Spelares portering av setting från ett system till ett annat.

Cara250

Veteran
Hej rollspelare!

Har fått intrycket att spelare som gillar en fantasysetting men motorn mindre, kan portera över settingen till ett spelsystem som de gillar mera. Detta verkar ganska vanligt; kan det stämma?

Vänliga hälsningar,
Cara250

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ja, det stämmer.

Hur man gör brukar skilja sig lite beroende på hur man tänker kring regler och så.

De som spelar med mycket fokus på system och regler och sådant, kan då sitta och noggrant översätta vapen och förmågor till det nya systemet så allt funkar bra och är balanserat och så vidare.

Vi som inte bryr oss så mycket om reglerna brukar mer höfta och bara köra på, ofta med improviserade värden i det nya systemet.

Rangertheman

Myrmidon
Jag har porterat Symbaroum till Fate och använt en portering av (gamla) Chock till Ur Varselklotet. Symbaroum kommer så småningom att gå att köra med D20-regler (D6D5e OGL).

Men jag tycker man tappar en del av känslan vilket gör att jag inte använder dem längre. Om man verkligen ogillar originalregelmotorn är det dock ett bra alternativ.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag körde en session Mutant Chronicles med reglerna från Cthulhu Dark, ungefär. Det var ordentligt höftat, men funkade hur bra som helst.

Dubbelyxa

Warrior
Jag försöker använda olika BRP-varianter med MERP-moduler nuförtiden. Jag gillar settingen och modulerna, men inte MERP som spelsystem med alla tabeller och levelsystem (hu!). BRP passar mycket bättre med sin mer jordnära känsla, som bättre motsvarar Tolkiens Midgård enligt mig. Dock är jag sådan som måste få till regelanpassningar så det känns balanserat, annars skaver det för mycket för mig. Och det blir ju en rolig besatthetshobby i sig, som jag kan pula med hur mycket som helst.