Nekromanti Spela som tonåring

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Vår spelgrupp håller på och skapa en kampanj där vi spelar tonåringar. Men vi anser att tonåringarna är OTROLIGT outbildade och allmänt dumma (gällande färdigheter då). Någon som skapat egna regelsystem för att få detta fungera lite bättre?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men vi anser att tonåringarna är OTROLIGT outbildade och allmänt dumma (gällande färdigheter då)."

...men det är de ju. Vad är problemet? :gremwink:

(Oaj! Slå mig inte!)
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Om man jämför tex min spelgrupp med karaktärerna så är de på tok för outbildade. Tex när man får skolfärdigheter. För att vara bra på något så måste man skolka från alla andra lektioner och bara studera det ämnet. Tycker det är totalt ologiskt eftersom personer ofta har fallenhet för en eller flera ämnen.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Man behöver inte skolka från ett ämne för att glömma bort precis allting :gremwink:

Men vill du göra dom lite tuffare så kan du ju bara ge dom dubbla eller trippla antalet uppväxtenheter (jag skulle nog ge dubbla tror jag och sedan vara mycket generös med extra förbättringsslag istället).


/Naug, hade rollpersoner som var 15 år gamla i exakt ett äventyr
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det är inte svårt att simulera.

1. Ge dem inga eller max en yrkesperiod(er).
2. Se till att de köper grundchans i de flesta skolämnena istället för 12 i Fysik och 0 i Läsa/Skriva. Svårare än så är det inte.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Typ

Innan jag insåg att lösningen på detta problem inte var regler, utan snarare att man skippar reglerna totalt och godtyckligt bestämmer alla värden istället, skrev jag ett alternativt system. Håll till gogo!
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Det hela beror på hur man väljer att se på färdighetsvärdena och grundegenskapen BIL. Jag ser det som så att om man tex har läst Kemi i grundskola & gymnasium & högskola alt universitet har man man nivå 10 i kemi, om man är en forskare i kemi och använder kemi jämt så har man kanske värde 15.
Om man går i gymnasiet har man kanske inte ens färdigheten utan man använder BIL i stället för kemi. Med ökad svårighetsgrad (+OB2T6 alt +OB1T6).
 
Top