Nja... ja och nej...
Beroende på vad det är för slags kampanj kan en spelare mycket väl sabba hela nöjet för sig själv och gruppen genom att ha den informationen [tillgång till L&H] .
Nja, det ena kanske kan vara sann, d.v.s. om spelaren får mindre nöje av att spela kampanjen, så kanske det kan vara värt att inte läsa i L&H. Men å andra sidan, hur mycket nöje får spelaren av att läsa L&H? Om denne tycker att detta är det
absoluta läsnöjet kanske denne anser att det är värt en liten uppoffring, d.v.s. i detta fall att få lite mindre roligt under kampanjen. Eller oxå kanske spelaren inte anser att kampanjen blir mindre rolig att spela bara för att denne vet om det som står i L&H, och i så fall får denne ju enbart ett extranöje genom att läsa L&H, så att säga.
Men
om spelaren anser att nöjet att spela en L&H-kampanj minskar p.g.a. att denne löser L&H och att nöjet av att läsa L&H är mindre än det missade kampanjnöjet, så ska spelaren
naturligtvis inte läsa L&H.
Men det enda sättet som en spelare skulle kunna sabba en kampanj för andra spelare genom att läsa L&H och är ju om denne avslöjar info för andra (som inte vill veta eller läsa L&H), eller om denne inte kan rollspela i enlighet med det faktum att det som spelaren vet
inte nödvändigtvis är detsamma som rollpersonen vet (och därmed omedvetet rollspelar i enlighet med det denne läst i L&H). Men så länge spelaren kan hålla käft (så att säga), så är ju detta inget problem.
Att då bara prompt neka spelaren till detta förefaller då orimligt, helt enkelt. Och då kan ju spelaren få läsa L&H så mycket som denne vill.