Har dock aldring hänt mig. Det som har hänt är att min SLRP har pratat en hel del med spelarnas RP och på så vis underlättat deras rollgestaltning då jag gett dom/oss vardagliga ting att tala om.dessutom kan det ge upphov till många spelledarmonologer mellan hans RP och SLP:s som han gillar.
Ja, om rollgestaltningen lider så kan det nog vara ett bra sätt. Men jag tror nog att en vanlig SLP kan duga då.Har dock aldring hänt mig. Det som har hänt är att min SLRP har pratat en hel del med spelarnas RP och på så vis underlättat deras rollgestaltning då jag gett dom/oss vardagliga ting att tala om.
Men spela då! Om du inte trivs med att spelleda så låt någon annan av spelarna att göra det! Få dem att se situationen från din synvinkel. Även om ingen av dem har spellett så bör det inte vara något problem. Inspirera dem lite.Har en SLRP för att han egentligen häldre spelar än spelleder
Håller med om det. Jag gillar själv att ha några NPC's som antingen har slagit följe med spelarna eller korsar deras väg lite då och då. Däremot så är jag noga med att de har en egen agenda, gärna lite mystisk, så att spelarna aldrig vet exakt var de har dem och i vilken utsträckning de kan lita på dem. Något i stil med Mulders mystiska informatörer eller doktorns syster i Firefly. De måste vara personer, inte bara några extra attacker per runda.Men med en liten perspektivförskjutning kan det fungera utmärkt. Låt bli att betrakta personen långsiktigt ur spelarperspektiv. Att han en fast SLP i gänget är inte i sig någonting dåligt, utan kan mycket väl vara en stor tillgång.
Jag var ju faktiskt själv väldigt kritisk, men jag tror inte att det är helt omöjligt. SLRPn får ju helt enkelt inte vara drivande på något sätt. Han ska nog vara där för att stötta spelarna och inspirera spelarna till bättre rollspelande. Den kanske helt enkelt ska vara mer socialt inriktad än äventyrlysten. Jag tror helt enkelt att det kan fungera i vissa typer av rollspel men inte i andra. Däremot tror jag att det tar alldles för mycket av spelledarens uppmärksamhet om han ska styra en egen rollperson. Det är där skon klämmer. Så det kan nog funka, även om det är svårt... Fråga mig inte hur bara, jag spelleder aldrig. Jag har till och med nyligen sålt det enda rollspel jag ägde.Inte för att verka taskig men det kommer aldrig att funka!!