Nekromanti Spelar......

NecTech

Swordsman
.....inte folk Gemini eller????
Med tanke på hur få inlägg det finns här.

Ok..En fråga.....Är Modulerna till Gemini värda att köpas....Jag äger bara grundreglerna och har klarat mig fint på det än så länge iaf.

Vet någon om Cell planerat på att släppa något mer rollpel????

Nog med frågor....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A> Seeing is belliving/Frontline Assembly

Horus

Warrior
Jag har bara Den Mörka Magin (eller vad den nu heter), och den är faktiskt inte värd att köpa (förutom för att den ser jävligt snygg ut i bokhyllan bland alla pocket-liknande rollspelsböcker). Allt som finns där är en kättares dagbok, besvärjelser, och lite regler.

Korp

Veteran
Om jag ska va ärlig så har inte jag spelat/spellett Gemini. Även om jag tycker att världen är spännande. Kan bero på att jag inte har stött på något bra scenario än och inte orkat skriva något. Dels för att provinserna är så dåligt beskrivna att man inte har någonstans att börja. De skulle ingått en välbeskriven stad att bygga upp en kampanj runt. Jag har inte Orschild kanske borde köpa den så man kan börja någonstans. I "Den mörka magin" finns en bra beskrivning hur en person förändras genam att anväda magin. Annars är den inte till så stor nytta.

/Korp

Totenklage

Veteran
Köp grundboken, strunta i allt annat (dvs två supplement).
Gemini ÄR ett ascoolt spel och har all potential att bli stort. Bry dig inte om alla regelrunkarna som klagar på regelsystemet, reglerna är utmärkta!!!
Problemet med Gemini är nog att Cell har tappat självkänslan. Det känns som om dom bara gett ut "Orchild" och "Mörka magin" bara för att. Skärpning!!!!
Gemini är bra, coolt, snyggt och härligt!!!!!
Folk som klagar på jobbiga stridsregler har bara dålig fanatsi (det är bara att ändra som du vill för bövelen!!).

Nä, upp till kamp för GEMINI!!!

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>

Hobert

Warrior
En idé om du vill ha en stad att spela i kan vara att göra den själv. I modulen Stadsintermezzon (Som inte egentligen är till Gemini) finns det en hygglig beskrivning av hur man kan gå till väga, samt beskrivningar av vanliga byggnader i staden.

[Hobert]

Korp

Veteran
Jag har Stadsintermezzon. En väldigt bra modul faktiskt. Skulle vara synd om man gjorde en stad och sedan ger cell ut en modul om den... Men den risken tar man ju alltid när man gör eget material till rollspel.

/Korp

Korp

Veteran
Håller med fullständigt. Även om jag inte skulle uttryckt mig så.

/Korp

Hobert

Warrior
Jo, fast med tanke på hur ofta Cell ger ut produkter till spelet är det nog ingen fara. Annars kan man ju alltid ta en mindre stad, vilket nog blir lättare men kanske inte fullt så roligt. Det skulle kunna bli ett bra disskusionsämne här på forumet om någon började bygga en stad.

[Hobert]

Archer

Swashbuckler
Ska vi börja bygga en stad ? tanken tilltalar mig.

/Johan - Som är beredd att försöka blåsa liv i sitt Gemini spelande igenom om det blir byggande av stad.

Vaun Vuriche

Warrior
Re: Stadsbyggare?

Tja, jag är villig att göra ett försök. Först så borde vi väl kanske bestämma följande:

-Plats
-Klimat
-Storlek

När man bestämt det kan vi gå vidare till varför staden ligger där den gör. Är det en huvudstad? En stad sprungen runt en borg? En handelsstad? En hamnstad?

Växer staden eller stagnerar den?

Vi får skapa stadens historia samt dess nuvarande invånare. Gemini är ju mörk fantasy så staden bör ju vara en smutsig affär, helst tillräckligt stor för att ha olika kvarter.

Jag har inte läst så många stadsmoduler, men min favorit är klart Krilloan. Jag gillar den för att den har ett flertal äventyr som ingår och som gör staden levande för spelarna. Den klarar dessutom av att verkligen ge en spelledare äventyrsidéer.

/Alexander- Som gillar idén att göra en stad och som babblar på om saken.

Korp

Veteran

Joo, jag är också lite sugen på att skapa en stad. Ska vi ta någon huvudstad i någon provins eller ska man hitta på en ny. Om man hittar på en ny är det ju ingen risk att något "krockar" med Cell. Varje person som vill vara med, och anses ha tillräckliga kunskaper, kan ju få ta hand om ett av stadens gillen eller nått sådant. Någon måste väl ha huvud ansvar antar jag. Jag kan ta hand om Järnalvernas Ambassad... eller kanske inte. En rätt intressant modul, tycker jag, är Tharbad till SRR. Staden är på nedåtgående med flyktingar utanför murarna och krig är i antågande. En rätt mörk modul jämfört med de andra Sagan om Ringen modulerna.

/Korp

Archer

Swashbuckler

Krilloan råkar vara min favoritstad också, den mörka tonen och stämmningen som existerar i den staden är något som vi borde försöka fånga, fast utan magin och mer en "rosens namn" känsla över staden, Riktig mörk medeltidskänsla.

