Nekromanti spelare och mundana

e det nån som har nån idé hur man ska få spelare mer införstådda i mundana och eons regler. det var lättare förr (men inte alls lika kul) när man lirade dod för då var det det enda man behövde veta som spelare (och spelledare) hur man slår en t20:a =). jag har den erfarenheten iaf...

oLeth-00

Krille

Super Moderator
"e det nån som har nån idé hur man ska få spelare mer införstådda i mundana och eons regler."

Jag ska skriva en liten artikel om konsten att slå tärningar någon gång. Det är allt man behöver kunna som spelare.

Vad gäller Mundana, börja smått. Beskriv landskapet och samhället där du börjar äventyra, och arbeta dig sedan utåt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Flash Back

Warrior
Inskaffa "Spelarens Handbok". I den kan spelarna läsa om rollspelande, rollpersonsgenerering, subjektivt om Mundana mm.

"When the lightning comes even the blind man can see"

Oceanliner

Warrior
Vad bryr sig bonden annat än om skörden?

Den vanlige medeltidsmänniskans (bönder 90%) kunskaper om världen sträckte sig knappast längre en vem som var ens kung och om grannländer viste man inte mer en vade som berättades i kyrkan eller man hörde i sagor. Men brydde de sig? Min uppfattning är att de flesta hade tillräckligt att göra endå för att bry sig om krig eller maktskifte i avlägsna länder.

Det är väll lika mycket som mina spelare kan, förutom
vapentabellerna utantill :)

//Jonas - DoD...:) svärd på 8 kg och sparkar som gör lika mycket i skada.

<A href="http://home.swipnet.se/cirkle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/cirkle</A>

Emil

Hero
Re: Vad bryr sig bonden annat än om skörden?

Jovisst var det så, men samtidigt så levde ju dessa direkt i världen. Som rollspelare låtsas man ju att man är i världen och således kan det ju behövas lite mer information för att spelarna ordentligt ska kunna sätt sig in i världen och fatta tycke för den.

/Emil

Dart

Warrior
Låt spelarna läsa mudana modulen och eon regelboken om dom vill. Annars kan du ju berätta om mundana och förklrara lite regler på nästa spelmöte.

Walk softly and carry a big stick.

Vindhand

Myrmidon
OT: DoD-svärd

//Jonas - DoD...:) svärd på 8 kg och sparkar som gör lika mycket i skada.

Alla svärd gör i DoD mer skada än sparkar.

Oceanliner

Warrior
Re: OT: DoD-svärd

<I>"Alla svärd gör i DoD mer skada än sparkar.</I>

Ej kortsvärd, men vad jag menade var bredsvärd som gör...vad var det 1T8+2 i skada jämför det med en rundspark som gör 1T8!

Vad jag menade var inte att 8 kilos svärden gjorde lika mycket i skada som en rundspark. Utan att det fanns svärd som gjorde lika mycket i skada.

//Jonas - Nej! sparka mig inte, stick kniven i mig i
stället!

Vindhand

Myrmidon
Re: OT: DoD-svärd

Ej kortsvärd, men vad jag menade var bredsvärd som gör...vad var det 1T8+2 i skada jämför det med en rundspark som gör 1T8!

tja... bredsvärdet (1T8+1) gör alltså mer skada än rundsparken. Dess vikt varierar mellan olika upplagor från 1 Bep till 4.5kg (samtliga vikter orealistiskt höga).

Vad jag menade var inte att 8 kilos svärden gjorde lika mycket i skada som en rundspark. Utan att det fanns svärd som gjorde lika mycket i skada.

Så det du ville skriva var typ "DoD: där det minsta och mjäkigaste svärdet gör mindre skada än det kraftigaste obeväpnade anfallet" eller? /images/icons/smile.gif

/Jonas - Nej! sparka mig inte, stick kniven i mig i stället
Hur ofarlig tycker du en spark skall vara? En väl genomförd rundspark borde kunna vara direkt dödlig...