Nekromanti Spelar DU Gratis Rollspel?

Sodivra

Champion
Efter att ha vaknat upp efter några timmars medvetslöshet så beslutade jag mig för att göra min plikt och leverar den utlovade pollen.. Gillar ni inte den här heller så.. tja. Syyyynd. :gremwink:

Vad är Gratis Rollspel för dig?
The mother of all polls - En stor undersökning

Vi börjar med att fråga hur ofta du spelar gratis rollspel. Krille har ju redan frågat detta, och vi försöker ju motverka översvämmningar av polls, (Ledsen för min lilla flumm-o-poll.. :gremwink:) men samtidigt har det ju varit ett visst tryck för en ny poll. Så.. Här kommer den: Enjoy!

(Rösta bara "Känner inte igen mig" om du VERKLIGEN inte hittar något som stämmer)

När du nu röstat i denna frågan, se till att svara på varför du spelar Gratis Rollspel, och varför du inte spelar fler.. Om du vill diskutera den här pollen, eller motivera dina svar, svara på det här inlägget, så att dom två uppföljande poll-frågorna stannar "längst upp" i tråden, tillgängligt och bra.

Jag rekommenderar att du faktiskt lämnar en liten kommentar: Alla rollspelsmakare är säkert intresserade av hur dom kan göra sina rollspel attraktivare, och hela underhobbyn (rollspelsmakande) är ju rätt intressant..

'Ta!

Sodivra

Champion
Svara på detta inlägg, tack!

Fortsätt diskussionen här.. Vem vet, det kanske blir en STOOR diskussion? Vore inte det skönt? Bara snacka rollspelsmakarkultur... All night long.

Oups, det var meningen att jag skulle lägga in en länk till detta inlägg i meningen "det här inlägget", men det går ju inte att redigera pollade inlägg.. Nåja, ni tyglar väl er girighet tills ni läser detta inlägg.. Hoppas jag.

Ursäkta svamlet, men man måste ju fylla ut, inte sant? :gremwink:

Sodivra

Champion
Poll: Varför inte?

Varför spelar du INTE fler Gratis Rollspel, med betoning på "fler".. Om du faktiskt spelar Gratis Rollspel, förklara varför du inte spelar fler än du redan gör, detta gäller alltså alla dom Gratis Rollspel du INTE spelar. Och kom inte och säg att du spelar ALLA Gratis Rollspel, för det gör du inte.. :gremwink:

Om du inte spelar Gratis Rollspel alls, svara bara på denna frågan, inte på "Varför".

Insignia

Swashbuckler
Oops!

Jag råkade rösta innan alla pollarna blev klara, så jag röstade på "varför" fast jag aldrig har spelat något gratisspel - jag angav istället anledningen till att jag skulle vilja göra det. Förlåt mig! :gremfrown:

Sodivra

Champion
Nämen.. Vad klok du är!

Hot diggity! SÅ kan man ju rösta!
Följ Insignias exempel, hon är mycket smartare än jag..

Hasse

Hero
mina kommentarer

Själv så har jag endast kollat på ett fåtal gratis spel, de som finns hos [color:\\"purple\\"]Krille[/color], typ Playelf samt Tellus som jag fick med Codex. Att jag inte spelat t.ex. Playelf är att främst pga tidsbrist, jag spelar inte ens DoD så mycket som jag skulle vilja.

Tellus däremot intresserade mig inte och skulle inte heller gjort det även om det varit ett "kommersiellt" spel. Orsak, för lite action. :gremgrin:

Vindhand

Myrmidon
fin poll...

Jag svarade på både varför och varför inte eftersom det verkade vara tanken :gremsmile:

Varför: Gratis, nyskapande och dessutom ofta inspirerande för eget spelskapande.

Varför inte:
Det finns naturligtvis mycket skräp... inte fullt så mycket som vissa påstår dock. Det finns förvånansvärt mycket bra material.

Det är mycket som inte passar mig. Lägger man till mina spelare är det ännu mindre kvar.

Av det som skulle funka för mig är det mycket som inte är _säreget_ nog jämfört med de spel jag redan har för att det skall vara värt ansträngningen. Det finns en viss överbefolkning helt enkelt.

Egentligen, när jag tänker efter, så är det mindre viktigt för mig om spelet är producerat på kommersiell basis eller inte. Om jag hittar ett spel som verkar bra, som passar mig och mina spelare och som skulle ge en ny upplevelse och jag får lust att spela det så spelar det ingen egentlig roll om det är något jag får lägga en femhundring på eller om det är något som kräver en timmes utskrift. Sådana spel är sälsynta.

(Spel som kallar sig "<blink>Independent</blink>" är jag misstänksam mot däremot. Vaddå "independent"? Inte en del av den multinationella pengafabrik som de traditionella spelen är? :gremgrin:) :gremwink:

Rising

Vila i frid
Lite svammel och beröm...

Ursäkta, jag vill inte prata sönder tråden. Ville bara ge beröm för en mycket smart poll-lösning. Alternativen var neutrala och (tyckte jag) heltäckande, och jag tror att vi kommer få ett mycket givande underlag som gynnar alla medverkande i independentrollspelshobbyn till slut. Åtminstone bör vi få lite sunt perspektiv på hur det egentligen ligger till med dess utbredning.

