Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,910
Nu har det på kort tid skrivits två trådar som har tagit upp tvång, regelsystem och huruvida man ska anpassa sig i största allmänhet.
Eftersom jag upplever det som att många trådstartare och svarande går som katter runt het gröt startar jag upp en tredje tråd på samma tema men utifrån mitt sätt att se på saken.
Jag tror nämligen att den här tråden och den här tråden
egentligen handlar om makt- vem ska bestämma vad som händer när vi fantiserar ihop en saga tillsammans?
I detta exempel använder jag mig av två extremer. Detta har ingen som helst verklighetsanknytning utan ska bara tjäna som exempel för att tydliggöra vad huvuddiskussionen egentligen handlar om. Jag tror inte att någon som spelar rollspel är antingen a eller b, men genom att diskutera de två olika synsätten blir det lättare att reda ut vad tex tvång är och vad det innebär att ha vissa styrda moment.
Spelledaren har initiativet
När spelledaren har initiativet så presenteras utmaningar för spelarna i en förutbestämd ordning arrangerat av SL (som ofta också är den som skrivit äventyret). Man kan klara dem men oftast bara på några förutsägbara sätt. Det är SL som sitter på lösningarna och det är SL som har tolkningsföreträde.
Han/hon styr handlingen i hög grad och spelarna reagerar på vad spelvärlden "tvingar" deras rollpersoner att reagera på.
Spelarna har initiativet
Spelledaren har lite att säga till om. Det är snarare spelarna som beskriver kampanjmiljön och vad som händer. Spelledaren är passiv och reagerar efter ett förutbestämt mönster som spelarna har bestämt. Spelledarens roll blir mest att föra anteckningar och koordinera allting så inte spelarna ska behöva överblicka allt.
Låt oss säga att två personer ska spela rollspel men inte är eniga kring vilket synsätt (av de två ovannämnda) som är att föredra. Vad tror ni då svaret blir på frågan "Är det bra eller dåligt med förutbestämda rollpersoner, eller ska man få friheten att själv bestämma?"
Givetvis har jag förenklat resonemangen kring inflytande, men jag anar mig ändå till att det är en underliggande konflikt mellan dessa ideal som de två trådarna handlar om.
Om man dristar sig till att vidga diskussionen- varför vill då vissa ha inflytande och andra inte? jag vet inte hur det är för er andra, men jag kan redogöra för hur jag tänker när jag ska spela rollspel.
Min brorsa vampyren och jag
Jag har begränsat med tid. När jag väl sitter med tärningar och regler och ska spela rollspel kräver jag garanterad underhållning. Jag vill inte slösa bort min tid på oväsentligheter, speciellt som jag är medveten om att det kan gå lång tid mellan två rollspelspass.
Av de anledningarna passar det mig utmärkt att spela med en spelledare som (helst) har ett klart äventyr, med förutbestämda utmaningar och lösningar på dessa. ROLLspelandet får bli en krydda som förhöjer spänningen men helst inte ta energi från rollSPELsmomentet.
Att spelledaren styr och ställer blir inget problem för mig, för då vet både han/hon och jag att vi ägnar oss åt väsentligheter. Att SL fattar beslut kring snabbspolningar tex, är för mig bara positivt- då slipper jag bekymra mig över om mina timmar är väl investerade eller inte. Till sist, nog också det viktigaste; jag vill bli klar med äventyret! Jag vill veta vem skurken är och till slut förstå hur allt hänger ihop. Annars har jag slösat bort min lilla dyrbara fritid på något onödigt.
Min lillebrorsa däremot spelar helst vampire med sina (i mina ögon rätt suspekta) polare. De kan spela en hel natt utan problem och ingen höjer på ögonbrynen över att man spelar tre nätter i rad. De spelar helst sociala situationer och är helt öppna för friformande och samberättande. när jag tar fram mina gamla Drakar och Demoner-äventyr från åttiotalet kan jag höra de mumla om "fascist-sl..." och "...skriva oss på näsan sånt vi vet bäst själva...". Min brorsa och hans kompisar känner inget tvång att "...klara äventyret...". För dem är rollspelandet en ständig process och ett äventyr kan vara svårt att förhålla sig till. Det är helt enkelt en onödig ram som på sikt hotar sättet att spela på.
Vi är från två olika planeter och kan omöjligen förstå varandra. Eller jo, jag kan förstå honom helt plötsligt. Just därför att jag inser varför vi tänker så olika.
Utveckla gärna trådens resonemang. för nu har jag tröttnat på att försöka förklara det som förmodligen är helt uppenbart för er andra. Kom ihåg att jag är ganska gammal och att åren som åttiotalist-rollspelare sakta men säkert tar ut sin tribut...