Archer

Swashbuckler

En stad på gränsen till provinserna vilka kontrolleras av mörkret ? med flyktingar som kommer till staden och hemliga organisationer med förankringar i mörkrets provinser för att hjälpa troende där ifrån ? En stad som förvandlats till en fästning då mörkrets horder hotar i närheten ? En stad som inte är för stor, men ändå ingen håla. Något i Tharbads storlek låter rätt bra.

Vaun Vuriche

Warrior

Era idéer låter bra för mig. Personligen tycker jag att Tharbad lider stort av tidsförvirringarna, precis som resten av SSR.

Men tillbaks till staden. Vi kan väl plocka en från kartan? En ny stad av större storlek känns lite fel. Jag sitter och undrar om vi vill ha en kyrklig stad eller en furstlig? Jag vill definitivt inte ha den i Orschild. Den provinsen har beskrivits nog. Ska den vara krigshotad kan den vara en stad i norra Galatien, en gränsstad mellan Bervoche - Avernus, Cergovia - Merodak. Den kan också vara en hamnstad i Bervoche eller Aretas som plågas av Det Heliga Handelskriget.

JAg har i skrivande stund inte beslutat mig för min personliga favorit bland dessa och andra ännu oskrivna alternativ. Jag återkommer imorgon.

/Alexander- som inbjuder de andra intresserade att skriva till min ICQ.

Archer

Swashbuckler

För min del så är närheten och hotet från mörkret i norra Galatien den mest lockande iden. Tänker mig intriger på hög nivå i staden, där både mörkret och kyrkan kämpar om att få ett starkt fäste i staden på olika sätt, gömda kulter med mera, skumma personer som tjänar slantar på flyktingströmmen och att forsla ut personer från de områden som är kontrollerade av mörkret. Heliga tempelriddare vilka reser till staden i egna personliga korståg mot mörkret. skumma kvarter, och kvarter av högre klass där de rika lever som varje dag vore den sista på grund av närheten till mörkret och den överhängande faran som vilar över staden. En grogrund för riktigt lömska intriger och spännande äventyr där rollpersonerna kan dras in i det dolda maktspel som pågår i staden. Storleken bör nog vara av måttet ganska stor, så att man inte har tömt staden på möjligheter inom en allt för snar framtid. Dessutom så bör den nog vara ganska stor för att kunna upprätthålla någon större garnision i beredskap. Nu var det dock ett bra tag sedan jag över huvud taget spelade Gemini, så får ta och läsa på lite igen.

Jag vet inte riktig vad ni andra tycker, jag bara häver ur mig saker som dyker upp i mitt sinne och hoppas på gensvar så att vi kan få lite ideer.

/Johan

Korp

Veteran

Norra Galatien är väl besatt av Malachdrims järnalver. Lite Svårt att säga percis hur stor del som kontroleras av honom. Men annars tycker jag det låter bra. Hamnstäder brukar vara mysiga. Städerna "Generas" och "Arbel" finns utsatta på kartan. Jag ska nog också ta och läsa på geografin.

/Korp

Hobert

Warrior

Bara några idéer.

Norra Galatien låter bra. Generas känns passande om man vill ha en hamnstad, men om man vill är det inte svårt att flytta Karbel en bit österut till kusten. Generas ligger något närmare den svarta fyrkanten i provinsens norra skogar. Om jag inte minns fel utmärker dessa särskilda platser, och syftar då förmodligen på slottet Lothren. Eftersom all bebyggelse runt Generas förmodligen fallit i Malachdrims händer måste förnödenheter fraktas med båt till staden från städer som Crenel. Generas kan vara lite av en sista utpost som ännu inte fallit, och som Malachdrim ännu är för upptagen för att bry sig om då han inte ser denna "smutsiga lilla ursäkt för en stad" som ett hot. Kanske finns dock planer att påbörja en återerövring av norra Galatien med utgångspunkt från Generas. Innan något sådant kan komma på tal måste självklart RP utföra en hel del spaningsarbete utanför stadens murar.

[Hobert]

Vaun Vuriche

Warrior

Fast om man väljer staden Generas blir det nog mer av en äventyrsmodul än stadsmodul, pga stadens extremt svårtillgängliga läge.

Jag har inget emot en äventyrsmodul men om vi ska göra en stadsmodul passar nog staden Crenel bättre. Den ligger nära nog att hotas av Malachdrim och dessutom får vi inte glömma än eventuell Merodakisk flotta som mycket väl kan hota staden. En resa till Generas kan vara ett äventyr i modulen. Crenel är dessutom en stor plump på kartan och kan därför göras tillfredställande stor. Dess mer centrala läge kan göra den till en bra grogrund för andra äventyr, den är lite mer flexibel än Generas eller Karbel helt enkelt.

Ska staden ligga i Galatien så röstar jag på Crenel.

Hobert

Warrior

Ett annat förslag är Tedora. Det ligger iofs i Ravarra, men annars tycker jag den känns lämpligare. Där har man ju också lite att gå på, med intrigerna, tidvattnet och sånt.

[Hobert]

Zire

Swashbuckler

Hur tar man sig till Tedora egentligen? Tidvattnet gjorde väl så att man inte kunde ta sig dit med vare sig båtar eller hästar?

- Zire, har lånat ut sin regelbok, men ska fanimej kräva tillbaks den nu när så mycket geografi diskuteras