Nekromanti Speldator

Lukas

Mannen i Gult
I år tar jag studenten :gremdrink:

och jag önskar mig en ny Speldator av min familj, men som min Pappa påpeka så om de skall ha en chans att hitta något bra så måste jag specificera lite mer.

Jag är medveten om att det bästa datorerna får man om man köper delar och bygger ihop det själv, men det är ingen i mitt hushåll kompatibel att göra.

Så jag är ute efter exempel på bra speldatorer som finns att köpa,
det behöver inte vara de alla bästa, men jag vill kunna spela de flesta spel som släpps de närmaste åran framåt. jag vill se det för att få ett grepp om vad som finns och vilka priser det man skall förvänta sig.

Caligo

Swashbuckler
Lu-kaazh said:
I år tar jag studenten :gremdrink:

och jag önskar mig en ny Speldator av min familj, men som min Pappa påpeka så om de skall ha en chans att hitta något bra så måste jag specificera lite mer.

Jag är medveten om att det bästa datorerna får man om man köper delar och bygger ihop det själv, men det är ingen i mitt hushåll kompatibel att göra.

Så jag är ute efter exempel på bra speldatorer som finns att köpa,
det behöver inte vara de alla bästa, men jag vill kunna spela de flesta spel som släpps de närmaste åran framåt. jag vill se det för att få ett grepp om vad som finns och vilka priser det man skall förvänta sig.
Inet (www.inet.se) har rätt bra speldatorer (Taurus). Annars kan du hitta bra bättre begagnad speldator på blocket - fast det förutsätter nog att man kan testa datorn ordentligt innan.

Laowai

Hero
Annars har ju komplett rätt schyssta datorer för inte helt hemska priser. Och de har dessutom en tre års "Din dator fungerar utan problem" Garanti.

solvebring

Superhero
Jag är inte så duktig på hårdvara eller datorer för den delen, även om jag gillar datorer i största allmänhet och gärna kikar runt. ... Men jag kan iaf ge dig en hint om de standarder och priser som jag utgår ifrån. Om du t.ex. kollar på Komplett. Kika i menyn (vänsterspalten) under rubriken Komplett PC, så kommer du att hitta tre olika nivåer och prisklasser på speldatorer: Komplett Gamer, Komplett Gamer Premium och Komplett Gamer Xtreme. 6000:- och uppåt (50-60.000) kan man säga.

När folk tjötar speldatorer brukar de väl oftast snacka om burkar kring 8-10k, tycker jag. Så det ligger väl, enligt min erfarenhet, runt de priserna som man nu vill tugga spel relativt obehindrat och inte har jordens jävla krav. Sedan beror det ju på hur mycket skräp du vill ha på köpet utöver burken.

CapnZapp

Myrmidon
Kollade på Komplett, och allt snack om "premium" och priser långt över tiotusen är bara skitsnack.

Du klarar dig väldigt bra på även "Komplett Entry Gamer", särskilt som jag ser i "konfigurera själv" att du kan för rätt lite extra pengar komma upp i rätt mycket extra kraft.

Jag hade lagt +702.30 på en Quad-core (under "Processorer", för att framtidssäkra burken) och +243.59 för dubbelt med minne (8 GB för bara 250 pix extra är ju ett givet köp).

Sedan hade jag varit nöjd. Jag hade sparat undan pengar för att om ett år eller två uppgradera grafikkortet, men inte köpt ett premiumkort nu; dagens spel kan du spela ändå.

Glöm inte att bildskärm tillkommer. Snåla inte in på en bra bildskärm!

Om det är päronen som betalar och inte du kan du fundera på en SSD-disk istället för vanlig hårddisk. Det blir MYCKET snabbare och kanske ännu viktigare MYCKET tystare. Jag ser dock inte man kan välja bort standardhårddisken; det måste du nog ringa till Komplett om isåfall.

Lycka till!