En av nycklarna till att trivas som människa är att förstå sig själv. Utvidgat innebär detta att för att få en fungerande relation till andra människor så måste man inte förstå bara sig själv utan även andra. Med sådan kunskap kan man enklare justera friktionen i sociala situationer för att få ut så mycket som möjligt av dem.
Detta gäller ju givetvis även rollspelande, kanske i extra hög grad eftersom vi i spelandet har ett väldigt stort antal verktyg till vårt förfogande när det gäller att justera just friktionen (t.ex. fiktionen ).
Ett sätt att förstå saker är att kategorisera dem. Detta har givetvis sina nackdelar, människor är individer och situationer är unika. Trots detta är det ofta givande att kategorisera och typifiera situationer, sammanhang och inte minst individer.
Att kategorisera rollspelare kan man göra på flera sätt. Man kan bekänna sig till vissa spelstilar eller agendor. Dessa kan ta sig ett stort antal uttryck, förstås, där GNS väl kan anses vara det mest etablerade. Givetvis finns det dock fler sätt. Ett gammalt sätt är att kategorisera spelare och spelledare. Vad jag vill med den här tråden är att vi här på forumet skall inleda etableringen av ett antal spelartyper och göra dem till en naturlig del av hur vi diskuterar, som t.ex. hur "Timmy", "Spike" och "Johnny" har blivit en del av Magic-kulturen.
Den antagligen mest kända källan till spelartyper är antagligen de som beskrivs i Dungeon Masters Guide 1 till "Dungeons and Dragons 4th Edition" (detta antagande är baserat på hur stort det spelet är försäljningsmässigt jämfört med andra liknande källor). Dessa spelartyper är i sin tur lånade från Dungeon Master for Dummies, som i sin tur lånar från Robin D. Laws Robin's Laws of Good Gamemastering, som i sin tur nämner att hans källa är Glen Blacow som skrev artikeln Aspects of Adventure Gaming i Different Worlds nummer 10, samt utvecklade sina idéer i nummer 11 och 37 av samma publikation.
Dessa är de ursprungliga spelartyperna från DW #10:
POWER GAMING (eller Power Gamer)
Den här spelartypen vill få makt eller kraft. Glen Baclow definierar här makt som "Nivåer, magi, särskilda förmågor.. ...och andra källor som ger individuell styrka" och nämner vidare att den eller de krafter spelaren har tillgång till är avgörande för hur strider slutar och att detta leder till tävlan mellan spelarna. Den som har mest kraft "vinner".
ROLE-PLAYING (eller Role-player)
En sådan här spelare är mest engagerad i sin rollperson, här avseende engagemang i rollpersonen i spelvärlden och inte rollpersonen på pappret. Fokuset är på själva rollpersonen, omvärlden är en scen på vilken strålkastarljuset är riktat mot honom eller henne. En Role-player har inte bara en djupt emotionell koppling till sin rollperson utan är också noggrann med att leva ut rollpersonen och bete sig i enlighet med rollpersonens personlighet och tro.
WARGAMING (eller Wargamer)
Denna spelare är intresserad av spelet och spelets regler. Han eller hon vill få taktiska utmaningar och är intresserad av spelets regler. En Wargamer vill vinna spelet men rättvist. Alla sorters fusk ses ned på, även t.ex. en spelledare som gör ett motstånd enklare att överkomma. Wargamerspelare är normalt tveksamma till att låta magi vara en stor del av spelet, eftersom det också är att betrakta som en slags fusk.
STORY TELLING (eller Storyteller)
En Storyteller är intresserad av berättelsen. Rollpersonerna är inte i centrum av spelet, utan får foga sig efter berättelsens interna struktur. Här har spelvärlden ett värde utanför rollpersonerna, de är bara deltagare i något större och deras uppgift är att agera ut sin roll i berättelsen.
Detta är att betrakta som de "klassiska" spelartyperna, i den mån att artikeln är från hobbyns barndom (faktiskt så tidigt som 1980).
