!)? Bara det faktum att din rollperson har valt att lämna skogen och ansluta sig till en grupp icke-henéa tyder på att han är exceptionell - han gör ju något som ingen normal henéa nånsin skulle få för sig. Om din henéa är det minsta nyfiken så måste ju att vandra i en stad vara en av de mest fantastiska, skrämmande, underbara, äcklande upplevelser han nånsin kommer att ha! Om inte, varför har han inte återvänt hem så fort han kunnat?

Använd informationen om henéas kultur och inställning till andra raser som en språngbräda till en intressant individ, inte som en benhård mall som alla är stöpta i. Detta gäller f ö alla rollpersoner, oavsett ras eller nationalitet!

/Rax, som gillar individualismen i rollspel

walium

Ganska töntig, faktiskt
"jag har inte spelat eon så länge nu..bara ett halvår...jag spelar som henéa alv"

En utmaning, i alla fall om du vill göra en bra och trovärdig gestaltning av karaktären.

"som jag vet gillar de inte folk och städer så mycket..hur ska jag spela detta bäst??"

Vad kommer den genomsnittlige Heneaalven att veta om städer och människor? Inte särskilt mycket. Om du har levt riktigt isolerad så har du antagligen aldrig sett någon annan humanoid varelse än andra Heneaalver. Allt du vet om andra alver, dvärgar och människor är vad du har lärt dig av gamla legender och sagor. Antagligen så kommer du att bli skrämd av städernas märkliga ljud, färger och dofter.

"de är ju skogsfolk..gillar de bara skogar eller? de lever ju bara för att döda thism alver och dvärgar..hur ska jag spela detta så bra som möjligt"

De lever för att överleva inte för att döda så många dvärgar eller alver som möjligt. Kom ihåg att din karaktär är en unik individ och inte bara en stereotyp. Du har friheten att själv bestämma vilka värderingar och åsikter som styr just din karaktär.

Inte om du vill använda din karaktär under flera spelmöten. Spelargruppen måste fungera någorlunda hyfsad och kännas trovärdig. Personer som hatar varandra så mycket att de vill döda varandra färdas sällan tillsammans.