Nekromanti Spelar-valda regler?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har en liten fundering, nämligen att man kan låta spelarna välja vissa regler som skall vara med, som en signal för vilket spel de vill ha, vad tror vi om det? Har det gjorts tidigare och var i sådana fall?

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
Hej,
jag har en liten fundering, nämligen att man kan låta spelarna välja vissa regler som skall vara med, som en signal för vilket spel de vill ha, vad tror vi om det? Har det gjorts tidigare och var i sådana fall?
Det är väl vad i princip varje spelgrupp gör, tillsammans (spelledare och spelare)?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
solvebring said:
Det är väl vad i princip varje spelgrupp gör, tillsammans?
Jo, fast jag har lite mer tanken att det finns en tre fyra extra-uppsättningar regler (exempelvis mer detaljerade regler för strid, i de fall spelarna vill slåss lite mer) och att spelargruppen kan lägga till dessa i mån av intresse snarare än att man husreglar saker på plats och ställe.

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
Det är väl vad i princip varje spelgrupp gör, tillsammans?
Jo, fast jag har lite mer tanken att det finns en tre fyra extra-uppsättningar regler (exempelvis mer detaljerade regler för strid, i de fall spelarna vill slåss lite mer) och att spelargruppen kan lägga till dessa i mån av intresse snarare än att man husreglar saker på plats och ställe.
Aha, well, jag tycker iof inte att skillnaden är så stor, men jag fattar vad du menar. Nå, t.ex. Eon-böckerna är fyllda med så kallade "Frivilliga regler"; extraregler som varje spelgrupp kan välja in efter eget tycke. Stridskapitlet är i aktuell version, som jag minns det, uppdelat i två huvudsakliga delar: lite enklare och snabbare vs mer detaljerat och tyngre.

Edit: Det funkar kanske bra. Jag bryr mig inte så mycket, för jag vill bara ha det så enkelt som möjligt och skulle därför aldrig söka extra regler. Och tja, upplever spelgruppen att något behöver förenklas eller göras om så sköter den det bäst själv, efter egna behov och ramar, anser jag.

Mogger

Hipsteranka
Tony.M.Meijer said:
Hej,
Njä. Min främsta invändning att du som spelmakare får skriva en jäkla massa text som kanske inte ens ska användas.

Ram

Skev
Jag har funderat en hel del på det faktiskt. Jag har till och med gått så långt att jag skrivit sådana regler i mitt nu förhållandevis svulstiga hemmahack Britannia 1914.

Det finns flera delregelsystem beskrivna i spelet.
* Två versioner av undersökningssystemet - Ett förhållandevis rent Gunshue och ett lager-på-löken-system.
* Tre stridssystem - Ett förhållandevis klassiskt 2T8-Pendragon-med-lite-D&D-trad, ett... ehm, neotrad där delsegrar ger beskrivningsrätt och ett konfliktbaserat där man slåss om beskrivningsrätt (enbart om det går bra eller inte faktiskt då spelarna alltid beskriver och spelledaren bara får ... och:a och ... men:a) och "victory areas", story/plot-items som hjälper till med beskrivningar och en sorts poänghållare.
* Två konfliktsystem - Ett trad:igt med stora frihetsgrader för spelledaren att ignorera tärningar och ett konfliktresolutionssystem.
* Två resurshanteringslösningar - Ett med utrustningslista och ett med ett par färdigheter som ser på hur sannorlikt det är att man packat ned saker.
* Det trad:iga stridssystemet skalar hyfsat. Det är lätt att med ett par enkla grepp göra systemet dödligt eller mindre dödligt och en extraregel för mook-hantering gör att man kan spela swashbuckligt om man vill det.

Jag gillar tänket generellt om man kan göra system som plug-in:er. Det kommer aldrig att bli lika tight som ett ordentligt designat system där allt sitter ihop och alla beroenden som behövs finns på plats tror jag, men å andra sidan så är sådan tight:het kanske inte det viktigaste av allt...

Ögat

Hero
Jag tror att det funkar kanon.

Om vi tittar på de ursprungliga spelen funkade de så: Alla kan slåss, så de reglerna gäller för alla. Vill du kunna något annat (typ smyga, kasta eldbollar, whatever) väljer du det själv, och lägger då till extraregler som bara gäller för din gubbe.

4e har ett liknande upplägg, men där måste även den som bara vill slåss välja till en massa extraregler för att hålla jämna steg med de andra.

Svenska spel som Eon eller DoD är sämre på att låta spelarna välja regler, men även där kan det skymta lite i magi-systemet.

--

Om man ska stipulera någon sorts slutsats vore det att det är enklare att låta spelare välja regler om spelet har få grundregler och många undantag - eftersom sådana spel inte går sönder om någon vill använda en jättekonstig extraregel.

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Tony.M.Meijer said:
Hej,
Njä. Min främsta invändning att du som spelmakare får skriva en jäkla massa text som kanske inte ens ska användas.
...och någon som ska läsa allting, helst även spelarna. Jag gillar annars tanken, där spelgruppen kan exempelvis välja att ta bort stridsreglerna. För det var väl så du menade och inte "Här finns två stridsystem; ett komplext och ett simpelt".

/Han som annars skulle det var kul att ha regler på kort och sedan dra en mängd (säg 7 + antal spelare) och sedan får spelarna lägga in veto och ta bort var sitt regelkort - men det är en tanke som passar bättre någon annanstans

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han said:
Jag gillar annars tanken, där spelgruppen kan exempelvis välja att ta bort stridsreglerna. För det var väl så du menade och inte "Här finns två stridsystem; ett komplext och ett simpelt".
Det var precis så jag menade :gremwink:.

Rickard

Urverk speldesign
Tony.M.Meijer said:
Han said:
Jag gillar annars tanken, där spelgruppen kan exempelvis välja att ta bort stridsreglerna. För det var väl så du menade och inte "Här finns två stridsystem; ett komplext och ett simpelt".
Det var precis så jag menade :gremwink:.
Ok, Eon har gjort sådär.

/Han som låter var och en bedöma om de lyckats bra eller inte

Nässe

Myrmidon
Burning wheel funkar så, med ett asenkelt grunsystem och sen olika fördjupningar beroende på vad gruppen vill ha i kampanjen. Funkar bra.