Robin D. Laws expanderar och utvecklar Glen Blacows resonemang på (bland annat) följande vis:
The Power Gamer
Den här spelartypen är densamma som Glen Blacows Powergamer, men Robin D. Laws gör förtydligandet att en Powergamer vill ha sådan makt som makt definieras i det aktuella systemet, vad det än må vara.
The Butt-kicker
En Butt-kicker vill få ut sina aggressioner via spelandet. Exakt hur det går till spelar inte så stor roll, så länge det finns med våld och spelaren får spöa upp folk så går är det roligt.
The Tactician
Det här är samma spelartyp som Wargmer-typen beskriven ovan.
The Specialist
Den här spelartypen skiljer sig lite från de andra i att den beskrivs mindre i hur spelandet går till. Istället är Specialist-typen en spelare som gillar en särskild sorts rollperson och alltid spelar den. Det kan vara allt från "kattfolk" till "ninja".
The Method Actor
Samma spelartyp som Role-player beskriven ovan.
The Casual Gamer
Den här spelaren är inte så väldigt intresserad av spelet egentligen utan spelar mest för att det råkar vara vad kompisgänget sysslar med för tillfället. Han eller hon tar liten plats vid bordet och tar ofta rollen som utfyllnad. Robin D. Laws vill dock påpeka att det inte nödvändigtvis är en dålig sak utan t.o.m. kan vara en tillgång i en spelgrupp.
I Dungeon Master for Dummies, en handbok i spelledande av Dungeons and Dragons 3.5, har författarna Bill Slavicsek och Richard Baker expanderat detta ytterligare något och landar i följande spelartyper:
Hack'n'slahser
Detta är samma spelartyp som beskrivs av Robin D. Laws som The Butt-Kicker.
Wargamer
Detta är nästan samma spelartyp som Wargamer och The Tactician beskrivna ovan, men med tillägget att det är en spelartyp som vill vinna spelet och tänker se till att han eller hon har de verktyg som krävs.
Thinker
Den här spelaren påminner en hel del om Wargamer, men är intresserad av själva utmaningen och inte alls av krafter eller maktnivå som behövs för att klara av den.
Impulsive adventurer
Det här är den rebelliske spelaren som hela tiden testar alla spelets gränser. Så fort spelet stannar av så kommer Impulsive adventurer-typen dra igång spelet igen, t.ex. genom att mucka gräl med någon förbipasserande spelledarperson.
Explorer
Den här spelartypen är genuint intresserad och fascinerad av själva spelvärlden. Han eller hon vill undersöka och uppleva spelets världar och vad de kan erbjuda.
Character actor
Samma typ som Method Actor och Role-player beskrivna ovan.
Watcher
Påminner mycket om The Casual Gamer beskriven ovan, men med tillägget att det mycket väl kan vara en dedikerad deltagare i själva spelet som helt enkelt trivs med att sitta och titta på.
Dessa spelartyper följde sedan med till Dungeon Masters Guide 1 till DnD4E, skriven av James Wyatt. Här nämns de något annorlunda, men är i grunden samma spelartyper:
Hack'n'slasher har blivit Slayer
Charachter actor har blivit Actor
Explorer fortsätter vara Explorer
Impulsive adventurer har blivit Instigator
Wargamer har faktiskt muterat om till Power Gamer
Thinker är Thinker
Watcher är Watcher
Utöver detta har man också adderat den bortglömda spelartypen Story Teller, som föga överraskande är samma spelartyp som beskrivits tidigare under samma namn.
Detta är den senaste källa jag själv känner till och har tillgång till, men givetvis finns det mer. Särskilt bör nätet med alla dess communities och nätverk ha skapat egna spelartyper.
Nu när ni har lite bakgrund till de historiska spelartyperna, hur känner ni inför de spelartyper som beskrivs ovan? Kan vi anpassa dem till vårt debattklimat här, och hur skall vi i sådana fall döpa dem? Finns det andra spelartyper? Är det en klumpig indelning som behöver vässas? Min ambition med inlägget var att ge en historisk inramning, men min ambition med tråden är klart högre: att etablera vilka spelartyper vi skall använda i diskussioner på forumet. Vad tycker ni?
