Nekromanti Spela Tintin?

Helmgast
Ska till jul ge bort Tintin-TV-serierna till en kompis lillebror och kom på hur bra dessa är lämpade för rollspelande. Nån som testat? Kommentarer?

Johan K

Gammal & dryg
Naee...

Känns väll lite väl konstigt att spela Tintin.. Samma sak är det med Bammse-spelet, som finns här..
Det känns inte riktigt seriöst på nåt sätt.

Helmgast
Re: Naee...

Tintin är väl betydligt mer lättspelat då dunderhonungen lyser i sin frånvaro...

Storuggla

Champion
Tintin d20?

Nja, kanske inte d20, men flera av Tintins äventyr funkar gott som äventyr, och flera av birollerna funkar gott som SLPs (Kalkyl, Haddock och Castafiore till exempel). Sen att spela Tintin själv torde bli otroligt trist, den torrbollen...

Storuggla, gillar Haddock bättre

Balderk

Swashbuckler
Re: Tintin d20?

Ja haddock vore trevlig att spela i ett rollspel! Då får man dra sköna sjömans uttryck som: Din sötvattenspirat! Och klassikern: Satans* Landkrabba!

*Går bra med andra svärord också, eller i sin renaste form: Landkrabba! Helt utan svärord innan...

Och så slipper man den himmla hunden också! :gremsmile:

/Balderk, diggar också haddock

Johan K

Gammal & dryg
Fortfarande naee..

Ucj, nu känner jag mig riktigt konservativ...
Men jag kan nog fortfarande inte se Tinin & Bamse som rollspel...

Troberg

Sinister eater
Kommentarer?
Som jag ser det så är det bara en variant på temat modernt äventyr, vilket innebär att det nog skulle funka bra. Jag skulle nog nöja mig med att använda den som inspiration och inte låna av den färgstarka personuppsättningen, det skulle helt enkelt för lätt spåra ur.

Johan K

Gammal & dryg
Jorå...

Eftersom jag inte är nått större fan av Conan heller så ser väll inte så bra ut med ett tillhörande rollspel.

Storuggla

Champion
Re: Fortfarande naee..

Det beror på att Conan är macho. Han har ett stort svärd. Tintin, Misslor, Åsa-Nisse, Lilla Fridolf och Godai granne med Yotsuya är inte macho. Och därför vill inte så många spela dem. ;_;

Okej, Lilla Fridolf kanske var lite mycket, men Godai, Tintin, Misslor och Åsa-Nisse skulle funka gott.

Storuggla, hålet i väggen

Re: Jorå...

Eftersom jag inte är nått större fan av Conan heller så ser väll inte så bra ut med ett tillhörande rollspel
Varför inte då, om jag får vara så nyfiken och fråga? Är det de taffliga filmerna från det tidiga 80 - talet eller är det helt enkelt författaren själv som Herrn ogillar?

Johan K

Gammal & dryg
Taskit 1:a intryck..

Efter att ha sett filmerna så kan man ju säga att jag ju inte fick nått bra intryck av det. En muskelspännande Arne Svårstavad, en taskig handling & dåliga skådespelarinsattser överlag.
Men det var ju ett tag sden ssom jag såg dem, men minnena sitter fortfarande i, om man säger så.
Så just därför så passar jag att köpa nån produkt som enns stavas Conon.

Re: Taskit 1:a intryck..

Men... men..men.... J E J som Tulsa Doom är väl oslagbar?
J E J är förresten James Earl Jones, rösten till Darth Vader i Star Wars - men det väl du redan? :gremwink: Men böckerna är bättre - ganska så mycket bättre än vad filmerna är - även om jag tycker att de är dugliga - tänk på att de var biofilmer en gång i tiden... Serierna är....förlåt, var bättre de också... de gamla svartvita sakerna alltså. Testa o läs några av böckerna om Conan - om du har såpass låga förväntningar så kan du ju inte bli besviken inte sant?

Johan K

Gammal & dryg
Okey då...

Bara för at tdet är juletider så ska jag göra ett försök att ta en titt på böckerna iaf...
Sen så får vi se om man byter åsikt...

Re: Okey då...

Du kan ju alltid låna Herr Barberarens svärd om du är missnöjd och dekapitera mig sen då ....
Om böckerna var FÖR hemska
Men dekapitera mig inte för nöjes skull bara :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Muhahahahahaha !! (OT)

Men jag gillar ju att dekapietra folk ju, SPECIELLT för nöjes skull..... :gremgrin:
& ja, jag ska ge dem en en channs med eller utan jättesvärdet allan..

Morgoth

Swashbuckler
Re: Taskit 1:a intryck..

Så just därför så passar jag att köpa nån produkt som enns stavas Conon

Så du tror på den enda, sanna kärleken? :gremwink:

/Mogge, ämnad för Tribe 8 (she's a harsh mistress, though)

Helmgast
Tintin & Haddock

Haddock och Tintin passar bra som rollpersoner. De andra är dock lite mer svårspelade och borde därför vara SLP:s, men är man fler spelare än två så år det ju att hitta på fler karaktärer.

avatarex // som har alla TV-avsnitt men inte ett enda album

Johan K

Gammal & dryg
När det gällre rolslepl & sånt.. Nästan ja !!

Jo, när det gäller de flesta rollspel så har det i det närmaste varit kärlek vid 1:a ögonkastet.. Förutom EON som jag inte från början gillade SÅ mycket..
När det gäller det verkliga livet, så tror jag nog på 1:a eller 2:a ögonkaset.. Sen så får man ju hoppas att det håller framöver !!

Troberg

Sinister eater
Re: Tinitn & Haddock

De andra är dock lite mer svårspelade och borde därför vara SLP:s
Skojar du? Jag skulle älska att spela Kalkyl eller den där jobbiga ungen! Misstänker dock att man bör ge båda Dupontarna till en spelare...