Nekromanti Spelare

gitarrpoet

Veteran
Tjenare,

jag har ett litet knepigt problem, jag har på tok för många spelare och jag kan inte hålla igång alla på en och samma gång eftersom jag tycker om mindre träffar med färre spelare vilket ofta resulterar i seriösare spel. Ändå tycks jag, trots hur många år som helst vara den enda med ett undantag till som vill Spelleda, och den andra personen mycket sporadiskt. Ändå tar jag emot fler spelare och försöker motiverat att inviga fler till rollspelsvärlden

Blahoj. Finns det något vettigt tips i en sån här situation? Jag kan ju knappast tvinga fler folk o spel leda, och alla vi är ju vänner så vi umgås ju ogärna från varandra under helgerna och speciellt skulle det bli en tvist om vilka som får spela med mig så blir alla andra skittjuriga och ledsna... jaa usch. hur löser man?

Jarre

Swordsman
Been there - done what?

Jag var själv i en snarlik situation för ett par år sedan - spelgruppen växte tills jag storknade (vi blev ca 10 spelare), men av naturliga orsaker så lyckades vi ändå minska ned den till en rimlig storlek igen. Vad jag faktiskt upptäckte då var att "rimlig storlek" hade ökat från kanske 5 till 7 - de flesta hade under tiden vi varit så många förstått hur man var tvungen att uppträda för att det skulle fungera tillfredställande.

Annars, lite brainstormande:
<ul type="square"> [*]Hitta på ett äventyr tillsammans med din spelledarkollega, med två spelledare alltså. Spela en ond och en god grupp, en "vanlig" som klyvs genom någon (moralisk?) fråga, två konkurrerande grupper eller organisationer som representeras eller kanske två avdelningar av en och samma organisation.
[*]Spelled två olika kampanjer eller spel, varannan vecka med varsin grupp.
[*]Värva fler spelare och hoppas på några av dem nappar på spelledarrollen. Snacka annars med några av de "nyare" spelarna, om inte de skulle vilja vara intresserade att spelleda ett mindre äventyr för en mindre grupp.
[*]En sista utväg - säg "Nej, nu är gruppen stor nog, inga nya spelare". För när det kommer till kritan måste alla inse att om spelledaren inte kan framföra sina idéer och sköta spelet på ett bra sätt, så drabbar det alla i gruppen. [/list]

Johan K

Gammal & dryg
Finns det något vettigt tips i en sån här situation?
På ett sätt känns det ju som ett gansak trevligt problem, att så många vill vara med & lira rollspel... :gremgrin:

Kan du inte på något sätt dela upp dem i grupper, så du slipper sl:a såpass många på en & samma gång.. Blir ju mer spel för alla & kanske åxå bättre spelande, som du säger.
Angående att ingen vill vara sl..
Tror att det är enklast att du säger vad du tycker, tror att man viner i längden på det..

/ Johan K, som är sådär småförvirrat efter jobbet..

gitarrpoet

Veteran
Re: Been there - done what?

ahh, konstruktiv fakta, tack så mycket.

Hitta på ett äventyr tillsammans med din spelledarkollega, med två spelledare alltså. Spela en ond och en god grupp, en "vanlig" som klyvs genom någon (moralisk?) fråga, två konkurrerande grupper eller organisationer som representeras eller kanske två avdelningar av en och samma organisation.
lät som en väldigt intressant idé. ^^

Tack så mycket