Rangertheman
Myrmidon
Som jag nämnt "några" gånger vill jag dra igång en kampanj med Dungeon World som spelmotor/regelsystem. Min plan är att spelet styrs väldigt mycket av spelarna och deras val/tärningsslag, och att vi tillsammans "upptäcker" spelvärlden. Efter 1-2 spelpass kommer jag att skapa fronter, till en början äventyrsfronter. Någon/några av fronterna ska vara baserade på rollpersonernas bakgrundshistorier och på det som hänt under de första spelpassen. När någon av äventyrsfronterna är avklarad tar vi en avstämning och ser om gruppen vill spela vidare. Vill de fortsätta skapar jag nog en kampanjfront eller två. I övrigt kommer jag att skapa ytterst lite i förväg, utan det får växa fram under spel.
Den största risken som jag ser är att spelarna tycker det är för jobbigt med så mycket frihet och inflytande. Näst störst risk är att jag inte orkar vara kreativ hela tiden utan hellre hade haft ett äventyr att följa. Avstämningarna efter varje avklarad äventyrsfront känns viktiga för att inte försöka hålla liv i något som spelarna och/eller jag inte trivs med, om så är fallet. Om spelarna blir villrådiga inför friheten och får svårt att komma på saker att göra, har jag en tanke om att slänga in en mecenats-/mentors-SLP som kan hjälpa dem på traven.
Råd? Tips? Vilka är de största fallgroparna att undvika? Hur undviker jag dem? Verktyg utöver fronter och World Anvil?
Tillägg: Många av verktygen i sandlådetråden kan jag så klart använda
Den största risken som jag ser är att spelarna tycker det är för jobbigt med så mycket frihet och inflytande. Näst störst risk är att jag inte orkar vara kreativ hela tiden utan hellre hade haft ett äventyr att följa. Avstämningarna efter varje avklarad äventyrsfront känns viktiga för att inte försöka hålla liv i något som spelarna och/eller jag inte trivs med, om så är fallet. Om spelarna blir villrådiga inför friheten och får svårt att komma på saker att göra, har jag en tanke om att slänga in en mecenats-/mentors-SLP som kan hjälpa dem på traven.
Råd? Tips? Vilka är de största fallgroparna att undvika? Hur undviker jag dem? Verktyg utöver fronter och World Anvil?
Tillägg: Många av verktygen i sandlådetråden kan jag så klart använda