Bra jobbat.

/Rising

Sodivra

Champion
Åh, jo.

Varför: Gratis, nyskapande och dessutom ofta inspirerande för eget spelskapande.

Ja, "För att få vara en del av rollspelsmakarhobbyn." skulle egentligen innefatta det, men jag tänkte inte ur det perspektivet, riktigt, när jag formulerade frågan. Men nu vet ni det, iallafall.

Nu blir det intressant att se om det är någon som är för fattig för att spela rollspel, eller om det finns någon som tvingas spela gratisrollspel.. :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Svara på detta inlägg, tack!

Med tanke på att jag i huvudsak spelleder i eget system eller så skruvade varianter av kommersiella spel att de knappt känns igen så får jag väl säga att jag spelar gratisspel.

Om man till detta dessutom lägger att de spel jag spelleder köptes för cirka tio år sedan och mitt minne av inköpet är lite diffust, så kan jag inte med hundraprocentig säkerhet säga att jag köpt dem och därför spelar jag enbart gratisspel. I vilket fall, pengar man gjorde av med för tio år sedan kan väl knappast räknas som en kostnad?

Rising

Vila i frid
Ajdå

Då var frågan dåligt formulerad. Har du inte varit inblandad i diskussionen om "gratisrollspel"-"independentrollspel"-"amatörrollspel" och Krilles gamla poll på sista tiden?

Här gäller frågan alltså folks hemgjorda rollspel. Sådana som man laddar hem gratis. Man ska inte räkna in sina egna rollspel, för vad frågan handlar om är förstås hur stor sannolikhet det är att någon utomstående kommer spela ett rollspel som du konstruerar och lägger upp för gratis nedladdning på en hemsida (exempelvis). Om man lånar Expert från en kompis och spelar det så har man inte spelat ett "gratisrollspel" i den mening som pollen åsyftar.

Jag hoppas att jag nu förstått saken rätt, och det var i så fall mycket olyckligt att detta inte framgick helt tydligt. Nå, Troberg, hur många gratisrollspel har du spelat enligt den definition som jag ovan har givit?

/Rising

Balderk

Swashbuckler

Okej du sökte en kommentar, då ska du få en kommentar! Hehe... Okej, varför har jag inte spelat gratis rollspel? svaret är enkelt, vi har för många köpta spel som vi inte har spelat! Det känns väldigt onödigt att ladda hem ett gratisrollspel, då man har ett köpt, komerciellt, spel att spela! För det första har SL lagt ut pengar på det så vi ska ha möjlighet att spela det, för det andra är de snyggare då de är inbundna och det har lagts ned mycket tid och pengar på layouten. Det skulle vara rätt oschysst om man kom fram till sin SL (Nej, jag spelleder aldrig) och krävde att spela ett spel man laddat ned, då han lagt ned dyra pengar på att köpa sex-sju olika rollspel vi ännu inte spelat (Ja det är sant, ungefär så många ospelade rollspel har vi :gremwink: )...

Själv har jag laddat ned västmark, och en dag kanske jag läser det... Man får väl se... Men inte så länge vi har annat, ospelat, att hålla oss med...

/Jonas

Kornella

Warrior
Re: Ajdå

Detta bevisar väl egentligen hur urusel termen gratis-rollspel är för att beskriva independent-rollspel (rollspel utgivna av etablerade och/eller icke-kommersiella förlag utan vinstintresse och/eller utan stora kostnader).

Vilket för mig osökt in på Viking från 101 Produktion som Sverok vid många tillfällen gett bort gratis, men det är fortfarande ett kommersiellt-rollspel (trots att utgivaren gick i konkurs och alla restlager slutligen hamnade i Sveroks ägo).

Eller varför inte Andreas Romans lilla independent-rollspel Stjärngryning (eller nåt) som vi fick in begagnad för något år sedan när vi köpte in en större rollspelssamling. Stjärngryning gavs inte bort gratis utan såldes (vad jag vet - jag vill minnas att det fanns ett pris på omslaget) men uppfyllde enligt mig alla kriterier för att vara ett independent-rollspel. Spelet var kopierat på en kopieringsmaskin (verkade det som) för att bara nämna några saker. Det var alltså ett independent-rollspel men inte ett gratis-rollspel.

Vi har exempelvis sålt utskrifter av Västmark (v2.14) som är ett gratisrollspel/independentrollspel. När våra kunder köpte spelet av oss (vi sålde väl några tiotal innan tillgången ströps) så fick de dock inga så kallade gratisrollspel, eftersom de fick betala för sina utskrifter. Men Västmark var och är fortfarande ett independent-rollspel, eftersom Krille inte är ett etablerat förlag och inte legat ute med några astronomiska summor (än så länge). Västmark 2 kommer dock att fortsätta vara ett independentrollspel så länge den finns kvar för nedladdning, trots att Västmark 3 faktiskt blir en kommersiell produkt. (Krille kanske inte försöker tjäna några pengar i sig men visst måste han försöka få tillbaka det han satsat, speciellt om han ska kunna ge ut fler Västmarkprodukter i tryck.)