Detta gäller ju givetvis även rollspelande, kanske i extra hög grad eftersom vi i spelandet har ett väldigt stort antal verktyg till vårt förfogande när det gäller att justera just friktionen (t.ex. fiktionen ).
Ett sätt att förstå saker är att kategorisera dem. Detta har givetvis sina nackdelar, människor är individer och situationer är unika. Trots detta är det ofta givande att kategorisera och typifiera situationer, sammanhang och inte minst individer.
Att kategorisera rollspelare kan man göra på flera sätt. Man kan bekänna sig till vissa spelstilar eller agendor. Dessa kan ta sig ett stort antal uttryck, förstås, där GNS väl kan anses vara det mest etablerade. Givetvis finns det dock fler sätt. Ett gammalt sätt är att kategorisera spelare och spelledare. Vad jag vill med den här tråden är att vi här på forumet skall inleda etableringen av ett antal spelartyper och göra dem till en naturlig del av hur vi diskuterar, som t.ex. hur "Timmy", "Spike" och "Johnny" har blivit en del av Magic-kulturen.
Den antagligen mest kända källan till spelartyper är antagligen de som beskrivs i Dungeon Masters Guide 1 till "Dungeons and Dragons 4th Edition" (detta antagande är baserat på hur stort det spelet är försäljningsmässigt jämfört med andra liknande källor). Dessa spelartyper är i sin tur lånade från Dungeon Master for Dummies, som i sin tur lånar från Robin D. Laws Robin's Laws of Good Gamemastering, som i sin tur nämner att hans källa är Glen Blacow som skrev artikeln Aspects of Adventure Gaming i Different Worlds nummer 10, samt utvecklade sina idéer i nummer 11 och 37 av samma publikation.
Dessa är de ursprungliga spelartyperna från DW #10:
POWER GAMING (eller Power Gamer)
Den här spelartypen vill få makt eller kraft. Glen Baclow definierar här makt som "Nivåer, magi, särskilda förmågor.. ...och andra källor som ger individuell styrka" och nämner vidare att den eller de krafter spelaren har tillgång till är avgörande för hur strider slutar och att detta leder till tävlan mellan spelarna. Den som har mest kraft "vinner".
ROLE-PLAYING (eller Role-player)
En sådan här spelare är mest engagerad i sin rollperson, här avseende engagemang i rollpersonen i spelvärlden och inte rollpersonen på pappret. Fokuset är på själva rollpersonen, omvärlden är en scen på vilken strålkastarljuset är riktat mot honom eller henne. En Role-player har inte bara en djupt emotionell koppling till sin rollperson utan är också noggrann med att leva ut rollpersonen och bete sig i enlighet med rollpersonens personlighet och tro.
WARGAMING (eller Wargamer)
Denna spelare är intresserad av spelet och spelets regler. Han eller hon vill få taktiska utmaningar och är intresserad av spelets regler. En Wargamer vill vinna spelet men rättvist. Alla sorters fusk ses ned på, även t.ex. en spelledare som gör ett motstånd enklare att överkomma. Wargamerspelare är normalt tveksamma till att låta magi vara en stor del av spelet, eftersom det också är att betrakta som en slags fusk.
STORY TELLING (eller Storyteller)
En Storyteller är intresserad av berättelsen. Rollpersonerna är inte i centrum av spelet, utan får foga sig efter berättelsens interna struktur. Här har spelvärlden ett värde utanför rollpersonerna, de är bara deltagare i något större och deras uppgift är att agera ut sin roll i berättelsen.
Detta är att betrakta som de "klassiska" spelartyperna, i den mån att artikeln är från hobbyns barndom (faktiskt så tidigt som 1980).
Robin D. Laws expanderar och utvecklar Glen Blacows resonemang på (bland annat) följande vis:
The Power Gamer
Den här spelartypen är densamma som Glen Blacows Powergamer, men Robin D. Laws gör förtydligandet att en Powergamer vill ha sådan makt som makt definieras i det aktuella systemet, vad det än må vara.