I all vänlighet,
Basenanji
Eftersom jag upplever det som att många trådstartare och svarande går som katter runt het gröt startar jag upp en tredje tråd på samma tema men utifrån mitt sätt att se på saken.
Jag tror nämligen att den här tråden och den här tråden
egentligen handlar om makt- vem ska bestämma vad som händer när vi fantiserar ihop en saga tillsammans?
I detta exempel använder jag mig av två extremer. Detta har ingen som helst verklighetsanknytning utan ska bara tjäna som exempel för att tydliggöra vad huvuddiskussionen egentligen handlar om. Jag tror inte att någon som spelar rollspel är antingen a eller b, men genom att diskutera de två olika synsätten blir det lättare att reda ut vad tex tvång är och vad det innebär att ha vissa styrda moment.
Spelledaren har initiativet
När spelledaren har initiativet så presenteras utmaningar för spelarna i en förutbestämd ordning arrangerat av SL (som ofta också är den som skrivit äventyret). Man kan klara dem men oftast bara på några förutsägbara sätt. Det är SL som sitter på lösningarna och det är SL som har tolkningsföreträde.
Han/hon styr handlingen i hög grad och spelarna reagerar på vad spelvärlden "tvingar" deras rollpersoner att reagera på.
Spelarna har initiativet
Spelledaren har lite att säga till om. Det är snarare spelarna som beskriver kampanjmiljön och vad som händer. Spelledaren är passiv och reagerar efter ett förutbestämt mönster som spelarna har bestämt. Spelledarens roll blir mest att föra anteckningar och koordinera allting så inte spelarna ska behöva överblicka allt.
Låt oss säga att två personer ska spela rollspel men inte är eniga kring vilket synsätt (av de två ovannämnda) som är att föredra. Vad tror ni då svaret blir på frågan "Är det bra eller dåligt med förutbestämda rollpersoner, eller ska man få friheten att själv bestämma?"
Givetvis har jag förenklat resonemangen kring inflytande, men jag anar mig ändå till att det är en underliggande konflikt mellan dessa ideal som de två trådarna handlar om.
Om man dristar sig till att vidga diskussionen- varför vill då vissa ha inflytande och andra inte? jag vet inte hur det är för er andra, men jag kan redogöra för hur jag tänker när jag ska spela rollspel.
Min brorsa vampyren och jag
Jag har begränsat med tid. När jag väl sitter med tärningar och regler och ska spela rollspel kräver jag garanterad underhållning. Jag vill inte slösa bort min tid på oväsentligheter, speciellt som jag är medveten om att det kan gå lång tid mellan två rollspelspass.
Av de anledningarna passar det mig utmärkt att spela med en spelledare som (helst) har ett klart äventyr, med förutbestämda utmaningar och lösningar på dessa. ROLLspelandet får bli en krydda som förhöjer spänningen men helst inte ta energi från rollSPELsmomentet.
Att spelledaren styr och ställer blir inget problem för mig, för då vet både han/hon och jag att vi ägnar oss åt väsentligheter. Att SL fattar beslut kring snabbspolningar tex, är för mig bara positivt- då slipper jag bekymra mig över om mina timmar är väl investerade eller inte. Till sist, nog också det viktigaste; jag vill bli klar med äventyret! Jag vill veta vem skurken är och till slut förstå hur allt hänger ihop. Annars har jag slösat bort min lilla dyrbara fritid på något onödigt.
Min lillebrorsa däremot spelar helst vampire med sina (i mina ögon rätt suspekta) polare. De kan spela en hel natt utan problem och ingen höjer på ögonbrynen över att man spelar tre nätter i rad. De spelar helst sociala situationer och är helt öppna för friformande och samberättande. när jag tar fram mina gamla Drakar och Demoner-äventyr från åttiotalet kan jag höra de mumla om "fascist-sl..." och "...skriva oss på näsan sånt vi vet bäst själva...". Min brorsa och hans kompisar känner inget tvång att "...klara äventyret...". För dem är rollspelandet en ständig process och ett äventyr kan vara svårt att förhålla sig till. Det är helt enkelt en onödig ram som på sikt hotar sättet att spela på.
Vi är från två olika planeter och kan omöjligen förstå varandra. Eller jo, jag kan förstå honom helt plötsligt. Just därför att jag inser varför vi tänker så olika.
Utveckla gärna trådens resonemang. för nu har jag tröttnat på att försöka förklara det som förmodligen är helt uppenbart för er andra. Kom ihåg att jag är ganska gammal och att åren som åttiotalist-rollspelare sakta men säkert tar ut sin tribut...
I all vänlighet,
Basenanji