Sist men inte minst så har vi exemplet när www.rollspel.nu (vid något tillfälle) sålde utskrifter av olika så kallade gratisrollspel på konvent. Eftersom dessa spel såldes så är de inte gratisspel längre (inte de utskrivna exemplaren i alla fall), eller blev de kommersiella spel under den begränsade tid (några dagar eller så) de såldes?

Nella

Troberg

Sinister eater
Re: Ajdå

Jag hoppas att jag nu förstått saken rätt
Det gjorde jag från början, jag bara gillar att utforska hur långt ett resonemang sträcker sig.

Nå, Troberg, hur många gratisrollspel har du spelat enligt den definition som jag ovan har givit?
Vet inte riktigt. Tio kanske, som vanligt (för mig) i modifierade varianter.

Jag laddar hem och läser ganska mycket, men det mesta blir bara inspiration som jag sedan häller i mitt eget system. Inte så att jag snor hela koncept, men jag kan exempelvis få en ide om hur läkning kan funka eller hur ett initiativsystem kan se ut. Sedan anpassar jag dessa ideer till mitt sätt att tänka och mitt system. Jag tror inte ens originalförfattaren skulle känna igen resultatet.

Detsamma gäller förresten för de kommersiella produkter jag köper.

Min slutpoäng är alltså: jag spelar ganska lite independentrollspel, men jag läser en hel del som inspirationskälla. Ser man på det ur författarens synvinkel så kan man ju fråga sig: Är det roligast att ha försett någon med ett verktyg eller med inspiration?

Sodivra

Champion
Äsch då.

Både "indiependent" och "gratis" sträckte sig förbi det som jag siktade på, så jag valde "gratis", eftersom det prickade mer rätt, IMO. Sedan så är det ju lättare att förstå också.. :gremwink:

Men så ser jag ju självkostnadspris som "gratis" i dessa sammanhang också.

Vindhand

Myrmidon
Re: Äsch då.

Men så ser jag ju självkostnadspris som "gratis" i dessa sammanhang också.

Det beror litet på vad man menar med "självkostnad". Jag kommer ihåg en datortidning för tio år sedan som sålde shareware-disketter för "självkostnadspris" (ett par tior). Deras kalkyl för denna självkostnad involverade t.ex. att betala lön till personen som satt och kopierade diskarna. Om man får lön för mödan är det inte självkostnad IMHO :gremsmile:

(det kan noteras att jag inte tyckte tidningen i exemplet gjorde något fel i att ta betalt för slavgörat att kopiera disketter, enbart att de beskrev det fel)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kommersiellt?

Det här är ju en helt subjektiv och svårhanterlig definition. Var går gränsen mellan "independent" (eller kanske "oberoende" på svenska) och "kommersiellt"? Västmark 2.14 är fortfarande oberoende fastän man tar betalt, eftersom det bara är "självkostnad". Men Västmark 3.0 blir kommersiellt, fastän Krille inte planerar att göra någon vinst? Är inte "ingen vinst" samma sak som "till salu för självkostnadspris". Jag förstår allvarligt talat inte hur du bär dig åt för att definiera den gränsen.

Vad är förresten vitsen med att ha definitionen om den inte är tydlig? Wizards of the Coast är uppenbarligen ett kommersiellt företag, så allt de ger ut är kommersiellt. Men om de ger ut något utan vinstintresse då? Som Dragon Fist? Eller om Pauli skriver ihop ett introduktionsäventyr som ni sedan ger bort till era kunder (eller säljer till "självkostnad") är det kommersiellt eller inte? (Jag antar att Hobbyspel får räknas som kommersiellt företag, eller?)

Det är ju inte bara här diskussionen mellan "kommersiellt" och "oberoende" förs. Och inte bara nu för tiden. Jag var tonåring under 70-talet då "obeoende" och "icke-kommersiellt" var det enda som dög. Inte ens då lyckades man egentligen skapa en bra och objektiv definition. Det enda som var säkert var att Coca-Cola var kommersiellt och Solrosen var icke-kommersiellt.

/Mikael, kommersiell?

Vindhand

Myrmidon

Om man till detta dessutom lägger att de spel jag spelleder köptes för cirka tio år sedan och mitt minne av inköpet är lite diffust, så kan jag inte med hundraprocentig säkerhet säga att jag köpt dem och därför spelar jag enbart gratisspel. I vilket fall, pengar man gjorde av med för tio år sedan kan väl knappast räknas som en kostnad?

Då anstränger du dig nog för att missförstå. Naturligtvis avser frågan spel som är avsedda att vara gratis. Om man sedan vunnit det, fått det i julklapp eller hittat ett ex som föll av från distributörens lastbil (eller stulit min ryggsäck för den delen... så blev jag av med Wastelands :gremfrown: [color:\\"red\\"] *[/color] ) är ovidkommande.

([color:\\"red\\"]*[/color] är det f.ö. någon i dalarna som har någon kompis som skrutit över hur enkelt de kom över Wastelands så är jag mycket nyfiken. Det är aldrig för sent att hämnas :gremsmile:)