Nekromanti Spelarkitektur

OlaJanson

Veteran
Spelarkitektur
Den 2:e februari skall jag hålla ett litet informationsmöte om Sveriges mest unika spelutbildning. Jag vågar nästan säga att det är den enda spelutbildning som inte fokuserar på programmeringskunskaper eller datakunnande. Spel har ett oerhört genomslag i vår kultur. Tänk bort, alla dataspel, sällskapsspel och eventuella mobil och webbspel och det återstår hundratals spelfenomen som vi på ett eller annat sätt präglar vår vardag. Korsord, dokusåpor, sudokus, idrott, tipskuponger, pokersajter – listan kan bli längre.
Tipskupongen vill ha dina pengar och bjuder dig på en dröm om monetärt överflöd, tidningen Metro vill att du plockar upp ett ex av tidningen och lockar bland annat med en sudoku som kan får din lokaltrafiksfärd uthärdlig - kanske rentav underhållande. Dokusåpadeltagare klättrar i underliga klätterställningar och svettas över fåniga pussel och verkar faktiskt ha kul – deltagarnas spelunderhållning påverkar helhetsunderhållningen för hela programserien. Ett enkelt kortspel tvingar deltagaren att lära sig Afrikas floder eller mekanismerna bakom strukturell könsdiskriminering. Alla dessa spel tjänstgör som en agent, eller en katalysator för att påverka deltagaren till någon slags förändring – dom är inte ute efter att sälja sig själva. Om förändringen är ett enkelt leende eller svåråtkomliga faktakunskaper är oväsentligt. Självklart för de flesta är att det är ett kraftigt verktyg, att kunskaperna att utveckla dylika spel är svåråtkomliga och att användningsområdena är snudd på oändliga.
Jag är ute efter studenter som vill tillgodogöra sig dessa kunskaper. Det enda jag kräver är en viss arbetslivserfarenhet eller tidigare studier, eller något annat att bygga vidare på. Utbildningen tar 2 år och är en kvalificerad yrkesutbildning (studiemedelsberättigad) och bedrivs i Göteborg.

Jag finns tillgänglig på mail, telefon och en rad andra kontaktforum för frågor (se nedan).
Ola Janson
Ola.janson@academedia.se
031-704 80 02

Informationsmötet är klockan 18:00 i Eductus lokaler lokaler på skärgårdsgatan i Göteborg. Alla är välkomna.

Om du vill söka utbildningen direkt så gå in på:
http://www.academedia.se/m4n/?oid=131

OlaJanson

Veteran
För er som missade förra informationsträffen så får ni en ny chans nu på Tisdag den 28:e. Vi träffas denna gång under aningen mer festliga former på bar Uppåt Framåt på magasinsgatan 3 i Göteborg. Klockan 18:00 håller jag och Johan Eriksson Lassbo en liten kort presentation av utbildningen och svarar därefter på frågor i baren.

Här ligger Uppåt Framåt

Om ni har frågor eller andra undringar så hör av er till mig.

Mvh

Ola Janson