The Butt-kicker
En Butt-kicker vill få ut sina aggressioner via spelandet. Exakt hur det går till spelar inte så stor roll, så länge det finns med våld och spelaren får spöa upp folk så går är det roligt.
The Tactician
Det här är samma spelartyp som Wargmer-typen beskriven ovan.
The Specialist
Den här spelartypen skiljer sig lite från de andra i att den beskrivs mindre i hur spelandet går till. Istället är Specialist-typen en spelare som gillar en särskild sorts rollperson och alltid spelar den. Det kan vara allt från "kattfolk" till "ninja".
The Method Actor
Samma spelartyp som Role-player beskriven ovan.
The Casual Gamer
Den här spelaren är inte så väldigt intresserad av spelet egentligen utan spelar mest för att det råkar vara vad kompisgänget sysslar med för tillfället. Han eller hon tar liten plats vid bordet och tar ofta rollen som utfyllnad. Robin D. Laws vill dock påpeka att det inte nödvändigtvis är en dålig sak utan t.o.m. kan vara en tillgång i en spelgrupp.
I Dungeon Master for Dummies, en handbok i spelledande av Dungeons and Dragons 3.5, har författarna Bill Slavicsek och Richard Baker expanderat detta ytterligare något och landar i följande spelartyper:
Hack'n'slahser
Detta är samma spelartyp som beskrivs av Robin D. Laws som The Butt-Kicker.
Wargamer
Detta är nästan samma spelartyp som Wargamer och The Tactician beskrivna ovan, men med tillägget att det är en spelartyp som vill vinna spelet och tänker se till att han eller hon har de verktyg som krävs.
Thinker
Den här spelaren påminner en hel del om Wargamer, men är intresserad av själva utmaningen och inte alls av krafter eller maktnivå som behövs för att klara av den.
Impulsive adventurer
Det här är den rebelliske spelaren som hela tiden testar alla spelets gränser. Så fort spelet stannar av så kommer Impulsive adventurer-typen dra igång spelet igen, t.ex. genom att mucka gräl med någon förbipasserande spelledarperson.
Explorer
Den här spelartypen är genuint intresserad och fascinerad av själva spelvärlden. Han eller hon vill undersöka och uppleva spelets världar och vad de kan erbjuda.
Character actor
Samma typ som Method Actor och Role-player beskrivna ovan.
Watcher
Påminner mycket om The Casual Gamer beskriven ovan, men med tillägget att det mycket väl kan vara en dedikerad deltagare i själva spelet som helt enkelt trivs med att sitta och titta på.
Dessa spelartyper följde sedan med till Dungeon Masters Guide 1 till DnD4E, skriven av James Wyatt. Här nämns de något annorlunda, men är i grunden samma spelartyper:
Hack'n'slasher har blivit Slayer
Charachter actor har blivit Actor
Explorer fortsätter vara Explorer
Impulsive adventurer har blivit Instigator
Wargamer har faktiskt muterat om till Power Gamer
Thinker är Thinker
Watcher är Watcher
Utöver detta har man också adderat den bortglömda spelartypen Story Teller, som föga överraskande är samma spelartyp som beskrivits tidigare under samma namn.
Detta är den senaste källa jag själv känner till och har tillgång till, men givetvis finns det mer. Särskilt bör nätet med alla dess communities och nätverk ha skapat egna spelartyper.
Nu när ni har lite bakgrund till de historiska spelartyperna, hur känner ni inför de spelartyper som beskrivs ovan? Kan vi anpassa dem till vårt debattklimat här, och hur skall vi i sådana fall döpa dem? Finns det andra spelartyper? Är det en klumpig indelning som behöver vässas? Min ambition med inlägget var att ge en historisk inramning, men min ambition med tråden är klart högre: att etablera vilka spelartyper vi skall använda i diskussioner på forumet. Vad tycker ni?